جلال بهرامی معاون ساخت آزادراههای کشور در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص افزایش قیمت عوارضی که برای آزادراههای دولتی ایجاد شده است، گفت: این افزایش قیمت که از روز گذشته در آزادراههای دولتی اعمال شده مربوط به مصوبه سال گذشته بوده که هم اکنون اعمال شده است.
بیشتر بخوانید: نرخ عوارض آزادراههای دولتی اعلام شد
اعضای شورای اقتصاد در ۲۱ اسفند ماه سال گذشته با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش عوارض آزادراههای دولتی موافقت کردند.
تهران- قم به طول ۱۳۵ کیلومتر با ۶ لاین رفت و برگشت: ۱ هزار و ۲۰۰ تومان
کرج-قزوین به طول ۱۰۰ کیلومتر با ۶ لاین رفت و برگشت: ۱ هزار و ۲۰۰ تومان
بندرعباس-بندر شهید رجایی به طول ۳۵ کیلومتر با ۴ لاین رفت و برگشت: ۱ هزار و ۲۰۰ تومان
کمربند جنوبی و غربی تبریز به طول ۳۵ کیلومتر با ۴ لاین رفت و برگشت: ۱ هزار و ۲۰۰ تومان
همچنین ضریب قیمتی برای کامیونت و مینی بوس، دو (۲ هزار و ۴۰۰ تومان)، کامیون دو محوره و اتوبوس، سه (۳ هزار و ۴۰۰ تومان) و کامیون سه محوره و بیشتر، چهار (۴ هزار و ۸۰۰ تومان) محاسبه میشود.
بر اساس این مصوبه، سازمان راهداری و حملونقل جادهای مصوب شد تا پایان امسال برای کلیه آزادراههای دولتی مذکور، سیستم اخذ عوارض الکترونیکی در کلیه باندها، به جز یک لاین در هر یک از باندهای رفت و برگشت را اجرایی کند.
همچنین مقبلی معاون برنامه ریزی راهداری درباره نرخ عوارض جدید آزادراههای دولتی گفت: نرخ جدید عوارض صرفاً در شورای پول و اعتبار تصویب شده و هنوز به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ابلاغ نشده؛ نرخهای قبلی ۴ سال است که تغییر نکرده است.
او افزود: به محض اینکه این مصوبه در اختیار سازمان راهداری قرار بگیرد، ما نیز نرخهای جدید را به شرکتهای آزادراههای تهران-قم، کرج-قزوین، بندرعباس-بندر شهید رجایی و کنارگذر غربی تبریز و همچنین شرکت مجری اخذ الکترونیکی عوارض این آزادراهها ابلاغ خواهیم کرد تا نرخهای جدید را در نرم افزار مربوطه اعمال و از خودروهای عبوری کسر کنند.
گفتنی است، با اعمال نرخ عوارض در آزادراههای دولتی ممکن است بسیاری از رانندگان ناراضی شوند چرا که در برخی از این آزادراهها از جمله تهران_قم میزان ترددها در روز بسیار زیاد است و این خود باعث افزایش هزینههای خودروهای پر تردد میشود.
انتهای پیام/