عضو هیات مدیره انجمن بهداشت ایران گفت: پتانسیل دانش‌آموختگان رشته بهداشت مورد توجه قرار نگرفته است و مراکز بهداشتی نیازمند چنین افرادی هستند.

احمد مهری، کارشناس ارشد اپیدمیولوژی و عضو هیات مدیره انجمن بهداشت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بر اساس تصمیمات سازمان بهداشت جهانی خدمات اولیه بهداشتی باید به صورت سراسری و در دسترس تمام مردم کشور قرار بگیرد. این کار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به طور جدی و هدفمند دنبال شده است و با تاسیس شبکه های بهداشتی مانند خانه های بهداشت و دیگر مراکز در سراسر ایران، پوشش همگانی خدمات بهداشتی ویژه تمام مردم به ویژه ساکنان حاشیه شهرها و مناطق محروم و کم برخوردار انجام گرفته است.

او ادامه داد: بعد از حدود ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کشورمان به یک الگویی در منطقه از نظر ارائه خدمات بهداشتی درمانی تبدبل شده است. در زمان بروز اپیدمی اولیه نیروهای بهداشتی درمانی اقدامات خوبی در  دخصوص انجام داده اند.

این کارشناس ارشد اپیدمیولوژی تاکید کرد:  راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، غربالگری و بیماریابی با تکیه بر نیروهای بهداشتی مانند مراقبان سلامت و بهورزها در کشور انجام شده است.

مهری بیان کرد: نیروهای بهداشتی اقداماتی مانند ایزولاسیون مبتلا ، کشف به‌هنگام ، تشخیص به موقع و محدود کردن ارتباطات و تماس های اجتماعی را با استفاده از داده های حوزه سلامت انجام می دهند؛ بنابراین باید در حوزه بهداشت، نسبت به کیفیت، توجه بیشتری داشته باشیم.

او افزود: سامانه ها‌ی مختلف نباید در زمینه ثبت اطلاعات و بیماریابی به محلی برای رقابت بین دانشگاه‌های مختلف تبدیل شود بلکه باید این سامانه‌ها نقش کمک کننده و تسهیل‌گر داشته باشند.

عضو هیات مدیره انجمن بهداشت ایران ادامه داد: نیروهای بهداشت علاوه بر مشاوره و آموزش، کار ارتقای سطح مراقبتی را برعهده دارند و خدمات بهداشتی بر اساس حداقل ها انجام می شود. امروز پتانسیل دانش‌آموختگان رشته بهداشت مورد توجه قرار نگرفته است و مراکز بهداشتی نیازمند چنین افرادی هستند.

کارشناس ارشد اپیدمیولوژی افزود: اگر اقدامی در نیروهای بهداشتی به درستی به مردم آموزش داده شود؛ افراد، خود مراقبتی را بیشتر از گذشته رعایت می‌کنند.


بیشتر بخوانید: به دنبال جذب ۳ هزار نیروی جدید در حوزه پرستاری هستیم


او با اشاره به دستاوردهای حوزه بهداشت در کشور ادامه داد:  پیشرفت های خوبی در زمینه پوشش همگانی سلامت داشته ایم به طوری که مناطق محروم و کم برخوردار بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، به خدمات بهداشتی درمانی دسترسی دارند. در خصوص کنترل و مدیریت بیماری های واگیر، گام های مهم در این خصوص برداشته شده است.

کارشناس ارشد اپیدمیولوژی تصریح کرد: امروزه با فراهم کردن زیرساخت های لازم دسترسی کامل به خدمات مامایی، سلامت خانواده و خدمات بهداشتی در کشور وجود دارد همچنین میزان مرگ و میر کودکان و نوزادان به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است .

او در پایان گفت: در حال حاضر ما شاهد کاهش چشمگیری از هزینه های  بیمارستانی هستیم و این نتیجه غربالگری های صورت گرفته توسط نیروهای بهداشتی است. میزان مراجعه مردم به بیمارستان ها کاهش پیدا کرده و ما بعد از کنترل اپیدمی کرونا بابد به سمت بیماری های غیرواگیر برویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار