احتمال ادامه فاصله گذاری اجتماعی پس از ۲۰ فروردین/ واکاوی زمان ورود ویروس کرونا به ایران

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: :‌ اظهار نظر رئیس جمهور به معنای این نیست که نقطه برشی به نام بیستم فروردین داشته باشیم و فردای آن روز این تصمیمات به کل ملغی شده و از نو مسیر دیگری داشته باشیم.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال که با توجه به جدید بودن بیماری، آیا صرفا به هشدارهای جهانی اکتفا می‌کنیم؟ گفت: این بیماری برای کل دنیا جدید است. اطلاعات ما در خصوص این بیماری کمتر از ۳۸ روز است. ما نمی‌توانیم از صفر شروع کنیم و قرار نیست چرخ را از نو اختراع کنیم، ما از اطلاعات سایر کشورها از جمله چین استفاده‌ و اطلاعات سازمان های جهانی و مجامع علمی شناخته شده را لحاظ می‌کنیم و در کمیته مربوطه اطلاعات و پروتکل های بر اساس امکانات و ظرفیت کشور در کمیته ملی مقابله کرونا تنظیم و ابلاغ می‌شود و این پروتکل ها روزآمد می شود، چرا که اطلاعات قطعی نیستند و بسیاری از پروتکل ها تغییر می کنند و در آینده نیز این گونه خواهد بود و ممکن است اطلاعات بدست آمده در آینده بر پروتکل های درمانی و بهداشتی تاثیر بگذارد.

او درباره اینکه گفته می شود در چین نیمی از مبتلایان قبل از علائم تنفس، علائم گوارشی داشتند، اظهار کرد: به طور قطع نمی توان گفت که نیمی از افراد مبتلا قبل از علائم تنفسی ، علائم گوارشی داشتند و اگر مقاله ای موجود بوده، اطلاعات بر پایه شواهد مطالعات آن کشور است و باید توجه داشت که این ویروس می تواند درگیری گوارشی داشته باشد و مخاط گوارشی را درگیر کند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد:‌ در بسیاری از مبتلایان همزمانی علائم تنفسی و گوارشی در موارد متعددی گزارش شده است و برخی افراد صرفاً علائم گوارشی داشتند و فقط مخاط گوارشی مورد حمله ویروس قرار گرفته بوده است لذا نمی توان عدد و رقمی دقیق اعلام کرد، از طرفی باشد توجه داشت حتی ممکن است برخی از مبتلایان به کرونا علامت دار نشوند.

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است واکسن کرونا مانند ایدز هیچ وقت ساخته نشود؟ ادامه داد: درباره واکسن نیز مطالعات فراوانی در همه دنیا بر اسا ژروتکل ها و فناوری ها در حال آزمایش است، ممکن است آزمایشات این واکسن‌ها موفقیت آمیز نباشد و منجر به تولید واکسنی با ایمنی و مصونیت بالای نشود ،همان‌گونه که مشابه آن را در واکسن ایدز داشتیم و هیچ واکسنی تولید نشد، همچنین ممکن است واکسنی تولید شود که ایمنی بالایی ایجاد کند اما درباره هیچ کدوم از این مسائل نمی توانیم اظهار نظر کنیم باید منتظر نتایج آن مطالعات بمانیم، باید توجه داشت که تا امروز هیچ واکسن و درمان اختصاصی برای کرونا به وجود ندارد.

جهانپور در واکنش به اظهارات نماینده کارگران در گیلان مبنی بر اینکه به کارگران مبتلا به کرونایی خدمات مناسب داده نمی شود، گفت: این حرف ها کاملا تبلیغاتی است و باید به این افراد که مواضع این چنینی می گیرند، انتقاد شدید کرد، اینکه فردی در خارج یا داخل به دلیل مشکلات با جمهوری اسلامی موضوع رسیدگی به اتباع خارجی و افاغنه را بیان می کند، تا این میزان نگران کننده نیست که برخی چرندیاتی از این دست را اعلام می کنند، باید توجه داشت که در هیچ جای کشور بین کارگر و غیر کارگر فرقی در بستری و درمان نیست و متاسفانه برخی با این اظهارات دن کیشت وار به میدان می آورند و خود نلسن ماندلا پنداری دارند و فکر می کنند منجی گروه های مختلف هستند و این اراجیف و چرندیات به هیچ وجه صحت ندارد.

او ادامه داد: اقدامات حمایتی از کارگران و کسانی که شغل خود را از دست داده اند و شاغلان روز مزد، این روزها مورد توجه بوده و دولت هم و غم خود را گذاشته است تا با تخصیص بودجه از این اقشار حمایت کند، تا این روزهای قرنطینه سطح سه و فاصله گذاری اجتماعی که برخی مشاغل تعطیل شدند،این افراد بتوانند با کمترین آسیب بتوانند معیشت خود و خانواده را تامین کنند و اقدام حمایتی انجام خواهد شد اما اینکه فردی مطلب بی پایه و اساسی را منتشر می کند جای تاسف دارد چرا که این فرد به جای اینکه امروز در کنار مردم باشد و از اضطراب مردم بکاهد، چنین اظهار نظرهایی می کند و باید به حال این فرد زار زار گریست.

او درباره بستری بیماران کرونایی در بخش خصوصی و پرداخت هزینه گفت: جایی که امکانات را ما بسیج کنیم و بخواهیم به بیماران در بخش خصوصی هم سرویس دهیم، تعرفه خصوصی انتخاب بیمار نیست و نباید فرد تعرفه خصوصی پرداخت کند باید توجه داشت در تهران و بسیاری از استان ها ما تخت خالی در بیمارستان های دولتی داریم و اگر بیماری با انتخاب خود به بیمارستان خصوصی رفته است، تعرفه خصوصی را باید پرداخت کند.

جهانپور درباره چرخش ویروس کرونا از اوایل بهمن ماه در ایران اظهار کرد: کیلومتر شمار و ساعت به ویروس کرونا متصل نیست و اینکه اعلام کنند در 4 و 33 دقیقه ویروس کرونا به ایران وارد شد بلکه تحلیل های اپیدمیولوژی زمان احتمال ویروس به ایران را مشخص می کند، موارد مثبت ر قم از یک هفته قبل بستری شده بودند و علائم آنها از 2 هفته قبل بروز کرده بوده است و با توجه به اینکه این 2 نفر مثبت اول سفر به چین یا ارتباط با مبتلای قطعی یا مسافر از چین نداشتند، می توان احتمال داد که ویروس کرونا از اواخر دی ماه یا اوایل بهمن ماه وارد کشور شده باشد.

او به کانون های آلودگی در ایران اشاره کرد و گفت: این احتمال وجود دارد که ویروس از 2 کانون گیلان و قم در کشور شیوع پیدا کرده باشد و این 2 استان همزمان محل شیوع بیماری باشند البته منظور این نیست در یک روز و ساعت بیماری در این استان ها شیوع پیدا کرده باشد، به هر حال کسی مجرم نیست چرا که کسی عامدانه ویروس را منتقل نمی کند و تقصیری متوجه کسی نیست و دنبال انگ زدن نیستیم.

جهانپور درباره اینکه چرا عده‌ای از مسئولین کشور و از جمله شخص رئیس جمهور روز بیستم فروردین ماه را روز پایان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی عنوان می‌کنند، آن هم در شرایطی که فعلا در پیک بیماری قرار گرقته‌ایم، گفت: ما هیچ اظهار نظری از ناحیه رئیس‌جمهور مبنی‌بر پایان بیماری و تاریخ دقیق کنترل و مهار بیماری کرونا نداشتیم. همه مطالبی که ظرف روزهای اخیر گفته شده و از جمله این اظهار نظر، برداشت ناصحیح از مطالبی است که ایشان عنوان کردند. مصوبات ستاد موقت است. امروز رئیس جمهور فرمودند که مصوبات تا بیستم فروردین برقرار است و این به معنای آن نیست که مصوبات در روز بیست و یکم به طور کامل حذف خواهد شد. بلکه به این معناست که برای روز بعد از بیستم فروردین باید یک بار دیگر در ستاد در مورد توسعه و تمدید آن و تقلیل این محدودیت ها تصمیم‌گیری مجدد شود.

او ادامه داد:‌ اظهار نظر رئیس جمهور به معنای این نیست که نقطه برشی به نام بیستم فروردین داشته باشیم و فردای آن روز این تصمیمات به کل ملغی شده و از نو مسیر دیگری داشته باشیم. اصلا چنین چیزی نیست. قبلا هم رئیس جمهور چنین چیزی نفرمودند، امروز هم این محدوده زمانی را برای این مصوبات تعیین کردند. قاعدتا جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهور و بدون حضور ایشان تشکیل خواهد شد. مصوبات هرچه که باشد به تایید رئیس جمهور خواهد رسید.

جهانپور بیان کرد:‌ ممکن است این مصوبات دال بر تعمیم و تمدید این موارد باشد و ممکن است برخی موارد کم یا زیاد شود. قاعدتا اظهار نظر ایشان کاملا آن حالت منطقی است که باید گفته می‌شد درباره اینکه فعلا تا بیستم مردم بدانند این مصوبات در این بعد برقرار است. برای روز بیست و یکم ظرف جلسات آتی تصمیم‌گیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت تخت های مراقبت های ویژه و تخت بیمارستانی و نیاز به ونتیلاتور اظهار کرد: برای 27 تا 30 هزار برای مبتلایان و افراد مشکوک کرونا در نظر گرفته شده است و بخشی از این تخت ها خالی است، 50 درصد ظرفیت بخش های مراقبت ویژه کشور به کرونا اختصاص پیدا کرده بود که این ظرفیت پر شده است و ما مشکلی برای بیماران نداریم و هیچ بیماری در انتظار تخت ICU و دستگاه ونتیلاتور نیست .

او ادامه داد: اگر اقداماتی برای افزایش تخت بیمارستانی صورت می گیرد به این دلیل است که ما با بیمارانی مواجه هستیم که 2 تا 4 هفته در بخش بستری بودند و باید به بخش مراقبت ویژه منتقل شوند و میزان بستری بیماران اکنون در بخش های عادی 7 تا 10 روز است اما برخی بیماران در بخش مراقبت های ویژه به 4 هفته هم رسیده است و این انباشت بیمار در بخش های مراقبت ویژه ما را به سمتی افزایش امکانات سوق می دهد تا از تعداد بیماران عقب نمانیم و اگر امروز میگوییم به تخت و ونتیلاتور نیاز داریم به این دلیل است که پیش بینی می کنیم که حتی اگر وارد فاز مهار شویم بیماران بدحال همچنان بستری باشند و این افزایش امکانات برای آن است که دچار مشکل نشویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار