به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر تا دیروز، موضوع اکانتهای فیک برای برخی کشورهای و مناطق مطرح بود؛ امروز میتوان ردپای آنها را در هر سوژه داغی در ایران مشاهده کرد. یک روز چندین اکانت به توییت وزیر ارتباطات حمله میکنند و روز دیگر چندین کاربر یک کامنت مشترک و عین هم پای موضوع درآمدهای عادل فردوسیپور از برنامه نود منتشر میکنند.
کاربران فیک سر بزنگاه سروکلهشان پیدا میشود و عمدتا توییتها و کامنتهای مشترک و مشابهی منتشر میکنند. سعی در القای یک ایده و فکر به مخاطب دارند و مشخص است در پشت پرده آنها فرد یا افراد مشترکی وجود دارد.
گاهی اوقات اکانتهای فیک فقط میخواهند تعداد لایکها و فالورهای یک اکانت مهم حقیقی را افزایش دهند و آن را روی صفحه فید توییتر و اینستاگرام بهروز نگه دارند. برخی افراد هم با ساختن دهها و صدها حساب کاربری فیک، سعی در درآمدزایی کاذب دارند.
برای اینکه فریب این اکانتهای جعلی و به قول توییتریها ناامن را نخوریم؛ باید بتوانیم آنها را شناسایی کنیم. اکانتهای فیک چند نشانه پر رنگ دارند که در میان کاربران توییتر کاملا شناخته شده بوده و اتفاقا در غالب اوقات درست هستند.
مهمترین نشانههای یک اکانت فیک، کاربر جعلی و حساب کاربری ناامن به شرح زیر هستند:
۱- جدید بودن اکانت
غالب اکانتهای فیک عمر کوتاهی در شبکههای اجتماعی دارند. مثلا چند ماه یا نهایتا یک سال. معمولا افرادی که پشت پرده اکانتهای جعلی هستند؛ پس از مدتی آنها را پاک کرده و با نام و هویت جدیدی دوباره شروع به کار میکنند.
قدرت تولید محتوا یا عضوگیری بالا را ندارند و به ناچار پس از مدتی برای برملا نشدن، باید از شبکه اجتماعی ناپدید شوند. بنابراین؛ هنگامی که به یک اکانت تازه از راه رسیده برمیخورید که رفتاری مشکوک دارد؛ باید شک کنید شاید یک اکانت جعلی است.
۲- فالو/فالو بک
ماموریت اصلی اکانتهای فیک، جریانسازی و تاثیرگذاری است. پس، قابل انتظار است به صورت گروهی یک پست یا توییت را لایک کرده، کامنت گذاشته و بازنشر کنند و بعدا دوباره پستها و کامنتهای خودشان را لایک میکنند.
به صورت گروهی شروع به فالو کردن کاربران میکنند تا آنها هم اقدام به فالو بک کنند. فالو کردن آنها بیحساب و کتاب است. برای همین پس از شش ماه چندین هزار فالور دارند. غالبا هم دنبالکننده و دنبالشونده نزدیک به همی دارند.
۳- بازنشر به جای تولید محتوا
اشاره کردیم افرادی که مدیریت دهها و صدها اکانت فیک را برعهده دارند؛ دیگر زمانی برای تولید محتوا و پست یا توییتهای اختصاصی ندارند. بنابراین؛ اگر سری به این اکانتها بزنید با انبوهی از پستها و محتواهایی مواجه میشوید که فقط بازنشر هستند و از دیگران کپیبرداری یا تقلید شدهاند.
به صورت شبانهروزی در حال بازنشر محتوای دیگران هستند و این سوال به ذهن مخاطب میرسد که چطور در طول یک روز فرصت انتشار این همه محتوا را دارند. افراد و اکانتهای پر کاری نشان میدهند در حالیکه واقعا چیزی برای ارایه ندارند.
۴- نامهای عجیب و غریب
یکی دیگر از مشخصههای اکانتهای جعلی در شبکههای اجتماعی، نامهای اکانت عجیب و غریب، درهم و برهم، نامفهوم و نامانوس است. برای نام کاربری از حروف و اعداد استفاده میکنند. اگر هم یک نام اکانت شیک و قابل فهم یا معنیدار انتخاب کرده باشند؛ نام کاربری آنها مشکوک است.
کاربران حقیقی سعی میکنند از نام اکانت و کاربری مشخص و واضح استفاده کنند؛ نامی که پیامدهنده هویتی باشد و بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند. اکانتهای جعلی فاقد پروفایل قوی و توضیحات مشخص هستند و شما نمیتوانید اطلاعات زیادی درباره هویت آنها به دست بیاورید.
منبع: یک پزشک
انتهای پیام/