سامان حسین خانی رئیس دانشکده علوم فناوریهای بین رشتههای دانشگاه تربیت مدرس در گفت وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگارن جوان، درباره آمایش رشته های علوم پایه گفت: در رشته های علوم پایه آمایش رشته ای معنا دار نیست. برای مثال آمایش برای رشتههای علوم دریایی منطقی است که بگویند این رشته ها در استان هایی باشد که از دریا برخوردارند، اما برای رشتههای علوم پایه این مسئله منطقی نیست.
رئیس دانشکده علوم فناوریهای بین رشتههای دانشگاه تربیت مدرس در ادامه بیان کرد: در دانشکدههای علوم پایه در جهان ۶۰ سال پیش فیزیک و شیمی و ریاضی آموزش داده میشد که اکنون منسوخ شده درحالی که در کشور ما هنوز هم در دانشکدههای علوم پایه این رشتههای تدریس میشود.
بیشتر بخوانید: آموزش مجازی دانشگاهها؛ سازهای بتنی یا خشت و گلی
حسین خانی در ادامه گفت: در تعریف علوم پایه باید از تعریف ۶۰ سال پیش فاصله بگیریم. آنچه امروزه گفته میشود که در پایان قرن بیست و یکم تحول آفرین است ۴ حوزه نانو تکنولوژی، بایوتکنولوژی، آی تی و حوزه علوم شناختی است. ریشه این فناوریهای جدید علوم پایه است. برای تحول در پایان این دهه نیازمند تحویل جدی در حوزه علوم پایه هستیم.
او در ادامه گفت: راه ایجاد تحول در حوزههای جدید این است که بهترین استعدادها شناسایی شوند و آنها را وارد حوزه علوم پایه کنیم تا پس از آن وارد حوزههای فناوری کنیم. اگر این اقدام را انجام ندهیم به چرخه فعلی ادامه خواهیم داد.
انتهای پیام/