مشاور خانوده درباره دور کردن انرژی منفی و استرس ناشی از روز‌های قرنطینه و ابتلا به بیماری کرونا توصیه‌هایی داشت.

وجیهه پیله بالا مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص مدیریت استرس اظهار کرد: استرس یک فشار روانی است که در زمان وقوع یک حادثه ممکن است با واکنش منفی مانند  بالا رفتن ضربان قلب، عرق کردن کف دست، گشاد شدن مردمک چشم و خیلی از واکنش‌های عصبی دیگر که حتی برای خود فرد نیز تعجب برانگیز است، بروز کند؛ به محض بروز این علائم در افراد و محیط پیرامون خود به دنبال آرامش هستیم تا آن به ما برگردد.

او ادامه داد: اضطراب نیز، نگرانی نسبت به آینده است بدین معنی که افراد  می‌ترسند که در آینده فاجعه‌ای رخ دهد، مثل همین زمان که اضطراب آینده نامعلوم جامعه ایران و جهان با ویروس کرونا برهمه افراد سایه افکنده است. 

این روانشناس بیان کرد: افراد از بدو تولد که از شکم مادر خارج می‌شوند گریه می‌کنند، این بدان معناست که به دنیای امن درون شکم مادر وابستگی دارند و با جدایی از آن دچار اضطراب شده اند اما با گذر زمان ابتدا با  مادر و سپس با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کرده و به آن‌ها دلبسته می‌شود.

او افزود: البته در بعضی نوزادان این پروسه طولانی‌تر است، نوزاد در روزهای اول بی‌قراری کرده و شب‌ها بسیار گریه می‌کند؛ انسان این سوال که در آینده دور و نزدیک چه خواهد شد هر روز و هرلحظه از بدو تولد تا لحظه مرگ به همراه خواهد داشت.

برای مدیریت استرس خودمان را دوست بداریم

 پیل بالا درباره مدیریت استرس و اضطراب گفت: برای اینکه حالمان بهتر شود و بتوانیم استرس و اضطراب خود را مدیریت کنیم، باید خودمان را دوست بداریم؛ یعنی برای خود رفیق خوبی باشیم به درد و دل‌های خودمان گوش کنیم، قبل از اینکه به فکر نجات دیگران باشیم خودمان را نجات دهیم، قبل از اینکه انتظار داشته باشیم دیگران حال ما را خوب کنند خودمان حال خودمان را خوب کنیم تا حس خوبی داشته باشیم، ما باید روح و روانی قدرتمندی داشته باشیم و بتوانیم خود را مدیریت کنیم.

این مشاور خانواده درباره چگونگی قدرتمند سازی روح و روان بیان کرد: در ابتدای بروز هر آشفتگی از خود بپرسید چه چیزی باعث این آشفتگی من است و با دقت به این سوال پاسخ دهید؛ در واقع اغلب اوقات چیزهایی باعث آشفتگی افکار و روح و روان ما می‌شوند که هنوز رخ نداده است.


بیشتر بخوانید:چگونه استرس مزمن را کنترل کنیم؟


او ادامه داد: این ما هستیم که انتخاب می‌کنیم ترس را به همراه داشته باشیم و اجازه دهیم افکار منفی در ذهن ما شکل بگیرد؛ به عنوان مثال  هنگام خرید شما با سلیقه خود رنگ، اندازه و شکل را انتخاب می‌کنید و بهترین انتخاب خواهد بود تا شما احساس رضایت می‌کنید، حال اگر کسی با زور بخواهد شما چیزی را که مناسب نمی‌دانید خریداری کنید، مقاومت می‌کنید. افکار منفی، استرس و اضطراب و ترس های شدید هم  همین گونه هستند، این که مضطرب باقی بمانید یک انتخاب است.

مدیریت استرس
پیله بالا مطرح کرد: باید بدانیم همه افراد در زندگی  روزمره خود دچار مسائل و مشکلات هستند؛ تفاوت افراد در این است که یک فرد تاب‌آوری بالایی دارد مسائل را مدیریت کرده و به دنیال حل مسئله می‌رود، ولی بعضی افراد بی‌طاقت بوده و مسائل و مشکلات را بزر‌گ‌تر از چیزی که هست می‌بینند.

او درباره تاثیر انرژی مثبت یادآوری کرد: می‌توانیم با مدیریت مشکلات و مسائل، باعث کم کردن بار منفی آن‌ها شده و به درستی از آنها عبور کنیم و همچنین از آسیب استرس و اضطراب‌های بیهوده به روح و روان خود جلوگیری کنیم. داشتن نگاه مثبت و دوری از اخبار منفی در این راه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

پیله بالا افزود: این روزها که در اطرافمان با اخبار بد روبرو هستیم  می‌توان با مدیریت و انجام درست کارها استرس و اضطراب‌ها را به سمت هیجانات مثبت حرکت دهیم.

این مشاور خانواده در پایان پیشنهاد کرد: انجام دادن کارهایی که انرژی مثبت را برای ما به ارمغان می‌آورند و باعث حال خوب می‌شوند مانند کتاب خواندن، انجام کارهای هنری، آشپزی، تماشای فیلم و غیره می‌تواند هیجانات مثبت را برای ما به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار