یادگاری‌نیا گفت: متاسفانه شاهد افزایش بیماری در سطح کشور هستیم و خارج شدن مردم از خانه باعث از دست دادن عزيزانمان می‌شود.

کرونابه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، داوود یادگاری‌نیا عضو ستاد مقابله با کرونا و میرزایی فوق تخصص بیماری‌های عفونی دیشب ۲۱ اسفند با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی وضعیت و شیوع کرونا در کشور پرداختند.

ميرزایی با اشاره به اینکه خارج شدن مردم از خانه باعث از دست دادن عزيزانمان خواهد شد، گفت: متاسفانه شاهد افزایش بیماری در سطح کشور هستیم و تا یکی دو هفته آینده بیماری رو به افزایش خواهد بود.

او با اشاره به اینکه با در خانه ماندن مردم انشاالله شاهد سیر نزولی بیماری باشیم افزود: متاسفانه در یکی دو هفته اخیر روند حضور هم وطنان را در سطح شهر در حال افزایش می بینیم، مردم به خرید شب عید پرداخته اند و این موضوع جای تاسف دارد، با وجود همه تذکرات باز هم مردم در خیابان‌ها حضور دارند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه با قرنطینه و عدم حضور مردم در سطح شهر می‌توانیم به مشکل فائق شویم ادامه داد: نیازی به اعلام قرنطینه از سوی دولت نیست بلکه باید خودکنترلی داشته باشیم، از حضور غیرضروری برای خرید‌های شب عید نگران هستیم لذا موضوع شوخی بردار نیست.

اسدی قراباغی رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در حال افزایش است گفت: در صورت خارج شدن مردم از خانه، بیمارستان‌های کشور توان پذیرش بیماران را ندارد.

او بیان کرد: اگر مردم در خانه‌ها نمانند و به رفت و آمد‌های خود ادامه دهند این ویروس منتقل و تعداد مبتلایان بیشتر می‌شود و تناسب آن با بیمارستان‌ها بهم می‌خورد و بیمارستان‌ها جوابگوی حجم زیاد بیماران نیستند.

میرزایی با اشاره به اینکه هنوز ذات بیماری را نشناخته‌ایم که می‌خواهد چه بازی را درآورد، گفت: اطلاعات ما در خصوص ویروس ناقص است و باید پیش برویم و ببینیم که ویروس چه بازی‌هایی را می‌خواهد انجام دهد و ما چطور می‌توانیم به آن قدرت دهیم یا اینکه ویروس را ضعیف کنیم، ما به عنوان مردم در این رابطه نقش اصلی را داریم، ویروس موجود زنده‌ای است که خصوصیات خاص خود را دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه ویروس کرونا تا چند ساعت ماندگاری دارد و قابلیت انتقال را در همه سطوح دارد، گفت: مردم می‌توانند لباس‌های خود را روی شوفاژ یا بخاری بگذارند تا ویروس‌های موجود در لباس بر اثر برخورد حرارت از بین برود.

یادگاری عضو ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه شاهد روند رو به رشد بیماری هستیم، گفت: تا یکی دو هفته آینده روند بیماری رو به افزایش خواهد بود و پس از آن با رعایت اصول بهداشتی و با خانه ماندن مردم انشاءاللّه شاهد روند نزولی کرونا ویروس باشیم.

او با اشاره به اینکه اگر مردم همکاری نکنند و به نقاط مختلف مسافرت داشته باشند ممکن است شهر‌های پاک را هم نیز دچار ویروس کنند، زیرا ویروس مسری است، افزود: به مردم توصیه می‌کنیم که از رفتن به سفر جداً خودداری کنند، باید با رعایت اصول بهداشتی جان خودمان و سایر افراد را حفظ کنیم.

عضو ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه باید دستورالعمل‌های کشوری را در خصوص بیماری رعایت کنیم، خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ نفر در کمیته علمی مبارزه با کرونا به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند و دستورالعمل‌های کشوری را تهیه می‌کنند، دستورالعمل‌ها باید پایه علمی داشته باشند، کسانی که با علائم خفیف بیماری روبرو هستند نیازی به درمان اختصاصی ندارند.

یادگاری با اشاره به اینکه کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند بیشتر در معرض خطر هستند، گفت: اگر فرد جوانی مبتلا به نوع خفیف بیماری شد باید مسائل بهداشتی را رعایت کند و با افراد مسن تماس نزدیک نداشته باشد، زیرا فرد جوان به سبب بالا بودن سیستم ایمنی‌اش زودتر بهبود پیدا می‌کند، اما ممکن است برای اطرافیانش مشکل‌ساز باشد.

او با تاکید بر اینکه باید از تجمع در محیط‌های بسته خودداری کنیم، گفت: شانس ابتلا در اماکنی که تراکم جمعیت وجود دارد بالا می‌رود لذا حداقل تماس را باید افراد با یکدیگر داشته باشند. در سطح چند بیمارستان به صورت رندوم دارو‌هایی روی بیماران محدودی استفاده می‌شود تا نتیجه آن مشخص شود لذا اگر روزی احساس شود که داروی موثر است تدارک دیده خواهد شد تا بیماران دیگر هم استفاده کنند، همه چیز در حال آزمایش است.

یادگاری با اشاره به اینکه ما از تجربیات چین و سایر کشور‌ها استفاده می‌کنیم، عنوان کرد: پروتکل هایمان را برای همه عزیزانی که در مراکز کرونا هستند ارسال می‌کنیم لذا پایه علمی دارو‌ها را بررسی می‌کنیم تا به نتیجه نهایی دست پیدا کنیم.

او با بیان اینکه تاکنون هیچ دارویی برای درمان کرونا از نظر علمی ثابت نشده است، گفت: ممکن است برخی دارو‌ها برای عده‌ای از مبتلایان موثر بوده باشد، اما درباره عده‌ای نیز پاسخ نداده است لذا این دارو‌ها تا حدودی موثر است، آخرین و بهترین دارو‌ها در همه بیمارستان‌های کشور برای مبتلایان به ویروس کرونا وجود دارد و برای آن‌ها استفاده می‌شود.

یادگاری با اشاره به اینکه کسانی که مبتلا به ویروس کرونا هستند و درمان سرپایی می‌شوند نیاز به دارو ندارند و دارو‌ها نیز برای آن‌ها فایده‌ای نخواهد داشت ادامه داد: فقط برخی دارو‌ها برای بیماران سرپایی که سابقه بیماری دارند تجویز و در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود، ابتلا به ویروس کرونا ایمنی نسبی در مبتلایان ایجاد می‌کند، اما مواردی نیز وجود داشته است که بهبود یافتگان دوباره مبتلا شدند، امکان ابتلای کودکان زیر ۱۲ سال به ویروس کرونا بسیار کم است و اگر مبتلا شوند عوارض بسیار اندکی دارد.

عضو ستاد مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: مردم بپذیرند که با علائم ساده بیماری سرماخوردگی به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه نکنند، زیرا ممکن است در این مکان‌ها به ویروس کرونا آلوده شوند، اگر علائم ساده ویروس کرونا نیز دارند در خانه بمانند و درمان خانگی انجام دهند، مراجعه زیاد به بیمارستان‌های موجب خستگی کادر درمانی می‌شود.

او با بیان اینکه مردم درباره مواد غذایی مانند نان نگرانی جدی نداشته باشند گفت: در زمان تهیه مواد غذایی بهتر است مراقب باشیم فرد مقابل مبتلا به ویروس کرونا نباشد، ویروس کرونا در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد نیز باقیمانده است.

میرزایی با بیان اینکه همه افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند افراد در معرض ابتلا به این بیماری و مستعد عوارض بیشتری هستند افزود: این بیماری در جوانان علائم ساده‌ای دارد و در بسیاری از آن‌ها نگران کننده نیست، سال هاست که با بیماری کرونا روبرو بوده ایم، اما امسال شرایط درباره این ویروس متفاوت است، مردم اطلاعات درباره کرونا را فقط از مراجع رسمی پیگیری کنند.

او افزود:​ نه تنها استفاده از قلیان موجب مصونیت در مقابل ویروس کرونا نمی‌شود بلکه این وسیله عامل انتقال ویروس است، گرم کردن خانه هیچ نقشی در کنترل ویروس ندارد و توصیه می‌کنیم مردم پنجره خانه‌هایشان را باز کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار