به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از آشناترین محصولات هیوندای در بازار ایران، مدل آی ۲۰ است که حتی برای مدتی نیز در کشورمان مونتاژ شد. نسل دوم این خودرو پس از امضای قرارداد همکاری میان هیوندای و کرمان موتور از زمستان سال ۹۵ به ایران آمد.
نسل اول این هاچ بک از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ روی خط تولید قرار داشت. در این مدت یک فیس لیفت نیز از نسل اول ارائه شد. نسل دوم نیز از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ روی خط تولید قرار گرفت. در نسل دوم نیز یک فیس لیفت ارائه شد و همچنین مدل اکتیو آی ۲۰ معرفی شد که در واقع نسخه کراس فیس لیفت نسل دوم محسوب میشود.
در نهایت نسل سوم این محصول کرهای برای رونمایی در نمایشگاه بین المللی خودروی ژنو آماده شد که رویداد مذکور تحت اثر شیوع جهانی کرونا برگزار نشد.
به تازگی تصاویری مربوط به آی ۲۰ مدل ۲۰۲۱ در نسل سوم این خودرو منتشر شده که در ادامه مطلب نگاهی به طراحی، فناوریها و سیستم جدید پیشرانه آن خواهیم داشت.
کد ویدیو
دانلود
طراحی
آی ۲۰ جدید از زبان طراحی نسلهای قبلی خود پیروی میکند با این تفاوت که جزئیات بسیاری وارد بدنه شده تا هر چه بیشتر ظاهر این هاچ بک را به سدانهای هیوندای نزدیک کند. به عبارت دیگر تلاش شده تا مالک آی ۲۰ فاصله کمتری را با سدانهای کامپکت کمپانی سازنده احساس کند! نوعی سطح برابری برای تمامی مشتریان که این رویکرد در نوع خود قابل تحسین است.
در بخش دماغه چراغهای اصلی ظاهری کاملا جدی دارند و به لطف استفاده از نوارهای ال ایی دیی، گرافیک جذابی را نیز به نمایش گذاشته اند. گریل (جلوپنجره) همان الگوی چندضلعی بزرگ را دارد که در تمامی محصولات هیوندای پیش از این دیده ایم. بامپر (سپر) یکپارچه با یک اسپویلر ساده در قسمت انتها و جانمایی مناسب مه شکنها بر زیبایی نمای دماغه خودرو افزوده است.
به تمامی چیزهایی که مطرح شد باید هودلاینهای (خطوط روی درپوش موتور) اثرگذار متشکل از ۴ چین را نیز اضافه کنیم که حس ملاقات با یک اسپرت خیابانی را به ببننده انتقال میدهد.
با حرکت به سمت نمای جانبی؛ در همان ثانیههای اول درگیر خط شانه قدرتمند این خودروی کوچک و عناصر کرومی در خط پایین فریم شیشههای دربها میشویم. رینگهای آلومینیومی با طراحی شلوغ، اما چشمگیر و تفاوت سطح بدنه در قسمت بالای رکاب نیز از دیگر فاکتورهای اثرگذار نمای جانبی هستند.
در قسمت انتهای خودرو؛ هیوندای از الگوی جدیدی برای چراغهای اصلی استفاده کرده که بهبود چشمگیری برای این بخش از آی ۲۰ محسوب میشود.
از منظر ابعاد نیز باید توجه داشت که این خودرو در مقایسه با مدل قبلی حدود ۳۰ میلیتر در عرض، ۵ میلیمتر در طول و ۱۰ میلیمتر در فاصله بین محورها توسعه داشته است.
کابین و امکانات هوشمند
یکی از مهمترین تغییرات آی ۲۰ مدل ۲۰۲۱ به فضای داخل کابین آن مربوط میشود. اینجا را باید یک کابین دیجیتال بدانیم، زیرا یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی جایگزین نشانگر سنتی آمپر شده و در مرکز کنسول جلو نیز یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی لمسی نیز ویژه تنظیمات سیستم سرگرمی و دوربینهای محیطی قرار گرفته است.
پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اوتو، شارژر بی سیم ویژه تلفن هوشمند، ۸ اسپیکر قدرتمند از برند حرفهای بوز، هماهنگی با نرم افزار تلفن هوشمند بلولینک هیوندای و ... بخشی از ویژگیهای مدل جدید آی ۲۰ محسوب میشوند.
در بخش ایمنی نیز میتوان به مواردی شامل: کروز کنترل هوشمند که میتواند محل خودرو را بررسی کرده و بطور اتوماتیک سرعت را تنظیم کند، سامانه هشدار خروج از خط و دستیار حفظ خودرو بین خطوط، نمایش نقاط کور دید راننده، شناسایی علائم ترافیکی جاده، سنسورهای بروزشده برخورد از حل با توانایی شناسایی عابر پیاده و... اشاره کرد.
پیشرانه
در این بخش، آی ۲۰ از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری با ۸۳ اسب بخار خروجی استفاده میکند که مجموعه پیشرانه با یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی هماهنگ شده است.
همچنین موتور ۱ لیتری جی دی آی توربو ۳ سیلندر با ۹۹ اسب بخار و یا ۱۱۸ اسب بخار خروجی قابل سفارش است. این مجموعه میتواند با یک موتور الکتریکی ۴۸ ولتی هیبرید ملایم نیز سفارش داده شود. برای این مدلها نیز جعبه دنده دوکلاچه ۷ سرعته اتوماتیک و همچنین جعبه دنده جدید ۶ سرعته هوشمند دستی هیوندای قابل سفارش است.
در رابطه با برچسب قیمت تریمهای مختلف آی ۲۰ در مدل ۲۰۲۱ هنوز اطلاعات دقیقی ارائه نشده است.
منبع: عصر ایران
انتهای پیام/