باتوجه به شیوع ویروس کرونا در بسیاری از شهرهای استان اردبیل، هم‌اکنون تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدماتی این استان پای کار بوده و برای مبارزه با این بیماری آمادگی کامل دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ انتشار ویروس کرونا در سطح کشور طی هفته‌های گذشته اصلی‌ترین نگرانی دستگاه‌های اجرایی و مردم بوده که در استان اردبیل نیز اگرچه در ابتدا تعداد مبتلایان به این ویروس کم و انگشت شمار بود اما اکنون با ابراز نگرانی تعداد این مبتلایان رو به افزایش است.

نهادهای درمانی استان روند شیوع ویروس کرونا در اردبیل را صعودی دانسته و رعایت موارد بهداشتی و مراقبتی از سوی مردم را تنها راه نجات از این بیماری می‌دانند.

تمام بیمارستان‌های اردبیل ظرفیت تبدیل به سنترهای درمان کرونا را دارند

اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل گفت: هم‌اکنون در بیمارستان تامین اجتماعی سبلان اردبیل ۶۵ بیمار کرونایی بستری است و همچنین ظرفیت بالایی نیز برای بستری سایر بیماران دارد.

او با بیان اینکه بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی استان اردبیل تشدید می‌شود افزود: تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سطح استان اردبیل برای بستری و درمان بیماران با امکانات و تجهیزات لازم از آمادگی کامل برخوردار هستند.

بهنامجو از تامین تمامی تجهیزات مورد نیاز پزشکان و پرستاران استان اردبیل خبر داد و تصریح کرد: تمامی تجهیزات و اقلام مورد نیاز کادر درمانی، پزشکان و پرستاران مراکز درمانی و بیمارستان‌های سطح استان اردبیل تامین می‌شود.

استاندار اردبیل با تاکید بر اختصاص خط تولید کارخانجات به تولید اقلام بهداشتی بیان کرد: علاوه بر اینکه خط تولید بسیاری از کارخانجات و واحد‌های صنعتی را در مناطق مختلف استان به تولید اقلام بهداشتی اختصاص داده‌ایم سهمیه وزارت بهداشت را نیز دریافت می‌کنیم.

او با اشاره به نکات بهداشتی اظهار کرد: مردم شریف سطح استان اردبیل باید ضمن رعایت نکات بهداشتی و در خانه ماندن باید اهتمام ویژه‌ای به ثبت نام در طرح غربالگری بیماری کرونا نیز داشته باشند.

خودکفایی در تولید مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک بهداشتی

محسن ارزنلو، معاون درمان علوم پزشکی استان اردبیل با اشاره به نبود کمبود در اقلام بهداشتی در استان گفت: با توجه به بحران پیش آمده از شیوع بیماری ویروسی کرونا بازدید‌ها و نظارت‌ها از داروخانه‌ها، مراکز عرضه اقلام بهداشتی و واحد‌های تولیدی تجهیزات پزشکی تشدید شده است.

او میزان تولید اقلام بهداشتی در استان اردبیل را مازاد بر مصرف عنوان کرد و افزود: در بررسی‌های میدانی به عمل آمده از کارخانجات تولید الکل و مواد ضدعفونی کننده توسط اداره نظارت بر امور دارو و فرآورده‌های دارویی غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان میزان تولید اقلام بهداشتی در استان اردبیل مازاد بر مصرف گزارش شده است.

ارزنلو با تاکید بر اینکه بر اینکه برای رفع کمبود‌ها تلاش می‌کنیم تصریح کرد: با هماهنگی‌هایی که با سازمان صمت به عمل آمده و افرایش تولید اقلام بهداشتی استان اردبیل در تولید الکل طبی و مواد ضدعفونی‌کننده خودکفا می‌شود.

این مسئول از صدور پروانه تولید برای فعالان حوزه بهداشت و درمان خبر داد و بیان کرد: از ابتدای آغاز بحران کرونا در سطح استان اردبیل ۷ پروانه تولید موقت برای تولید اقلام بهداشتی به فعالان حوزه بهداشت و درمان صدور شده است.

تشدید نظارت بر هتل‌ها و مراکز اقامتی در ادامه مبارزه با کرونا

جعفر بذری، رئیس جامعه هتل‌ها و مراکز اقامتی استان اردبیل اظهار کرد: تمامی هتل‌ها و مراکز اقامتی استان اردبیل برای کنترل بیماری ویروسی کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.

او از تشدید نظارت بر هتل‌ها در اردبیل خبر داد و افزود: برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نظارت بر هتل‌ها و مراکز اقامتی استان اردبیل تشدید می‌شود و بازگشایی و پذیرش مسافر در هتل‌ها منجر به پلمپ خواهد شد.

بذری با بیان اینکه هتل‌داران از هرگونه پذیرش مسافر باید خودداری کنند تصریح کرد: هتل‌داران در مناطق مختلف استان اردبیل از هرگونه پذیرش مسافر باید خودداری کنند چراکه بدون اغماض با این افراد برخود خواهد شد و پلمپ طولانی در انتظارشان خواهد بود.

گام بلند مهندسان اردبیل به سمت خودکفایی

از همان روزهای اول شیوع ویروس کرونا در اردبیل مهندسان بومی اردبیل تلاش را به بیکاری ترجیح داده،‌دست به کار شده و موفقیت‌های زیادی در عرصه ساخت تجهیزات درمانی به دست آوردند.

ساخت و طراحی نخستین ربات کمک پرستار حکیم در اردبیل، تعبیه کابین ضدعفونی‌کننده، ساخت لباس مخصوص کادر درمانی بیماران کرونا از مهم‌ترین اقدامات این نخبگان بود که بنا به گفته رئیس دانشگاه آزاد مهندسان اردبیلی هم‌اکنون نیز در اندیشه ساخت دستگاه ضدعفونی‌کننده اسکناس برای استفاده در بانک‌ها هستند.

اسحاق رسولی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل اظهار داشت: دانشگاه‌‌ آزاد اسلامی سطح استان اردبیل نیز پا به پای سایر دستگاه‌های اجرایی اقدامات پیشگیرانه خود را برای مقابله با کرونا آغاز کرده است.

او با اشاره فعالیت فناوران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان افزود: در راستای پیشگیری از شیوع بیماری ویروسی کرونا با تلاش فناوران دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل دستگاه ضدعفونی اسکناس برای بانک‌ها ساخته می‌شود.

رسولی از تولید دستگاه استفاده از مواد ضدعفونی کننده خبر داد و تصریح کرد: همچنین در این راستا به همت جمعی از دانشجویان نخبه دانشگاه‌های آزاد اسلامی دستگاه تسهیل استفاده از مواد ضدعفونی کننده نیز تولید شده است که در اماکن عمومی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.