فوق تخصص عفونی کودکان گفت: به طور کلی کرونا ویروس در کودکان کمتر دیده می‌شود و به شکل خفیف‌تر و با علائم کمتری نسبت به سرماخوردگی و آنفلوآنزا ظهور می‌یابد.

عبد الکریم حامدی فوق تخصص عفونی کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: به طور کلی بیماری‌های عفونی شایع‌ترین نوع بیماری‌ها در دنیا هستند که در میان آن‌ها عفونت‌های ویروسی شیوع بیشتری دارد.

او ادامه داد: عفونت ویروسی در تمام سیستم‌ها قابلیت ایجاد اختلال را دارد، بنابراین امکان ایجاد مشکل در سیستم تنفسی نیز وجود دارد که شایع‌ترین نوع آن در کل دنیا سرماخوردگی است.
 
آیا کودکان به کرونا ویروس مبتلا می شوند؟

فوق تخصص عفونی کودکان گفت: سرماخوردگی به دلایل متعددی ایجاد می‌شود، در واقع ۱۶۰ ویروس عامل این بیماری هستند که از بین این تعداد ۳ ویروس شایع؛ راینو ویروس، آنفلوآنزا ویروس و کرونا ویروس می‌توانند علائمی شبیه سرماخوردگی را ایجاد کنند.

حامدی افزود: شباهت زیادی در بین علائم کرونا ویروس، سرماخوردگی و آنفلوآنزا وجود دارد تنها نقطه تمایز بین آن‌ها معمولاً در شدت علائم است.
 

او تصریح کرد: ساده‌ترین شکل عفونت ویروسی سرماخوردگی است که معمولاً در کودکان با تب و سرفه خفیف، گرفتگی صدا، آبریزش بینی ظاهر می‌شود، اگر کودک همین علائم را با شدت بیشتر پیدا کند احتمال آنفلوآنزا بالا می‌رود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آنفلوآنزا با علائمی، چون تب و لرز شدید، سرفه زیادتر از حد معمول و ضعف عمومی آشکار می‌شود.

حامدی افزود: علائم کرونا با شدت بیشتری از آنفلوآنزا نمود پیدا می‌کند، این در حالی است که در آنفلوآنزا بیشتر قسمت فوقانی و در کرونا ویروس بیشتر قسمت تحتانی تنفسی را درگیر می‌کند.

او تصریح کرد: در حال حاضر اپیدمی‌های مختلفی وجود دارد همچون آنفلوآنزا فصلی که در پائیز و زمستان شیوع می‌یابد به همین ترتیب کرونا ویروس از این چرخه تبعیت کرده و این در دو فصل شایع می‌شود.
 
آیا کودکان به کرونا ویروس مبتلا می شوند؟

این پزشک متخصص گفت: دلیل شیوع این بیماری در زمستان و پائیز، سرما و رطوبت بالای هواست که فضای مناسبی را برای تکثیر و شیوع بیشتر این بیماری محیا می‌کند.

حامدی افزود: به طور کلی کرونا ویروس در کودکان کمتر دیده می‌شود و به شکل خفیف‌تر و با علائم کمتری نسبت به سرماخوردگی و آنفلوآنزا ظهور می‌یابد و این مسئله در کودکان زیر دوسال که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نمود  بیشتری دارد.

او ادامه داد: بهداشت کودکان به میزان قابل توجهی در دست والدین است و از آنجا که کودکان در مجامع عمومی حضور کم رنگ تری دارند و همچنین سیستم ایمنی بدنشان در حال تکامل است، خطری کمتری تهدیشان می‌کند، اما این بدین معنا نیست که کودکان به هیچ عنوان مبتلا نمی‌شوند.

فوق تخصص عفونی کودکان با بیان اینکه بیماری‌های عفونی از شیوع بالایی برخوردارند، گفت: دو مسئله مهم در خصوص این بیماری ها؛ پیشگیری راحت و کم هزینه و سرعت بالای انتقال آن در خانواده و اجتماع می‌باشد.
 
حامدی در خصوص پیشگیری از کرونا در کودکان، افزود: باید به کودکان بعد از دو سالگی آموزش دهیم تا از فروکردن دست در دهان و بینی به شدت خودداری کنند.

او با اشاره به راه‌های انتقال کرونا ویروس به کودکان، ادامه داد: راه‌های مختلفی برای انتقال بیماری به کودکان وجود دارد از آن جمله می‌توان به؛ تماس با ترشحات فرد آلوده مخصوصاً ترشحات تنفسی، رعایت فاصله ۱.۳۰ تا ۲ متری با فرد مشکوک، انتقال از طریق وسایل بازی کودکان باتوجه به ماندگاری ویروس تا یک هفته بر روی اجسام سخت، استفاده مادراز ماسک و دستکش در زمان شیردهی به کودکان شیرخوار، پرهیزاز بوسیدن کودک تا حد امکان و خودداری از لمس حیوانات اشاره کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان گفت: دوره سرماخوردگی ۲ تا ۳ روز، آنفلوآنزا ۳ تا ۵ روز و در کرونا ۱۴ روز می‌باشد که در مورد کرونا در فضای خانواده ۵ تا ۷ روز ادامه می‌یابد بنابراین خانواده‌ها به شدت موارد پیشگیری را جدی بگیرند.

انتهای پیام//ف. س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.