دژپسند از ترخیص فوری و کمتر از ۴۸ ساعته ملزومات وارداتی مقابله با کرونا از انبار‌های گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) خبر داد.

ترخیص کمتر از ۴۸ ساعته ملزومات مقابله با کرونا از گمرکبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در حاشیه بازدید از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار کرد: امروز اتفاق بسیار خوبی رخ داده است و آن واردات ماشین آلات ساخت تجهیزاتی پزشکی مانند دستکش و ماسک است.

وی افزود: این اخبار امیدبخش باید به گوش مردم برسد که بسیج همگانی مسئولان را شاهد باشد. گمرک در مدت ۴۸ ساعته توانسته پروسه واردات و ترخیص را انجام دهد.

این مقام مسئول با اشاره به تخلیه روزانه و خرید مجدد کالاهای تجهیزات مقابله با کرونا گفت: واردات ماشین آلات کار بسیار خوبی است که در آینده برای ایران خودکفایی را همراه خواهد داشت.

وزیر اقتصاد بیان کرد: سال گذشته بالغ بر ۴۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کالاهای غیر نفتی از کشور صادر شد، در سالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را سال جهش تولید خوانده اند، باید لوازم این جهش توسط نهادهای مسئول فراهم شود. از جمله در بخش گمرک، امور گمرکی مربوط به صادرات و واردات کالاهای واسطه ای و مواد اولیه به سرعت انجام شود و این امر مستلزم تحرک بیشتر گمرک های کشور است.

دژپسند جهش در صادرات را یکی از راههای تحقق شعار و هدف جهش تولید خواند و تصریح کرد: گمرکات کشور باید نقش اساسی خود را در این زمینه با دقت و سرعت و حداکثر کیفیت، انجام دهند.

وی افزود: ترخیص و واردات کالاهای بهداشتی مبارزه با کرونا در اولویت اصلی فعالیت های گمرکات کشور قرار دارد و این کالاها باید به سرعت و بدون وقفه ترخیص شود و به دست بخش های مرتبط برسد ضمن اینکه گمرکات باید جلوی صادرات کالاهای مرتبط با مبارزه با بیماری کرونا را بگیرند چراکه بر اساس دستورالعمل های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، هرگونه صادرات این گونه از کالاها فعلا ممنوع است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: از مقامات گمرکی درخواست دارم که در جلوگیری از واردات اقلام گروه چهارم بشدت دقیق و موشکافانه عمل کنند.

دژپسند در بازدید از مجموعه گمرک منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه یکی از لوازم تحقق جهش تولید، جهش در صادرات کالاهای غیرنفتی است، افزود: این امر، مستلزم آن است که سیاست های اقتصادی و فضای کسب و کار در کشور را به گونه ای تغییر دهیم که سرمایه گذار، تولید کننده و صادرکنندگان پشت خط نمانند و فضای کسب و کار و صدور مجوزها روان تر از قبل شود.

وزیر اقتصاد کفت: یکی از عوامل موثر در جهش تولید،  سرعت در تامین مالی واحدهای تولیدی دایر است و به همین دلیل بزودی به بانکها ابلاغ خواهد شد که اولویت اصلی بانکها باید تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی باشد.

وی تامین مالی واحدهای نیازمند ارتقای فناوری را نیز از دیگر اولویت های وزارت امور اقتصادی و دارایی در سال جهش تولید دانست و تصریح کرد: در بحث تامین مالی واحدهای تولیدی باید، تامین مالی از طریق بازار سرمایه هم مورد توجه جدی قرار گیرد و بنگاههای اقتصادی برای تامین مالی نباید صرفا به منابع بانکی تکیه کنند.

دژپسند افزود: در این زمینه ابزارهای مدرن مالی در بازار سرمایه توسط شورایعالی بورس مصوب شده است و از امسال می توانیم برای واحدهای تولیدی صادرات محور و صنایع متکی بر نفت و گاز و صنایع معدنی در بازار سرمایه، خط ویژه ای ایجاد کنیم که از طریق اوراق قابل تبدیل به سهام، پذیره نویسی و همچنین از روش های دیگر در بازار سرمایه تامین مالی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار