رییس هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی شهرستان زرند یکی از راهکار‌های گذراندن روزهای در خانه ماندن را ، انجام بازی‌های قدیمی و خانوادگی عنوان کرد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد ترک زاده ،رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی شهرستان زرند گفت: در این روز‌ها که برای درامان ماندن از ویروس کرونا باید در خانه بمانیم، انجام بازی‌ها و سرگرمی‌های بومی یادگار روز‌های نه چندان دوری است که هنوز تلویزیون و رادیو و شبکه‌های اجتماعی یا وجود نداشت و یا فراگیر نشده بود.

او افزود: روزگاری که با چند تکه سنگ و بازی‌های بومی و محلی سرگرم می‌شدند، سرگرمی‌های که آنقدر شیرین و جذاب بودند که خانواده‌ها به صورت مسابقه برگزار می‌کردند.

ترک زاده بیان کرد: برخی از این بازی‌های قدیمی مانند هفت سنگ مهارتی، قوبازی، بالشتو کرمانی و... را می‌توان در خانه و بصورت خانوادگی و انفرادی برگزار کرد.

او اشاره کرد: بازی‌های بومی و محلی در شرایط فعلی بهترین جایگزین فضای مجازی خواهد بود و از طرفی هم با آداب و سنن گذشتگان که بعنوان یک میراث ناملموس که برای مابه یادگار مانده است صیانت می‌کنیم.

درگذشته که به مانند امروز فضای مجازی حضور گسترده‌ای در زندگی مردم نداشت، خانواده‌ها شب‌های خود را با انجام بازی‌های بومی محلی سرگرم می‌کردند که امیدواریم در این مدت که باید به اجبار کرونا در خانه بمانیم، توجه دوباره‌ای به این بازی‌ها داشته باشیم.

بازی بالشتو کرمانی سرگرمی روزهای در خانه ماندن

مراحل بازی هفت سنگ مهارتی

این بازی انفرادی و رکورد گیری انجام می‌شود. از هفت سنگ (به علت سهولت و سطح صاف از هفت چوب به اندازه ۷ سانتی متر ۷ در ۷ به ضخامت ۳ سانتی متر) در دو رنگ مختلف و یک توپ شماره دو از فاصله هفت متری باید سنگ هارا بریزد و بعد از ریختن سنگ‌ها زمان آن شروع می‌شود و باید با سرعت سنگ‌ها را بچیند و برگردد به نقطه شروع و زمان او به پایان می‌رسد و هر بازیکن سه پرتاب توپ دارد و کمترین زمان از سه پرتاب برای بازیکن ثبت می‌شود.

بازی بالشتو کرمانی سرگرمی روزهای در خانه ماندن

مراحل بازی بالشتو کرمانی

این بازی در سال ۹۶ به عنوان برترین بازی احیایی سال را در کشور به خود اختصاص داد.

این بازی گروهی است یک بازی فکری حرکتی و مهیج این بازی به صورت خانوادگی می‌شود انجام داد بازیکنان در دایره‌ای می ایستند سپس یک‌نفر به عنوان شروع کننده بازی را آغاز می‌کند به صورت ستاره‌ای بالشتو‌ها را به هم پاس می دهند و شروع کننده بازی کم کم تمامی بالشتو هارا وارد چرخه بازی کرده است بازیکنان باید هواسشان جمع باشد به صورت ستاره‌ای به هم پاس بدهد و هر بازیکنی بالشتو را بد پاس بدهد یا نتواند آن را بگیرد بازنده است و از دوره بازی حذف می‌شود و آن بازیکنی در آخر می‌ماند برنده بازی است.

وسایل بازی شامل۱۰ بالشتک که داخل آن‌ها در قدیم با ارزن پر می شد و می توان به جای آن از توپ و ... استفاده کرد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار