به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهرهبرداری از آزادراه همت - کرج با بیان اینکه برنامه اصلی حوزه حملونقل کشوری کاهش حملونقل جادهای و توسعه حملونقل ریلی است، گفت: خوشبختانه گامهای مؤثری در توسعه بخش ریلی کشور برداشته شده، اما با توجه به آنکه بیش از ۸۰ درصد بار و مسافر کشور از طریق جاده جابهجا میشود بنابراین آزادراهها شاهراه ارتباطی کشور به شمار میرود و در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است.
او توضیح داد: ۱۱۶۱ کیلومتر آزادراه موجود در کشور داریم و ۵۰ درصد این میزان آزادراه در کشور در حال اجرا هستند که رقم بسیار قابل توجهی به شمار میرود.
بیشتر بخوانید: جزئیات افتتاح ادامه آزادراه همت - کرج
خادمی تأکید کرد: ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراههای موجود در کشور است و ۱۱۶۱ کیلومتر جاده هم در حال اجرا داریم که سعی خواهیم کرد تا پایان دولت دوازدهم بتوانیم این آزادراهها را به بهرهبرداری برسانیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با همکاری سازمان برنامه وبودجه و تزریق منابع مالی میتوانیم ۵۸۲ کیلومتر آزادراه را تا پایان دولت دوازدهم به بهرهبرداری برسانیم.
او با اشاره به اینکه سه پروژه از هفت پروژه بزرگ آزادراهی طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته به بهرهبرداری رسیده است، گفت: آزادراه تبریز_ارومیه، آزادراه تهران _شمال و آزادراه همت _کرج از جمله پروژههایی است که به بهرهبرداری رسیده است.
خادمی با بیان اینکه چهار پروژه آزادراهی دیگر در سال ۹۹ و تا سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری خواهد رسید، افزود: تاکنون ۵ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان برای ساخته این آزادراهها هزینه شده که ارزش روی زمین آنها به ۲۵ هزار میلیارد ریال میرسد و پیشرفت فیزیکی آنها ۷۰ تا ۷۸ درصد است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور تصریح کرد: تا امروز ۳ آزادراه بزرگ و مهم کشور به بهرهبرداری رسیده و ۴ آزادراه و کنارگذر در دستور کار که عبارت است از کنارگذر جنوبی تهران که از چرمشهر به سمت آبیک متصل و استان تهران و کرج را پوشش میدهد و امیدواریم تا پایان سال ۹۹ بتوانیم به بهرهبرداری برسانیم.
او گفت: این آزادراه در قالب چهار قطعه در دستور کار قرار گرفته که از این میزان ۱۲۰ کیلومتر آسفالت شده است.
او یادآور شد: کنارگذر شرقی اصفهان هم به طول ۲۳ کیلومتر تا پایان بهار ۹۹ به بهرهبرداری میرسد و آزادراه اصفهان به شیراز به عنوان طولانیترین پروژه آزادراهی کشور که حدفاصل ایزدخواه به طول ۲۲۵ کیلومتر هم در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری خواهد رسید.
خادمی توضیح داد: آزاد راه اراک به خرم آباد به طول ۶۷ کیلومتر و حد فاصل خرم آباد تا بروجرد هم جزو آزادراههای اولویت دار است که به بهرهبرداری خواهد رسید.
خادمی به آزاد راه همت کرج اشاره کرد و گفت: امروز قطعات ۲ و ۳ این آزادراه به بهره برداری رسید و با ساخت این آزادراه شاهد کاهش ۲۵ تا ۳۵ درصدی ترافیکها خواهیم بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با افتتاح این آزادراه ۴ محور تهران را به کرج متصل میکند، گفت: جاده قدیم تهران - کرج جاده مخصوص آزادراه تهران - کرج و آزادراه همت به کرج از جمله محورهایی است که تهران را به کرج وصل میکند.
او با اشاره به اینکه تاکنون ۶۵۰ میلیارد تومان در این آزادراه هزینه شده است، گفت: طول قطعه ۲ و ۳ و ۹.۶ کیلومتر است و در طول این مسیر حدود ۱۶۰ واحد مسکونی و سه پادگان قرار داشت که هزینههای بسیار زیادی برای ساخت و رفع معارضهای این پروژه شده است.
خادمی به وجود چندین دکل فشار قوی برق در این مسیر اشاره کرد و گفت: با همکاری وزارت نیرو توانستیم در کنار این دکلها این مسیر را توسعه دهیم چراکه انفجار با وجود این دکلهای برق امکان پذیر نبود بنابراین با دستگاههای بایکوت در کنار این دکلها مسیر را توسعه دهیم.
خادمی با بیان اینکه ادامه آزادراه همت تا کرج در سه قطعه ساخته شد، گفت: ۸۵ درصد این مسیر کاملا کوهستانی است، اما همه عملیات مکانیکی بدون انفجار صورت گرفت.
او گفت: شهرکهای مسکونی، مناطق گردشگری و پادگانهایی در طول این مسیر وجود داشتند که با کمک استانداری البرز تملک شد.
معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: همچنین برای روانسازی ترافیک پس از کرج شهرداری کرج از دره ورودی کرج (شمال این شهر) با احداث پلی به طول ۵۵۰ متر روی دره در حال احداث مسیری به طول ۱۷.۵ کیلومتر است که این آزادراه همت تا کرج را به آزادراه بعدی متصل میکند.
او بیان کرد: این پروژه نیز ۴۸ درصد پیشرفت داشته و اگر تکمیل شود بار ترافیکی در مسیرهایی که به سمت قزوین، تبریز و گیلان میرود، جذب میکند. برای تکمیل آن ۱۲۰۰ میلیارد تومان لازم است و شهرداری کرج از دولت در این باره درخواست همکاری دارد.
انتهای پیام/