طاهری گفت: تحقق شعار سال ۹۹ مستلزم تلاش و همراهی مسئولان و به خصوص فعالان اقتصادی است.

غلامحسین طاهری کارشناس اقتصاد بین‌الملل و رسانه در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شعار امسال، «جهش تولید» اظهار کرد: سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» نام‌گذاری شده است؛ لذا ضرورت ایجاب می‌کند همه برای تحقق شعار سال به معنای واقعی تلاش کنند.

او ادامه داد: با توجه‌ به شیوع بیماری کرونا که بر مسایل اقتصادی، اجتماعی و معیشتی قشر‌های مردم اثر گذاری دارد، امسال سال خاصی است بواسطه اینکه در سال ۹۸ کشور هم با مشکلات زیادی مواجه بوده و هم تلاش‌های زیادی از سوی مردم، دولت انجام شده است به همین دلیل مقام معظم رهبری در پیام‌نوروزی بر جهش تولید در عرصه‌های مختلف تأکید کردند انتظاری که مردم از تولیدکنندگان دارند این است که برای افزایش تولیدات داخلی برنامه داشته باشند و برای حل معضلات اقتصادی باید با جهش در تولید محقق شود.

طاهری بیان کرد: برای اینکه تولید با جهش مواجه باشد هم «دولت» و هم «فعالان اقتصادی و مردم» باید به احسن وجه به وظایف خود عمل کنند، جدا از تولیدکنندگان، تجار، بازرگانان خود مردم هم در بحث جهش تولید می‌توانند بسیار نقش آفرین باشند.

ایجاد روان سازی در فضای کسب و کار برای رونق جهش تولید

این کارشناس در ادامه بیان کرد وظیفه دولت، ایجاد روان سازی در فضای کسب و کار برای سرمایه‌گذاری و ظرفیت تولید برای ایجاد فرهنگ مصرف مناسب رونق و جهش تولید در کشور است.

طاهری در ادامه گفت: به نظر می‌رسد شعار سال محقق شود باید به سمتی رفت که ان‌شاء الله مالیات به رغم اینکه در دو سال گذشته و امسال نقش اصلی را در تأمین مالی دولت ایفا می‌کند، ابزاری برای تسهیل سرمایه‌گذاری و رونق تولید باشد.

او در ادامه افزود: گمرک مرزبان اقتصادی کشور است و نقش تعیین کننده‌ای در تجارت خارجی دارد و این ابزار هم باید برای ایجاد سهولت در امر صادرات کالا‌های غیر نفتی و هم ایجاد سهولت برای واردات کالا‌های سرمایه‌ای، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید نقش خود را به خوبی ایفا کند.

برای رشد صادرات در کشور دولت باید سیاست گذاری مناسبی داشته باشد

طاهری در ادامه گفت: برای رشد صادرات در کشور دولت باید سیاست گذاری مناسبی داشته باشد تا کالا‌های تولیدی با رویکرد صادراتی افزایش یابد. دستگاه‌های اقتصادی نیز با همکاری بانک‌ها باید برای تسهیل در صدور مجوزها در تأمین مالی تلاش کنند.

این کارشناس در ادامه گفت: در سال ۹۹ دولت و بخش خصوصی با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه ابزار تأمین مالی را چه در قالب پذیره‌نویسی، چه در قالب عرضه اوراق قرضه تبدیل به سهام و امثالهم برای تمامی صنایع صادرات محور چه مبتنی بر صنعت نفت و گاز، چه صنایع معدنی و چه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی به خوبی فراهم کردند.

او در ادامه تصریح کرد: در واقع بخش خصوصی و فعالان اقتصادی نیز باید از این فرصت طلایی در جهت جهش در تولید اقدام‌کند، جهش تولید چه نتایجی دارد؟ یکی از مهمترین نتایج جهش تولید، رشد اقتصادی و رونق اقتصادی است. رشد اقتصادی کشور در گرو رونق تولید داخلی است و توجه به این امر سبب اشتغال‌زایی و توسعه ظرفیت‌های داخلی می‌شود.

محدویت‌های بین المللی؛ مشکلات فراوانی برای تولید داخلی به‌وجود آورده است

این کارشناس در ادامه گفت: همه می‌دانیم که محدودیت‌های بین‌المللی مشکلات فراوانی را برای تولید داخلی به وجود آورده و باید به نحوی از این شرایط عبور کرد. رشد اقتصادی کشور در صورت رونق تولید داخلی محقق می‌شود که نتیجه‌ آن شتغال‌زایی و رشد پتانسیل‌های داخلی در حوزه‌های مختلف صنعتی می‌باشد.

طاهری در ادامه افزود: با توجه به این که فعالیت‌های تولیدی سود کمی دارند باید توسط دولت حمایت شوند به عنوان مثال اعطای وام‌های کم بهره و یا کاهش مالیات پرداختی توسط کارگاه‌های تولیدی می‌تواند از مشکلات این کارگاه‌ها تا حدی کم کند.

او گفت: برای جهش تولید داخلی لازم است نظام بانکی کشور سامان داده شود و به جاى نگاه تجارى بر تسهیلات اعطایى، رویکرد حمایتى داشته باشیم.

این کارشناس در ادامه گفت: مهمترین تهدید برای جلوگیری ازجهش تولید فعالیت‌های اقتصادی بحث قاچاق کالا به داخل کشور است که می‌تواند تولید داخلی را از پا درآورد. بنابر این لازم است اقدامات لازم برای مقابله با قاچاق کالا صورت گیرد.

طاهری افزود: تحول در بخش‌های مختلف، کاهش نرخ بیکاری، بهبود اوضاع معیشتی مردم، بهبود اوضاع اقتصادی، تغییر مثبت در نظام بانکی، کاهش تورم، افزایش ارزش پول، کاهش تورم و … همگی می‌توانند نتیجه‌ رونق تولید باشند در این‌حال چنانچه شعار جهش تولید محقق شود شاهد تحول در بخش‌های مختلف، کاهش نرخ بیکاری، بهبود اوضاع معیشتی مردم، تغییر مثبت در نظام بانکی، افزایش ارزش پول، کاهش تورم و اتفاق‌های مثبت دیگر خواهیم بود.

او در ادامه بیان کرد: اگر در صنعت خاصی مشغول به کار هستید و به نحوی در تحقق شعار جهش تولید سهم دارید بهتر است در این راستا اقدامات مفیدی انجام دهید.

طاهری یادآوری کرد: در بررسی راهکار‌هایی برای جهش تولید در کشورمان می‌توان گفت توجه به‌صنایع و همچنین مدیرانی که مسئول برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های تولیدی هستند به کار گرفته شود تا هرچه بیشتر به این هدف نزدیک شده و شاهد افزایش سطح تولیدات مختلف در کشورمان و توسعه اقتصاد داخلی باشید.

حمایت از کالای ایرانی با توسعه صادرات نیز اهمت دارد

این کارشناس رسانه در ادامه گفت: در این راستا حمایت از کالای ایرانی با توسعه صادرات نیز اهمت دارد در این باره اولین گام در راستای حمایت از کالای ایرانی را کمک به بهبود فضای کسب‌وکار در کشور بیان کرد. بهبود فضای کسب‌وکار در کشور، یعنی توسعه دادن رقابت، مقررات‌زدایی و عدم توزیع رانت، دولت باید به‌طور واقعی از دخالت در امور کسب‌وکار کشور خارج شود چرا که تجربه دست‌کم سه دهه گذشته در ایران نشان می‌دهد حتی ورود دولت‌ها به مقررات‌زدایی هم نتیجه مثبتی در برنداشته است. این اقتصاددان و استادیار دانشگاه افزود: برای تولید در مقیاس مناسب، باید بتوانیم به بازار‌های بین‌المللی دست پیدا کنیم. اگر برخی از کالا‌ها را فقط برای مصرف در داخل یا در منطقه تولید کنیم، امکان دستیابی به بازار‌های بین‌المللی برای صنایع کشور سخت و دشوار خواهد شد.

او افزود: برای حمایت از تولیدات ایرانی نباید به سراغ جایگزینی واردات برویم تحقق این شعار با توسعه صادرات امکان‌پذیر است. اگر بخواهیم کالا‌های تولید داخل به بازار بین‌المللی راه پیدا کند باید بتوانیم با تکنولوژی و هزینه بین‌المللی رقابت کنیم، حال آنکه دیپلماسی بین‌المللی کشور نیز باید به کمک آید.

طاهری در ادامه گفت: توزیع پول با ادعای ارتقای سطح تولید در واحد‌های صنعتی نمی‌تواند کارساز باشد چرا که بنگاه‌داران و صاحبان صنایع به جای آنکه به دنبال بهبود وضعیت تولید و بهره‌وری نیروی کار خود باشند، به دنبال آن هستند که این رانت قرار است کجا توزیع شود و عمده وقت و توان آنان در صف دریافت تسهیلات به هدر خواهد رفت.

او افزود: اگر قرار است از طرف دولت منابع مالی و تسهیلات برای واحد‌های صنعتی و تولیدی تخصیص یابد، باید فرآیند تخصیص این منابع به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد. از جمله اقدامات باید این باشد که هزینه تامین مالی در کشور را کاهش داد.

این کارشناس در ادامه بیان کرد: اگر هزینه منابع مالی برای عده کثیری در کشور ۱۸ درصد است، اما با تخصیص منابع مالی از طرف دولت، عده‌ای که از رانت برخوردار هستند به این منابع با سود ۶ درصدی دست می‌یابند، این رویه به‌طور قطع به تولید داخلی لطمه وارد خواهد کرد چرا که دست بنگاه‌‎هایی که بهره‌ورتر هستند، به این منابع نخواهد رسید.

او گفت: همچنین دسترسی بنگاه‌های کوچک و متوسط به اطلاعات آزاد و منابع آماری را از جمله راهکار‌های تحقق شعار حمایت از تولید ات‌داخلی است دولت باید کمک کند که بنگاه‌های کوچک و متوسط به اطلاعات مناسب دسترسی آزاد و کامل داشته باشند. در عین حال باید به جوانان کشور اجازه داد که بیش از پیش در حوزه کسب‌و‌کار دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها حضور پیدا کنند و سخت‌گیری‌ها برای اخذ مجوز‌های گوناگون از پیش پای فعالان این حوزه برداشته شود

برای تحقق شعار سال ۹۹ نیازمند تلاش و کوشش و روحیه جهادی است دراین زمینه اجرای ۲۴ مولفه و راهکار اقتصاد مقاومتی انهم‌بدون شعار اهمیت دارد جهش تولید زمانی میسر می‌سود که راهبرد‌های برنامه ششم‌اصلاح و کاربردی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار