کارشناس اقتصادی گفت: با دقت به پیامد‌های مثبت و منفی که از شیوع کرونا در جهان به جای مانده است، می‌توان دوران مبارزه با کرونا را یک دانشگاه تلقی کرد.


وحید تعقیبی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: انتشار ویروس کرونا در جهان و درگیر کردن ابرقدرت‌های برجسته، ثابت کرد کشوری مثل آمریکا که برای خود رقیبی نمی‌دید، دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشد.

او با توصیف درگیر شدن با کرونا به جنگ جهانی سوم، ادامه داد: آغاز و پایان این جنگ که توسط چین شکل گرفت، از هیچ سلاح کشنده گرم استفاده نشد، بلکه آرام و مرگبار همه دنیا را برآشفت، لذا ساخت و تجهیز پایگاه‌های جنگی هم همیشه برای دنیا مفید نیست.
 
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کشور‌های پیشرفته و صاحب علم نیز در این جنگ مانند کشور‌های جهان سوم، نتوانستند جلوی شیوع و مرگ و میر را بگیرند،گفت: اروپا که داعیه عالم بودن را داشت، تاکنون نتوانست حتی برای مردم خود اقدام سریع و مفیدی به انجام برساند و رکوردار آمار بالای فوت بر اثر کروناست.
 
تعقیبی افزود: با توجه به اینکه شیوع این ویروس در ایران مقارن با نوروز باستانی ما بوده و رسم در این ایام در کشور ما رفتن به سفر بوده است، ثابت شد که میتوان درصورت لزوم چنین رسم‌هایی را هم به جا نیاورد و خسارات و پیامد‌های منفی جلوگیری کرد.

او با بیان اینکه رعایت اصول انسانی در شرایط بحرانی و درک افراد نیازمند در همه زمان ها است، تصریح کرد: در دوران جنگ با کرونا صفت انسان دوستی و نگاه مساوی به فقیر و غنی رواج یافت و خیلی از صفات تبعیضی از بین رفت و بسیاری صفات همنوعدوستی بروز کرد.
 
کارشناس اقتصادی گفت: در دوران قرنطینه و حذف بروکراسی‌های اداری، نشان داده شد که امکان صرفه جویی، حذف راه‌های اضافی، استفاده از تکنولوژی، کم کردن هزینه‌های سوخت و انرژی و رعایت حقوق شهروندی وجود دارد.

تعقیبی با بیان اینکه در زمان چنین بحرانی ما به وجود ارزشمند نظام پزشکی کشور و اقدامات ضروری آن‌ها چقدر نیازمندیم، افزود: وجود پرستاران و پزشکان و افراد داوطلبی که بدون هیچ چشم داشتی در این عرصه تا پای جان جهاد کردند، در کشور قابل تقدیر و حائز اهمیت است.
 
او زمان قرنطینه را فرصت تفکر دانست و ادامه داد: بهترین فرصت برای اندیشیدن به وجود انسانی خودمان است که در حبس بودن را تجربه کنیم و قدر امنیت و آزادی را بدانیم، همچنین فرصتی برای مسئولان پیش امد که راه‌های تداوم اقتصاد و بهره وری و حفظ منابع مالی کشور را بدون صادرات و واردات تجربه کنند.
 
کارشناس اقتصادی با نگاه درس آموزی به دوماه درگیری با ویروس کرونا در جهان، گفت: اهمیت جایگاه علم، ساختن مراکز درمانی مجهز، حمایت از دانشمندان، آموزش‌های پیشگیرانه و فرهنگ سازی در این مدت برای کل دنیا آشکار شد.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.