یک متخصص تغذیه گفت: اسید اوریک از مصرف برخی مواد غذایی حاصل می‌شود و با رعایت الگوی تغذیه‌ای مناسب می‌توان آن را از بین برد.

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اسید اوریک گفت: اسید اوریک بالا به علت دریافت زیاد منابع پروتئین حیوانی ایجاد می‌شود.

او افزود: مصرف پروتئین‌های حیوانی مانند انواع گوشت به خصوص گوشت پرچرب، جگر، قلوه و کله پاچه باعث افزایش میزان اسیداوریک در بدن فرد می‌شوند.

جوزدانی تصریح کرد: مصرف بعضی از مواد غذایی گیاهی هم باعث افزایش میزان اسید اوریک می‌شوند، اما منابع پروتئینی تاثیر بیشتری دارند.

چگونه اسید اوریک را کنترل کنیم؟

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به روش‌های کنترل و کاهش اسید اوریک در بدن، اظهار کرد: مصرف الکل باعث افزایش میزان اسید اوریک افراد می‌شود که برای کنترل آن باید یک رژیم غذایی بر پایه گیاه خواری و مصرف مواد غذایی پروتئینی گیاهی مانند انواع حبوبات و سبزیجات گرفته شود که باعث کنترل و کاهش سطح اسید اوریک در بدن می‌شود.

اسید اوریک از مصرف چه مواد غذایی حاصل می‌شود؟

جوزدانی افزود: اگر فردی میزان چربی‌های دریافتی بدن را بر حسب روغن‌های مایع گیاهی زیتون یا کنجد انجام دهد باعث کاهش عوارض اسید اوریک خواهد شد.


بیشتر بخوانید: آیا می دانید آلبالو در کاهش اسید اوریک موثر است


این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: سن خاصی برای ابتلا به اسید اوریک وجود ندارد و بیشتر در سنین بالای ۴۰ سال این موضوع مشاهده می‌شود، اما افرادی که از رژیم‌های غذایی نامناسب مانند: سوسیس، کالباس، فست فود، کله پاچه و غذا‌های پرچرب استفاده کنند یا چاق باشند بیشتر در معرض ابتلا به اسید اوریک قرار می‌گیرند.

جوزدانی تصریح کرد: افرادی که به اسید اوریک مبتلا هستند باید وزن خود را کاهش دهند؛ چرا که هر چه وزن بیشتر باشد احتمال ابتلا به نقرس بیشتر خواهد بود.

او افزود: کاهش وزن می‌تواند باعث کاهش استرس بر مفاصل و در نهایت کاهش اسیداوریک شود.


بیشتر بخوانید:تا 8 درصد افراد دارای اسیداوریک بالا به نقرس مبتلا می‌شوند


این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: افرادی که دچار بیماری اسید اوریک هستند باید از مصرف جگر، قلوه، دل و کله پاچه خودداری کنند و از لبنیات بدون چربی استفاده کنند.

جوزدانی ادامه داد: افراد مبتلا به اسید اوریک باید میزان چربی‌های اشباع از گوشت قرمز، سفید و لبنیات پرچرب را کاهش دهند.

او افزود: سبزیجات حاوی پورین زیاد میزان اسید اوریک را افزایش نمی‌دهند. پس اسفناج، نخودفرنگی، گل کلم و قارچ را در رژیم قرار دهید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.