بانوان باردار به دلیل تغییرات فیزیولوژیک و ایمونولوژیک در معرض خطر ابتلای بیشتری به ویروس کرونا هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر فریده اخلاقی رئیس بیمارستان ام البنین(س) از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بانوان باردار به دلیل تغییرات فیزیولوژیک و ایمونولوژیک در معرض خطر ابتلای بیشتری به ویروس کرونا هستند، گفت: مادران باردار بهداشت فردی را رعایت و  از تردد در اماکن عمومی و پر تردد اجتناب کنند.

او ادامه داد: بانوان بارداری که دارای بیماری زمینه‌ای همچون دیابت، فشار خون، نقص ایمنی و ... هستند احتمال ابتلا به این بیماری در آنان بیشتر می‌شود لذا رعایت بهداشت در این افراد امری ضروری است.

استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ویروس کووید-۱۹ به شدت مسری است و از طریق تماس با سطوح آلوده و یا افراد مبتلا به این بیماری به سرعت انتقال می‌یابد، گفت: بانوان باردار باید در مدت شیوع این بیماری در منزل بمانند و از تردد در اماکن عمومی به طور جدی خودداری کنند.

اخلاقی با تاکید بر اینکه تعداد ویزیت جهت مراقبت‌های دوران بارداری را باید در حد امکان کاهش داد و با تماس تلفنی با مراکز بهداشتی یا پزشک خودتوصیه‌های مراقبتی و بهداشتی را دریافت کرد، افزود: بانوان مبتلا به بیماری‌های مزمن یا دارای بارداری پر خطر در صورت نیاز به حضور در مراکز بهداشتی یا مطب‌ها باید با رعایت کامل بهداشت در این مکان‌ها حضور یابند.

او تصریح کرد: زنان بارداری که به تازگی مسافرت به مناطقی که کرونا در آن شهر وجود دارد، داشته اند یا در تماس با افراد مبتلا به کرونا بوده اند، باید به مدت ۱۴ روز در منزل و در اتاقی جداگانه ایزوله شوند و وسایل و ظروف مورد استفاده آنان شخصی و جدا از بقیه افراد خانواده باشد.

رئیس بیمارستان ام البنین(س) با بیان اینکه افراد مبتلا در بیشتر مواقع دارای علائم سرماخوردگی خفیف تا متوسط می‌شوند، گفت: در این مدت باید در منزل استراحت و از مایعات گرم استفاده کنند و در صورت بروز علائم شدید شامل تب، تنگی نفس یا سرفه‌های خشک به مراکز بهداشتی اعلام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی جهت ویزیت مراجعه نمایند.

اخلاقی افزود: در صورت ابتلا به ویروس کرونا در بارداری انتقال از مادر به جنین اتفاق نمی‌افتد، هنوز اطلاعاتی از بروز سقط جنین یا بروز ناهنجار‌های مادرزادی به علت این ویروس گزارش نشده است، اما تب بالا در اوایل بارداری خطر احتمال بروز ناهنجاری مادرزادی را افزایش می‌دهد.

او ادامه داد: احتمال زایمان زودرس به علت کرونا وجود ندارد، ولی در مواردی برای کمک به درمان مادر، این امر صورت می‌گیرد؛ همچنین پس از زایمان نوزاد باید ۱۴ روز جدا از مادر نگه داری شود و نوزاد مستقیم از مادر شیر نخورد، بلکه شیر در شرایط بهداشتی دوشیده و نوزاد با آن تغذیه شود.

این متخصص زنان با اشاره به توصیه‌های بهداتشی به زنان باردار، گفت: بهترین و امن‌ترین محل برای بانوان باردار ماندن در منزل است و در صورت لزوم به خروج از منزل رعایت شرایط بهداشتی شامل زدن ماسک و عدم تماس دست آلوده با چشم، بینی و دهان ضروری می‌باشد.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.