دبیر اتاق تعاون استان فارس خواستار استمهال بدهی‌های مالیاتی شرکت‌های تعاونی به دلیل شیوع کرونا در کشور شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مجتبی محلاتی دبیر اتاق تعاون استان فارس با اشاره به آسیب‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا بر شرکت‌های تعاونی و حاکم شدن فضای رکود بر فعالیت‌های اقتصادی خواستار اتخاذ تمهیدات و اعمال حمایت‌های ویژه از بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله شرکت‌های تعاونی شد.

او، پیشنهاد داد که سازمان امور مالیاتی، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه از بهمن‌ماه ۹۸ تا حداقل پایان شهریورماه ۹۹ و نیز پرداخت بدهی معوقه مالیات بر ارزش افزوده قبل از این تاریخ را به مدت هشت ماه استمهال کند.

محلاتی با اشاره به تاکید سازمان امور مالیاتی بر اجرای مفاد ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحیه ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴، گفت: اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی باید توجه داشته باشند که اصلاحیه ماده ۹۷ مبنای رسیدگی و تشخیص مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ آنان است که باید اظهارنامه مالیاتی خود را براساس رویکرد جدید و با رعایت قانون و مقررات مربوطه و با توجه به مدارک قابل استناد تنظیم کنند.

دبیر اتاق تعاون استان فارس  با بیان اینکه طبق قوانین مالیاتی شرکت‌های تعاونی مشمول معافیت مالیاتی می شوند، بیان کرد: شرط برخورداری از هرگونه معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی فعال تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موقع مقرر قانونی است.

او تصریح کرد: اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی شامل ترازنامه و حساب سود و زیان است و با توجه به امکان استفاده سازمان امور مالیاتی از کلیه اطلاعات بانک‌ها و گمرک ضروری است و اظهارنامه شرکت‌های تعاونی با اطلاعات بانکی وگمرکی و دفاتر آن‌ها باید همخوانی داشته باشد.

محلاتی ادامه داد: شرکت‌های تعاونی برای داشتن شفافیت مالی و جلوگیری از دردسر‌های مالیاتی در مهلت قانونی که تا پایان اسفندماه امسال است، دفاتر تجاری خود را تکمیل و برای پلمپ آن اقدام کنند.

دبیر اتاق تعاون فارس افزود:  شرکت‌های بدون فعالیت نیز برای پلمپ دفاتر خود اقدام کنند، زیرا پلمپ برای همه شرکت‌ها الزامی است حتی اگر دفاتر تجاری آن‌ها سفید باشد.

او، با تاکید بر اینکه در قانون جدید مالیات‌های مستقیم شرکت‌های تعاونی جدیدالتاسیس از تاریخ شروع فعالیت به مدت پنج‌سال و در مناطق کمتر توسعه‌ یافته به مدت ده‌ سال با نرخ صفر مشمول مالیات بوده، اضافه کرد: منظور از مالیات با نرخ صفر روشی است که مودیان مشمول آن مکلف به تسلیم اظهارنامه، دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری حسب مورد، برای درآمد‌های خود به ترتیب مقرر در این قانون و در مواعد مشخص‌ شده به سازمان امور مالیاتی کشور  و سازمان مذکور نیز مکلف به بررسی اظهارنامه و تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان براساس مستندات، مدارک و اظهارنامه مذکور است که پس از تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان، مالیات آن‌ها با نرخ صفر محاسبه می‌شود.

محلاتی اضافه کرد: با افزایش میزان سرمایه گذاری و نیز جذب سرمایه گذاری خارجی مهلت معافیت مالیاتی قابل افزایش است.

دبیر اتاق تعاون فارس اضافه کرد: شرکت‌های تعاونی به تاریخ مهلت‌های قانونی دستورالعمل‌های مالیاتی توجه داشته باشند و درصورت داشتن اعتراض در موعد مقرر به سایت tax.gov.ir مراجعه و در قسمت ثبت الکترونیکی اعتراض خود را با ذکر دلایل قابل استناد ثبت کنند.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار