به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشوری سیاوش امیرمکری به تشریح اهم اقدامهای انجام شده توسط شرکت مذکور پرداخت.
او ابتدا در خصوص وضعیت فرودگاههای کشور و آمادگی آنها در شرایط کنونی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: دستگاههای کمک ناوبری ارتباطی و سیستمهای نظارتی راداری در تمام فرودگاهها و ایستگاههای هوانوردی متعلق به این شرکت به صوت ۲۴ ساعته در حال کار هستند.
امیرمکری افزود: تمام سیستمهای راداری که به راههای هوایی کشور و در فرودگاهها به پروازها خدمات میدهند و همچنین تمام ۲۶ دستگاه رادیویی کنترل از راه دور هوا به زمین (RCAG) جهت برقراری مکالمه بین خلبان و کنترلر مراقبت پرواز است، تمام مدت به شکل دوتایی از طریق شبکه مخابراتی کشور و همچنین تجهیزات ماهوارهای (VSAT) کار میکنند و چنانچه یکی از آنها از مدار خارج شود، دستگاه دیگر به شکل اتوماتیک در مدار قرار دارد.
امیرمکری با اشاره به این که آمادگی فرودگاهها برای ارائه خدمات به مسافرین نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا هیچ تغییری نکرده است، افزود: در فرودگاههایی که محدودیت زمان پرواز ندارند، ارائه سرویسهای مراقبت پرواز و ارایه سرویسهای ارتباطی و کمک ناوبری برقرار است. همچنین فرودگاههایی که طلوع و غروب یا دارای محدودیت در نیمه شب هستند نیز آمادگی کامل دارند و اگر قرار باشد براساس flight plan برای یک فرودگاه که محدودیت ساعت عملیاتی دارد در نیمه شب پروازی انجام شود، هماهنگیهای لازم با همکاران کنترل پرواز و نیز بخش ارائه تجهیزات کمک ناوبری و فعالیت شبانه روزی واحدهای مخابرات هواپیمایی انجام میشود تا پرواز مورد نظر انجام شود. ترمیم و بازسازی فرودگاههای آسیب دیده ابتدای امسال در تعداد زیادی از استانهای کشور شاهد حادثه ویرانگر سیل بودیم که بعضا به فرودگاهها نیز آسیبهایی وارد شد.
بیشتر بخوانید: سرانجام مشکل نبود اینترنت در فرودگاهها/ به سمت فرودگاه هوشمند حرکت میکنیم
امیرمکری درباره وضعیت فرودگاههای آسیب دیده توضیح داد: برای ترمیم و بازسازی این فرودگاهها مشاور و پیمانکار گرفته شد و زیرساختهای عوامل میدان پروازی مورد بررسی قرار گرفت. زهکشی و مقاوم سازی به خصوص در سطوح پروازی که محل نشست و برخاست هواپیماست انجام شد و در برخی فرودگاهها نیز در دست اقدام است.
او تصریح کرد: به دلیل این که در ارایه سرویسهای هوانوردی همه کشورها ملزم هستند تا از مقررات ایکائو تبعیت کنند و مورد بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری قرار بگیرند، بنابراین در چهارچوب رعایت اصول ایمنی همیشه باید هم آماده باشیم و هم قدم برداریم.
امیرمکری با اشاره به این که تحریمها باعث شد در برخی بخشها مشکلاتی به وجود بیاید، توضیح داد: به خصوص در زمینه سیستمهای اتوماسیون که وابسته به کشورهای خارجی است، مشکلاتی به وجود آمد که برای رفع آنها با شرکتهای دانش بنیان، مراکز علمی و پژوهشی دانشگاهها به نتایج خوبی رسیدهایم. تمام تلاش حوزه معاونت هوانوردی بر این است که بتواند به هر نحو این تجهیزات را تهیه و تأمین کند تا اعتماد ۱۰۰درصدی بهرهبرداران تأمین شود.
اقدامها در حوزه ایمنی یکی از مهمترین موضوعات در حوزه هوانوردی، افزایش ضریب ایمنی پرواز است.
امیرمکری در این باره گفت: در راستای افزایش ضریب ایمنی، سیاستگذاریها، برنامهریزیها و اقدامهای خوبی انجام شده است که در زمینه سیاستگذاریها و برنامهریزیها میتوان به تعیین اهداف میان مدت ایمنی (۳ ساله) و تعیین میزان بهبود سالیانه شاخصهای عملکرد فرودگاهها و نیز تدوین و تصویب شیوهنامه افسر ایمنی ناظر بر پروژههای عمرانی در محاوط پروازی فرودگاهها اشاره کرد.
او افزود: همچنین تدوین برنامه جامع کنترل مخاطرات حیات وحش به منظور تعدیل مخاطرات ناشی از برخورد پرندگان به هواپیما در فرودگاههای کشور از دیگر اقدامهای انجام شده در زمینه سیاستگذاریهاست.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور در ادامه به اقدامهای اجرایی سال ۹۸ در حوزه ایمنی اشاره کرد و گفت: بررسی رویدادها و حوادث جزیی (Incident) در تمام فرودگاههای کشور و نیز آسمان ایران با هدف ریشهیابی و اتخاذ تصمیمات اصلاحی صورت گرفته که طی امسال تعداد ۸۳ رویداد در کمیسیون تخصصی ایمنی این شرکت بررسی و ریشهیابی شده است.
او کنترل آن دسته از عملیات عمرانی در فرودگاهها که میتوانند برای عملیات پروازی مخاطره آمیز باشند را از دیگر موارد انجام شده در این زمینه برشمرد و گفت: در این راستا میتوان به اقدامهای کنترلی در فرودگاههای اهواز، ساری، رامسر، تبریز، ارومیه، کرمانشاه و مهرآباد اشاره کرد.
به گفته امیرمکری نظارت مستمر بر شاخص عملکرد ایمنی فرودگاههای کشور به صورت ماهیانه منجر به تشکیل ۶۵ جلسه کمیته ایمنی به منظور بررسی و تحلیل رویدادها و کنترل مخاطرات در فرودگاههای آبادان، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، ایلام، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، تبریز، خرمآباد، رشت، زاهدان، ساری، سنندج، شاهرود، شهرکرد، شیراز، کرمان، کرمانشاه، گرگان، لارستان، لامرد، مشهد، مهرآباد، همدان، یاسوج، یزد و امام خمینی (ره) شده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به این که تا چه اندازه در برقراری ارتباط با شرکتهای دانش بنیان موفق بودهاید، تصریح کرد: تاکنون چندین قرارداد و تفاهمنامه با شرکتهای دانش بنیان، مراکز علمی دانشگاهی و شرکتهای تولیدی داخلی با هماهنگی معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری امضا کردهایم. از جمله یک شرکت دانش بنیان برای کاهش هجوم پرندههای مهاجر و بومی تجهیزاتی را ساخته است که میتوان از آنها در فرودگاههای شمال و شمال غرب کشور استفاده کرد. البته نمونه آن در فرودگاه مهرآباد تست شد و حوزه مدیریت ایمنی پیگیر این موضوع هستند و بودجه آن تامین شده است. علاوه بر فرودگاههای شمال در ۶ ماه دوم سال آینده نیز سه فرودگاه دیگر به این دستگاهها تجهیز میشوند.
او با بیان این که قرارداد خرید دستگاه کمک ناوبری DME که دستگاه فاصلهیاب هواپیماست و برای اولین بار در داخل تولید شده هفته گذشته نهایی شد، گفت: علاوه بر این، قرارداد ساخت و بهرهبرداری رادار ثانویه (MSSR-S) را با دانشگاه صنعتی اصفهان روز ۲۴ اسفندماه امسال مبادله شد.
امیرمکری افزود: همچنین با دانشگاه صنعتی خواجه نصیر برای پژوهش، طراحی و ساخت تجهیزات روشنایی باند فرودگاهها و کمک بصری که به نتایج مثبتی رسیدهایم و تا نیمه نخست سال ۹۹ این تجهیزات بومی سازی خواهد شد. یادآوری میشود باندهای پروازی ۴۱ فرودگاه کشور متعلق به این شرکت، مجهز به تجهیزات روشنایی و کمک بصری برای پروازهاست.
او افزود: حدود ۲ سال است که شرکت فرودگاهها و ناوبری کشور خریداری این تجهیزات را متوقف کرده است تا این تحقیقات به ثمر برسد. علاوه بر این با یک شرکت دانش بنیان دیگر قرادادی منعقد کردیم برای ساخت دستگاه «تست اصطکاک» در سطوح پروازی که این دستگاه نیز تا ۴ ماه آینده تحویل شرکت فرودگاهها خواهد شد و مراحل پیشرفت آن به خوبی انجام شده است. همچنین فرایند یکسری کارها و تجهیزات ترمینالی را نیز داشتهایم که اکنون به بهرهبرداری رسیده است.
انتهای پیام/