رییسی گفت: تردد‌های بین شهری به شدت محدود خواهد شد و دیگر موج دوم سفر‌های نوروزی نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: در ایتالیا، آمریکا و فرانسه شاهد موج عظیم بیماری کرونا هستیم؛ این مسئله بسیار نگران کننده است و ما از این مسئله خوشحال نیستیم، اما می‌تواند درک کرد که کرونا جدی است و اگر رعایت نکنیم فاجعه رخ خواهد داد البته هنوز ما به آن حد نرسیده ایم، اما باید رعایت کنیم.

او با توصیه به مسافران نوروزی اظهار کرد: از افرادی که به سفر رفته اند درخواست داریم در سایت SALAMAT.GOV.IR اطلاعات خود را وارد کنند تا ما درمان و مراقبت لازم را از آنها داشته باشیم. این درخواست با هدف کمک به مسافران نوروزی در موج بازگشت هاست.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: تاکنون در بسیج ملی ۴۵ میلیون نفر مشارکت داشتند و داوطلبان بسیج بیش از ۲۳ هزار تیم تشکیل دادند که رصد جغرافیایی دارند؛ اقداماتی هم در سلامت محیط انجام خواهیم داد.

رییسی با بیان اینکه بسیاری از اصناف خودجوش تعطیل کرده اند، گفت: اصنافِ تامین کننده مایحتاج مردم فعالیت خود را چند برابر کرده اند و هیچ نگرانی نداریم. نکته برجسته ما نسبت به سایر کشور‌ها این است که مایحتاج مردم به میزان کافی تامین شده است و کمبودی نداریم.

او با تاکید بر اینکه جدی گرفتن کرونا می‌تواند در مهار آن کمک کننده باشد، تصریح کرد: با اقدامات انجام شده و همکاری مردم، مراجعه به بیمارستان‌ها کمتر خواهد شد.

موج دوم سفر‌های نوروزی نخواهیم داشت

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: پس از شیوع کرونا در طول تاریخ نماز‌های جمعه و حرم‌های مطهر و تجمعات تعطیل شدند و این‌ها اقدامات کمی نیست. مراسم عروسی عزا و سینما و تئاتر و کنسرت لغو شدند و در اقدامات بعدی تردد‌های بین شهری به شدت محدود خواهد شد و دیگر موج دوم سفر‌های نوروزی نخواهیم داشت.

رییسی گفت: در لیست نخست اصنافی مانند داروخانه‌ها مراکز بهداشتی و درمانی، آتش نشانی، تعمیر خودرو، تاسیسات منازل، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نانوایی‌ها و قصابی‌ها به هیچ وجه نباید تعطیل باشند. اصناف مثل فروش مبل و موکت تعطیل خواهند شد و اختیار این امور اصناف به استانداران محول خواهد شد.

نگران موج بازگشت مسافران نوروزی هستیم

او تصریح کرد: متاسفانه ۴۰ درصد مردم به توصیه‌ها گوش ندادند و سفر رفتند، بسیاری از تهرانی‌ها مسافرت نوروزی رفتند و موج بازگشت‌ها آغاز شده است و نگرانی وجود دارد و ثبت اطلاعات مسافران نوروزی در سامانه غربالگری بسیاری حائز اهمیت است.

وزارت بهداشت در جریان سفر پزشکان بدون مرز نبود!

رییسی درباره ماجرای سفر پزشکان بدون مرز اظهار کرد: وزارت بهداشت در جریان سفر پزشکان بدون مرز نبود، باید توجه داشت خوشبختانه به هیچ وجه کمبود تخت نداریم، البته ما از کمک ها قدردانی می کنیم اما در شرایط کنونی ما نیازی به تخت و بیمارستان سیار نداریم.
 
معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره موردی از هانتا ویروس در چین اظهار کرد: اکنون خیلی نگران این ویروس نیستیم، اما بنابر پروتکل سازمان جهانی بهداشت باید مراقب هر نوع هشدار و شیوع ویروسی باشیم، به طور کلی در چین ویروس‌های مشترک انسان و حیوان بسیار مشترک هستند و هانتا ویروس از این جمله است.

درمان قطعی برای ویروس کرونا کشف نشده است

رییسی درباره ساخت واکسن کرونا بیان کرد: در چین و آمریکا واکسن کرونا به صورت آزمایشی در حال آزمایش است و حداقل بین ۴ تا ۶ ماه آزمایش آن طول می‌کشد. این ویروس مانند سارس نیست که ناپدید شود؛ احتمالا مثل آنفلوانزا هر سال شیوع پیدا خواهد کرد و واکسن نیاز ضروری برای پیشگیری در سال آینده است. تاکنون درمان قطعی برای ویروس کرونا کشف نشده است و درمان‌ها برای رفع عوارض هستند.

او ادامه داد: بنابر پیش بینی‌های هواشناسی تیم‌های ما در مناطق حاضر و در حالت آماده باش بوده و اقداماتی مثل واکسیناسیون انجام می‌شود. خوشبختانه سیل در مناطق با آلودگی کمتر رخ داده است باوجود این تیم های بیماریاب و بهداشت محیط ما در مناطق سیل زده حضور دارند و ما در ۲ جبهه سیل و کرونا در این مناطق می‌جنگیم. مراکز بهداشتی ما آسیب ندیده اند و از نظر بهداشتی وضعیت کنترل کننده است.

تاثیر مثبت تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در کاهش پیک بیماری کرونا

معاون وزیر بهداشت درباره فاصله گذاری اجتماعی گفت: تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تاثیر مثبت در کاهش پیک بیماری دارد؛ پیشنهاد می‌شود اگر کشوری بیش از ۷۰ درصد فاصله گذاری اجتماعی را تحقق بخشد، بسیار تاثیر دارد. یکی از استراتژی‌های موثر در فاصله گذاری این است که خروج از شهر‌ها و شهرستان‌ها و استان‌های آلوده و ورود به مناطق غیر آلوده کم شود و در حالت پاندمی که همه مناطق آلوده هستند، ورود و خروج از شهر‌ها ممنوع شود و این به تصویب رسید که بسیار ارزشمند است.

رییسی افزود: سختگیرانه‌تر این است که تردد در شهر‌های بین استان هم ممنوع شود و مگر در موارد اضطرار برای درمان و تامین مایحتاج ورود و خروج ممنوع شود و در داخل شهر‌ها اماکن عمومی و مراکز فرهنگی و تعطیل شوند. در مرحله آخر این است که افراد را در خانه قرنطینه کنیم و امکان خروج از منزل میسر نباشد. قطع زنجیره ویروس با تعهد اجتماعی نه تحکم میسر می‌شود و اگر تعهد رعایت نشود دولت‌ها مجبور به تحکم اجتماعی خواهند شد.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره شهدای خدمت که در خط مقدم مقابله با کرونا هستند،‌گفت: رهبر انقلاب خوشبختانه لطف فرمودند و شهدای خدمت را شهید محسوب کردند و برخی ادعا می کردند که این کادر درمان نکات بهداشتی را رعایت نکردند که مبتلا شدند اما اینطور نیست چرا که ویروس از مخاط چشم،‌دهان و بینی و کوچکترین محفظ عبور می‌کند.
 
رییسی درباره تب سنجی برای شناسایی بیماران گفت: برای شناسایی بیماران اصلا ارزشی ندارند، بیش از ۹۰ درصد در طول دوران بیماری دچار تب می‌شوند و ۴۴ درصد مبتلایان به کرونا در ابتدا تب ندارند. در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا افراد علائم خود را اعلام کردند براین اساس از ۴۳ میلیون نفر بالای ۵۰۰ هزار نفر یک علامت داشتند؛ مراقبان سلامت با آنها تماس گرفتند و بعد از مشاوره دیدند که ۶۳ هزار نفر مشکوک هستند و به پزشک ارجاع داده شدند همچنین ۱۰ هزار نفر خدمات سرپایی یا بسستری گرفتند. 
 
او ادامه داد: تب سنجی تنها برای تشخیص بیماران در ورودی شهرهاست و اقدام ما در بسیج ملی این است که افرادی که مشکوک هستند، تست بگیریم.

سرنخ های جدید منشاء کرونا در ایران

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره منشاء ویروس کرونا در ایران اظهار کرد:‌ تعدادی از کارگران چینی و دانشجویان در قم فعالیت می‌کردند و از دی  تردد داشتند؛ در گیلان ما به سرنخ‌هایی رسیدیم که تعدادی از دانشجویان ووهان چین به ایران بازگشتند و احتمال می‌دهیم علاوه بر قم در گیلان هم منشاء آلودگی داشته باشیم البته این‌ها هنوز قطعی نیست و در حال مطالعه هستیم.

رییسی درباره پروتکل درمانی بیماران کرونا اظهار کرد: تامی فیلو به طور کلی از پروتکل درمانی حذف شده است و ما درمان دارویی دیگر نداریم تنها درمان سرپایی دارویی داریم؛ درمان‌های جدید هیچ کدام ابلاغ نشده است که در صورت تایید، ابلاغ خواهد شد.

عوارض کرونا ماندگار نیست

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره ماندگاری عوارض ویروس کرونا به صورت دائمی بر بدن گفت: اطلاعات درباره ویروس کرونا بسیار کم است. با توجه به گذشت زمان اطلاعات ما به روز می‌شود. اینکه گفته می‌شود، عوارض کرونا ماندگار است، درست نیست، اما باید توجه داشت که ویروس کرونا علاقه زیادی به ریه و کلیه، بافت ریه و قلب دارد و به این اندام‌ها آسیب می‌زند البته می‌تواند این آسیب‌ها دائمی و ماندگار باشد، اما درصد بالایی از بیماران این گونه نیستند.

او با اشاره به نتایج محققان چینی بر روی بیماران مبتلا به کرونا گفت: بررسی روی ۱۳ هزار مورد ابتلا در چین نشان می‌دهد که تا ۴۰ هفته آنتی بادی ویروس کرونا در بدن فرد می‌ماند و یک محافظت و ایمنی نسبی از بیماری در بدن فرد ایجاد می‌شود، هرچند درباره ابتلای دوباره افراد مطالب متناقضی وجود دارد، اما ۹۹ درصد افراد دوباره مبتلا نمی‌شوند.

هفته آینده، تعداد مبتلایان افزایش می‌یابد

رئیسی افزود: پیش بینی ما این است که در هفته آینده تعداد موارد ابتلا بیشتر شود چرا که علاوه بر آزمایش افراد بستری، افراد مشکوک و سرپایی که نیازی به بیمارستان رفتن ندارند هم آزمایش خواهیم کرد. با افزایش تعداد موارد شناسایی شده آمار ابتلا ممکن است بالا برود، اما میزان و درصد مرگ و میر کاهش پیدا خواهد کرد.
 
او درباره برخی اخبار مبنی بر آلوده شدن حیوانات به ویروس کرونا گفت: در تیم بیمارهای مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ۳ یا ۴ دامپزشک حضور دارند و بیماری‌های مشترک انسان و حیوان را مورد بررسی قرار می‌دهند و برای بیماری‌های نوپدید مثل زیکا و ابولا هم برنامه‌هایی داریم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
امیدواریم .