متهمان بزرگترین پرونده اختلاس سال گذشته به ارزش حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان پای میز محاکمه آمدند.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرماه سال گذشته شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی، قاضی صلواتی وظیفه رسیدگی به پرونده قاچاقچیان قطعات خودرو را آغاز کرد.

شرکت قطعه سازی عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای با ۷ متهم پای میز محاکمه رفت؛ عباس ایروانی، امیر رضا رفیعی، مرتضی روغنی‌ها، حامد خاتمی پور، مرادعلی کرم نیا، حسن صفریان و مهدی شهابی ۷ متهم اصلی این پرونده هستند.

عباس ایروانی متهم ردیف اول از طریق تبانی با مدیران بانکی، بدون صلاحیت و تودیع وثیقه موفق به اخذ تسهیلات کلان بانکی خلاف ضوابط از بانک‌های ملی، مسکن و صادرات شد و با توجه به دریافت تسهیلات توانست چندین شرکت تحت عنوان گروه عظام را برای مونتاژ و قطعات خودرو تأسیس کند.

البته به گفته شاه محمدی نماینده دادستان او بیش از ۳ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی دارد.

قاچاقچی ۷۶۴ میلیون دلاری پای میز محاکمه

ایروانی که به میزان ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار به سازمانی تنها در بخش قاچاق کالا بدهی دارد متهم به افساد فی الارض است. گروه عظام با گازسوز نشان دادن قطعات بنزین سوز به جای پرداخت ۲۵ درصد تعرفه تنها ۵ درصد تعرفه گمرک را پرداخت کرد و از طریق ترخیص کاران گمرک با جعل مهر و سربرگ و همچنین ارتشاء توانستند اقدامات غیرقانونی بسیاری را انجام دهند.

قطعات وارد شده به کشور همه‌ بنزین سوز بودند و هیچ ارتباطی به قطعات گازسوز نداشتند، اما این شرکت قطعات ایران خودرو و پارس خودرو را به شیوه متقلبانه به کشور وارد کرد و حسب گزارشات موجود ۱۲ هزار و ۱۲۴ قطعه به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان با احتساب ارز دولتی به کشور وارد شده که همه آن‌ها تحت عنوان قطعات گازسوز معرفی شدند و تعرفه ۵ درصدی برای آن‌ها پرداخته شده است.

متهمان بزرگترین پرونده اختلاس سال ۹۸ پای میز محاکمه آمدند/ دو پرونده فساد اقتصادی برای عباس ایروانی

برای انجام این اقدامات غیرقانونی و دریافت سود بیشتر متهمان به مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک‌ها، شرکت ایران خودرو و شرکت سایپا رشوه داده‌اند و سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان کسب منفعت داشته‌اند و از آنجایی که این کار به مدت ۱۰ سال انجام گرفته و اکنون رقم آن به ۴۰ هزار میلیارد رسیده است.


بیشتر بخوانید: توضیحات قاضی صلواتی درباره خط دادن عباس ایراونی به متهم در دادگاه


ایروانی خود یک هزار و ۹۰۰ میلیون تومان به بانک‌ها بدهکار است و فعالیت در حوزه قطعات خودرو و خودروسازی فعالیت‌های متعددی در حوزه‌های فرهنگی هم انجام داده و پارک آبی اوشن کیش و سرای عامری‌های کاشان از جمله اقدامات فرهنگی و گردشگری ایروانی بوده‌اند.

هدایای ایروانی برای  مدیر فراری بانک ملی

همان طور که گفته شد ارتشاء یکی از عناوین اتهامی پرونده‌های ایروانی است و علاوه بر آن که بانک مسکن رشوه داده برای خروج تسهیلات گران قیمت‌تر از بانک ملی با محمد رضا خاوری متهم فراری همکاری کرده و هدایایی متعددی به او داده است.

علاوه بر این پرونده برای ایروانی به پرونده دیگری هم در همان شعبه چهارم ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و قاضی صلواتی باز شده که حاکی از بزرگترین اختلاس پس از بابک زنجانی به ارزش حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان است.


بیشتر بخوانید: دومین پرونده فساد اقتصادی پس از بابک زنجانی روی میز قاضی صلواتی


حجم فساد مالی پرونده دیگر عباس ایروانی ۱۵ هزار و ۷۵۳ میلیارد و ۲۶۶ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۴۲۸ تومان است و پس از پرونده فساد بابک زنجانی، دومین پرونده بزرگ و کلان فساد اقتصادی کشور به شمار می‌رود.

در این پرونده و فساد مالی، ایروانی به ۶ بانک ملت، مسکن، سپه، صادرات، توسعه صادرات و ملی بدهکار است. او که رهبری گروه را برعهده داشته و با پرداخت رشوه‌های کلان قصد خارج کردن اسناد علیه خود از سازمان استاندارد را داشت که برای آن مبلغ ۵۰ میلیون تومان از طریق تیمش به دو تن از کارمندان سازمان استاندارد داده است.

متهمان بزرگترین پرونده اختلاس سال ۹۸ پای میز محاکمه آمدند/ دو پرونده فساد اقتصادی برای عباس ایروانی

جعل و فساد مالی در پرونده ابر بدهکار بانکی

در پرونده دوم ایروانی بدهی وی به ۶ بانک کلان است. او به بانک مسکن به میزان ۴۷۵ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۲۰۲ درهم امارات، به بانک ملی به میزان ۳۷۱ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۶۵۹ درهم امارات و ۲ هزار و ۲۱۶ میلیون و ۸۲۰ هزار ریال، به بانک صادرات به میزان ۶۳۹ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۹۴۲ درهم، به بانک توسعه صادرات به میزان ۱۵۷ میلیارد و ۹۶۳ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۱۴۵ ریال و ۱۲ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۴۶۳ یورو، به بانک سپه به میزان ۳۲ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۸۷۹ دلار به بانک ملت به میزان ۱۶ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۲۱۸ دلار بدهکار است.

همچنین ایروانی برای انجام اقدامات غیرقانونی خود علاوه بر ۳۶ فقره گواهی بازرسی جعلی، ۶۹ فقره بارنامه را جعل کرده است.

پرونده قاچاق قطعات خودرو عباس ایروانی از شهریور ماه تا اواسط آبان ماه در ۶ جلسه برگزار شد و هنوز رسیدگی به آن ادامه دارد و دومین پرونده ایروانی هم از اسفند ماه سال ۹۸ آغاز شده و تاکنون ۲ جلسه آن برگزار شده و باید دید که نتیجه رسیدگی به این پرونده‌ها چه حکمی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
باسلام سهام مهرگان بازنشستگان ناجا با سود کجا رفته لطفاً این پرونده هیچ اطلاعی ازش نیست می‌شود یک روز حق بازنشتگان ناجا هم پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
به کجا چنین شتابان...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
یه وام ازدواج در خواست کردیم هفت تا خان جلومون گذاشتن بعد که رفتم با رئیس بانک صحبت کنم سرش رو هم بالا نگرفت نگاه نکردش یه نگاه به پرونده کرد و بستش هیچ جوابم نداد و رفت برای خودش صبحونه بخور اعصابم خوردشد اومدم بیرون پرونده رو پاره کردم و ریختم تو خیابون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
بعضی ها مثل حاج قاسم سلیمانی دارای پرونده عظیم و قطور خوبی هستند و بعضی هم در کار بد
واقعاَ تفاوت ها از زمین تا آسمان است
Iran (Islamic Republic of)
"دانا"
۱۶:۲۰ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
بزرگترین اخلاس مروبط به همون "بانو" یعنی مرجان شیخ الاسلامی بود

زن ها اختلاس ریز و درشت بسیاری دارند اما کسی فاش نمیکنه

مراقب باشیم
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۱۵:۰۶ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
متاسفانه مجازاتهای قضایی با مفسدین فی الارض کافی نبوده و نیست.
مفسد فی الارض = اعدام
Iran (Islamic Republic of)
بزرگترین فساد : اجاره دادن کارخانه ها و معادن ایمیدرو
۱۳:۵۴ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
بزرگترین فساد مالی ایران در سال 98 که متاسفانه دور از توجه رسانه ها و مردم مانده است عبارتست از فساد در اجاره دادن کارخانه ها و معادن دولتی در سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران . در این فساد کلان ، برای مثال کارخانه و معدن پتاس با ارزش بیست هزار میلیارد تومان به قیمت ناچیز ماهانه سه میلیارد اجاره داده شده است به بخش خصوصی همدست دولتیها . این نوع اجاره ده ساله در واقع عبارتست از تقدیم مجانی و واگذاری رایگان یک کارخانه یا معدن به همدستان فاسد مدیران دولتی بدون نیاز به پرداخت مبلغ عادلانه و قیمت واقعی . و برای منحرف کردن مقامات قضایی و رسانه ها تبلیغ میکنند که ما مالکیت دولت را حفظ کرده ایم . در صورتیکه یک کارخانه یا معدن را در حد رایگان هدیه داده اند . و در سال 98 ، اختلاسی از این بزرگتر وجود نداشته است . هدیه کارخانه و معادن پتاس ، معادن سنگ آهن جلال آباد کرمان ، کک سازی زرند و .... به ویژه خواران ، همگی در این دایره فاسد انجام شده است .
Iran (Islamic Republic of)
م محقق
۱۴:۱۳ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
رسیدگی به فساد و اختلاسهای کلان در واگذاریها و استخدامهای سازمان دولتی ایمیدرو و زیرمجموعه های آن ، بزرگترین خدمت قوه قضاییه به اقتصاد ایران خواهد بود که میتواند صدها هزار میلیارد تومان از اموال دولتی تاراج شده را به مردم برگرداند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
ایا به سزای کارشون میرسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
یه وام ازدواج میخواستم بگیرم یه ماه دوندگی آخرش برگشت گفت دیگه وامی پرداخت نمیشه از سال بعد ببینیم چی میشه بعد این آقای هیچی ندار عالم که باپول بیت المال برای خودش آکادمی دزدی تو ایران زده راست راست میچرخه و دولت نمیتونه کاری کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
تشکیل پرونده ومحاکمه سوری هیچ فایده ای ندارد.
اگر مبارزه با فاسد واقعی هست اموال واملاک و پولهایی که دزدیده شده را پس گرفته وخودشان را به اشد مجازات برسانید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
چه راحت توی ده سال دزدی می کرده و کسی هم از دولت تدبیر و امید خبر نداشته !
Iran (Islamic Republic of)
این قصه سر دراز دارد !!
۱۴:۱۹ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
وقتی شما سهم آقایان را بدهید ، ایمنی خواهید داشت .
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۱۳:۱۳ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
...... ای کاش اعلام می کردند کدام اقا زاده یا مسیول دولتی حامی وی بوده است....؟؟؟؟!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۳:۰۵ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام لطقا راه فساد را ببندید . پیشگری بهتر از در مان است و به مراتب هزینه بسیار کمتری دارد . شاید آنقدر آگاهی نباشد و ببرسید چطور ؟ بسیار ساده است : 1 - حذف نقدینگی ( اعم از ریال ، سکه ، ارز و طلای گرمی و مالیات منطقی بر مسکن مازاد بر ظرفیت خانواده ) با یک حساب بانکی برای هر فرد دارای کدملی و وصل شدن آن به امور مالیاتی و برنامه و بودجه . 2 - تدوین قوانین حدید برای ارتباط معنی دار جرم و جریمه ( وقتی بنده اختلاسی انجام بدهم که ده نسل بعد از خودم را با در آمدهای آن تامین نمایم بعد از دو، سه سال بخواهم آن را پس داده و دو سالی در هتل زندان با مرخصی و رانت و رشوه و... گذر کنم . آیا شما نیز وسوسه نمی شود؟نمونه آن از اختلاس 5 میلیون تومانی به 12 هزار میلیارد و سلطان سکه و بانک سرمایه رسیده ایم . پس باید کسی که اختلاس چشمگیری انجام داده (نه گردو دزد ) باید تمام اموال منقول و غیر منقول خانواده فرد و کسانی که در رابطه نزدیک با او بوده اند به نفع بیت المال مصادره و آنها را به روستا یا جزایر دور افتاده محروم تبعید نمود تا بفهمند دزدی از بیت المال چه معنی دارد .
Iran (Islamic Republic of)
از لوله کشی بی سواد تا مجتمع تجاری اوپال تنها با تفکر و فرشتگان
۱۲:۵۹ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
مجتبی مقیم امانی و پسر تازه به دوران رسیده اش علیرضا مقیم امانی رو سرچ کنید.

فقط بالای ۳۰ فقره سند بنام خودش در سعادت آباد تهران دارد بغیر از اسنادی که بنام پسر و همسرش و وابستگان افراد ذی نفوذ در دستگاههای مختلف بعنوان رشوه از طریق تفکر و طبری انتقال داده ، حسابهای بانکی خود را در داخل کشور خالی و به ارز و سکه تبدیل کرده و در خارج از کشور و در کانادا با پول مردم سرمایه گذاری کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
این روزها گرانفروشی، مخصوصا گرانفروشی داروخانه ها، بزرگترین فساد مالی است که برمردم واردشده!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
خداروشکرکه دراین چندساعت گذشته ازسال، فساد مالی جدیدگذارش نشده!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
آبنبات
۱۲:۲۰ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
این ساختارفساد زا باید اصلاح بشه؛ چطور وام گرفته...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
هیچ کس تنهایی این کارها رو نمکنه . دهها وزیر و وکیل خمایتش کردن
Iran (Islamic Republic of)
مقدم
۱۲:۰۹ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام

در هر خیانت و ظلم و گران فروشی و ... نقش دلالها(مثل شغل لعن شده کفن فروشان) به چشم می خورد
خدایا ریشه دلالی را بکن
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۳:۱۰ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام سرنوشت هیچ قومی عوض نمی شود مگر آن قوم بیدار شوند و خود تغییر ایجاد کنند . این وظیفه حاکمیت است که با وضع قوانین درست تولید و اشتغال را افزایش و با حذف نقدینگی دلالی را کاهش دهد . پس لازم است مردم نا اهلان را برحود حاکم نکنند تا دچار مشکل نشوند .
Iran (Islamic Republic of)
روشنایی ده
۱۲:۰۸ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
دادستان عزیز باید عوامل پشت پرده را که با ایروانی همکاری و اجازه چنین فساد گسترده ای رو دادن برخورد کنه شما الان بخواهید کوچکترین مبلغی وام بگیرید و جابجا کنید 800جا دخالت وبررسی می کنند مث حراست و بازرسی و.... این نشون از خواب بودن یا فساددر این نهاد های نطارتی است باید تحول اساسی در مجموعه حراست کل کشور ونظام انتصاب مدیران پاکدست انجام بشه
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۱۱:۵۷ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام
واقعا چی پیش میاد که به این افراد اینقدر پول را وام میدن . مردم اگر یک میلیون وام بخواند رییس بانک با منت و دو تا ضامن و تعهد و چک و سفته و بعد از چند هفته ی پولی را به عنوان وام به مردم میدن , اولش هم سودش را از پول بر میدارند .

اهل ایمان فقط متوجه خداهستند .
باید رییس های بانک ادب بشن .
باید مدیرعامل های خودرو سازی ها ادب بشن .
ان شاالله خدا ادبشون کنه .
خدا بحق امام حسین خودت دادخواهی کن از این افراد کثیف زالو صفت را و اهل ایمان و تقوا را عزت و آبروی دو دنیا قرار بده و حکومت الصالحین را محقق فرما .
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۱:۴۳ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
این پرونده نشان میدهد مقصر اصلی مردم هستند چون در این پروسه چند صد نفر خطا کرده اند حتی اگر سفارش شده باشد
نباید انجام میشد یک بار هم معرفی کنید تمام نفرات ریز و درشت
حتی کسانی که در حراست وکنترل هستند
Iran (Islamic Republic of)
masoud
۱۱:۲۱ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
افرادی که در ادارات وبانکهابااین افرادهمکاری میکردند جرمشان بیشتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
یک پای ثابت فسادها و اختلاص ها بانکها هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
از دولت بازسازی تا کنون بجز چند نفری را باید معرفی کنند
United States of America
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
بجز چند نفری?
Iran (Islamic Republic of)
چریک
۰۹:۳۴ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
دست دولتی ها را در این ماجرا روو کنید
بانک ها هم باید سیلی بخورند
Iran (Islamic Republic of)
a
۰۹:۱۷ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
اگه واقعا ميخوايد مردم حقيقت رو بدونند،افرادي كه سفارش ايشون رو ميكردند معرفي كنيد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
مکر برای واردات قطعات خودرو هم ارز دولتی میدن!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار