مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد ۳۶۷ کارشناس بهداشت محیط بر رعایت ضوابط بهداشتی ماه محرم نظارت دارند.

فرشید وفا مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بازرسان بهداشت محیط در قالب ۱۳۰ تیم بازرسی در مناطق زیر پوشش دانشگاه؛ بر رعایت ضوابط بهداشت محیط و عوامل محیطی موثر بر سلامت عزاداران سید الشهدا (ع) نظارت دارند.  

وی افزود: از این تعداد، ۲۲۷ کارشناس بهداشت محیط در قالب ۷۱ تیم در شهر مشهد فعالیت و بر عملکرد هیات‌های مذهبی، ایستگاه‌های صلواتی، موکب‌ها و مکان‌های تجمعی برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان نظارت بهداشتی دارند.

وی با بیان اینکه خدمت در این ایام در ۴ حوزه هماهنگی بین بخشی با ارگان‌های مرتبط مانند سازمان تبلیغات اسلامی و اداره امور مساجد نظارت بر بهداشت غذا، نظارت بر بهداشت اب و نیرو‌های داوطلب خدمت رسانی به عزاداران و دفع پسماند فاضلاب موکب به منظور جلوگیری از شیوع بیماری انجام می‌شودهم گفت: لیست موکب‌ها و هیات مذهبی و ایستگاه‌های صلواتی باید توسط سازمان تبلیغات اسلامی به مراکز بهداشت منطق پنجگانه و شهرستان‌ها ارسال می‌شود.  

وفا با اشاره به اینکه نحوه تهیه و توزیع نذورات، محل طبخ نذورات، سلامت مواد اولیه در شرایط بهداشتی، فرایند بسته بندی و رعایت زنجیره گرمای غذا و جلوگیری از بیماری‌های منتقله از غذا از نکات مورد توجه کارشناسان بهداشتی است، افزود: تامین آب شرب سالم و یا تهیه آب‌های بطری شده، رعایت اصول بهداشتی در فرایند تهیه یخ، استفاده از یخ‌های بهداشتی و یا دور بودن یخ‌های غیر بهداشتی از مایعات، دارا بودن کارت بهداشت نیرو‌های فعال در عرصه طبخ و توزیع مواد غذایی در موکب‌ها و هیات‌ها، دفع بهداشتی فاضلاب و پسماند موکب‌ها از دیگر موضوعات با اهمیت در حوزه بهداشت عزاداران حسینی است.  

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه با توجه به خطر بیماری دنگی، امحاء زباله‌ها و دفع فاضلاب از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود مصرف لیوان‌های یکبار مصرف کاغذی و بر پایه گیاهی برای نوشیدنی‌های گرم و شستشو گند زدایی محل طبخ مواد غذایی و رسیدگی به شکایات رسیده به سامانه ۱۹۰ در حداقل زمان ممکن از دیگر اقدامات کارشناسان بهداشت محیط در این ایام خواهدبود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.