به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خودروهای به اصطلاح سبک زندگی از الگوی کاملاً آشنایی پیروی میکنند. این خودروها چند سال پس از معرفی بهروزرسانی سنگینی را تجربه میکنند. بر همین اساس ما انتظار داشتیم آئودی Q۷ چهار سال پس از آخرین بهروزرسانی طراحی خود جذابتر از هر زمان دیگری باشد.
البته بررسی لیست تغییرات Q۷، ۲۰۲۰ برخی سؤالات را به وجود میآورد. با وجود پیشرانهای جدید، ظاهر و کابینی بهروزتر و همچنین نسل جدید تکنولوژیهای ایمنی و رفاهی، آیا Q۷ بیش از یک بهروزرسانی ساده را تجربه کرده است؟
برای بررسی کامل آئودی Q۷ مدل ۲۰۲۰ ما زمان بیشتری را نیاز داشتیم و به همین خاطر برای اولین بار پشت فرمان این خودرو در پالم اسپرینگ کالیفرنیا نشستیم.
چندین سال است که آئودی پیشروی تکنولوژیهای رفاهی بوده است. این خودروساز آلمانی در سال ۲۰۱۴ با معرفی کاکپیت دیجیتال خود تحولی در این زمینه به وجود آورد و جدیدترین نسل سیستم اطلاعات سرگرمی MMI با بازخورد هپاتیک جزو خلاقترین سیستمهای بازار میباشد. این خودرو برای مدل سال ۲۰۲۰ خود از نسل جدید کاکپیت مجازی و ماژول MMI شاسیبلند پرچمدار Q۸ استفاده کرده است.
دومین نسخه از کاکپیت مجازی آئودی دارای صفحهنمایش HD برجسته با سرعت پردازش بالاتر است و بنابراین شما میتوانید بدون هرگونه مکثی، عملکردهای گوناگون را در صفحهنمایش ۱۲.۳ اینچی آن انتخاب کنید. رانندگان میتوانند طرح پشت آمپرها را از طریق صفحهنمایش مرکزی تغییر دهند، اما تمامی تنظیمات روی فرمان نیز وجود دارند.
سومین نسل ماژول MMI دارای صفحهنمایش ۱۰.۱ اینچی بوده و زیر آن نیز صفحهنمایش ۸.۶ اینچی قرار گرفته است. صفحهنمایش بالاتر مدیریت تمامی تنظیمات رفاهی، سواری و ایمنی را بر عهده داشته و صفحهنمایش پایینی نیز برای کنترل سیستم تهویه مطبوع و برنامهریزی میانبرها بکار میرود. جدایی این دو صفحه به این معنی است که شما نیازمند صرف وقت زیاد برای تنظیم چیزهایی همچون دمای کابین و… نخواهید بود.
روش خلاقانهی آئودی بازخورد هپاتیک و صدای کلیکی است که با انتخاب هر منو به گوش میرسد. در زمان رانندگی سیستم به گونهای حس میشود که شما نیازی به بررسی دوباره دستور خود نخواهید داشت و بجای آن میتوانید چشم را به جاده بدوزید. قطعاً فشار دادن یک دکمه فیزیکی همیشه سریعتر خواهد بود، اما سیستم آئودی یکی از قابل تطبیقترین صفحات نمایش لمسی در بازار است.
معرفی اپل کارپلی بیسیم در Q۷ هم باعث شده شما ارتباطات بهتری داشته باشید؛ و اگر هنوز هم نیازمند شارژ باشید پد شارژ بیسیم سفارشی در اختیارتان خواهد بود. افراد دارای گوشیهای اندرویدی نیازمند کابل ویژه خواهند بود، اما وای فای هات اسپات هم وجود دارد. از جمله آپشنهای این خودرو نیز میتوان به هدآپ دیسپلی رنگی بزرگتر و سیستم صوتی بنگ اند اولوفسن با ۲۳ بلندگو اشاره کرد.
برخی افراد با ناراحتیهای خاص شاید مستثنا باشند، اما راندن Q۷، ۲۰۲۰ باعث نخواهد شد بهانههای زیادی برای توقف در یک سفر جادهای داشته باشید. شاسیبلند نونوار شدهی آئودی به پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی جدید، سیستم تعلیق بادی، سیستمهای دستیار راننده و کابینی راحت و آرام مجهز شده است.
این پیشرانه جدید جایگزین نسخه ۶ سیلندر سوپرشارژردار قبلی شده و قدرت ۳۳۵ اسبی و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متری دارد. به لطف وجود دامپرهای تطبیقی و سیستم تعلیق کواترو عبور از پیچها راحتتر صورت خواهد گرفت، اما موضوع اصلی در اینجا نرمی پیشرانه است. این نیروگاه آهنین با گیربکس ۸ سرعته نرم همراه شده و البته تأخیر چندانی هم در توربو دیده نمیشود. ظرفیت یدک کشی مناسب Q۷ هم باعث میشود در کشیدن یک تریلر نسبتاً بزرگ مشکل چندانی نداشته باشید. مصرف سوخت این پیشرانه کمی بالاست، اما اگر خیلی نگران مصرف سوخت Q۷ هستید میتوانید مدل ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو با قدرت ۲۴۸ اسب بخار را انتخاب کنید.
صرفنظر از پیشرانه انتخابی، Q۷ کیفیت سواری فوقالعاده خوب حتی با وجود فنرهای فولادی استاندارد و دامپرهای تطبیقی دارد. این سیستم تعلیق بدترین دستاندازها را جذب کرده و هفت نفر را با راحتی بالایی حمل میکند؛ اما اگر سیستم تعلیق بادی را سفارش دهید کیفیت سواری Q۷ در حد محصولات رنجروور خواهد بود. این سیستم تعلیق باعث تنظیم ارتفاع خودرو در زمان آفرود و یا بارگیری خواهد شد.
این خودرو همچنین به طیف وسیعی از سیستمهای کمکراننده فعال مجهز شده است. ترمز اضطراری خودکار و هشدار خروج از مسیر بهصورت استاندارد وجود داشته و تشخیص علائم ترافیکی، دوربین ۳۶۰ درجه و هشدار نقاط کور نیز در دسترس هستند؛ اما این خودرو در مدل سال ۲۰۲۰ خود از دستیار اضطراری آئودی سود میبرد که در ابتدا به راننده هشدار میدهد و اگر در نهایت پاسخی حاصل نشود خودرو بهطور آهسته متوقف میشود. خوشبختانه ما نیازی به تست این سیستمها نداریم، اما کروز کنترل تطبیقی آئودی و دستیار حفظ خودرو بین خطوط عملکرد بسیار خوبی نشان دادند.
آئودی Q۷ سال پیش خودروی جذاب و قابلاحترامی بود، اما همان جذابیت نسخه کوپه و مدرن Q۸ را نداشت. برخی چیزها تکرار نشدهاند، اما Q۷، ۲۰۲۰ از نظر طراحی هم پیشرفت کرده است.
در نمای جلو شاهد جلوپنجرهای با میلههای عمودی هستیم که طرح کرومی یا مشکی دارند. اسپویلر جلو نیز بازنگری شده است. چراغهای LED بهصورت استاندارد در Q۷، ۲۰۲۰ وجود داشته و البته میتوان چراغهای لیزری را نیز سفارش داد.
در پروفایل جانبی حداقل تغییرات رخ داده است. آئودی از رینگهای جدید ۱۹ تا ۲۱ اینچی استفاده کرده، اما در بخش عقب نوار کرومی باعث ارتباط چراغهای بهروز به همدیگر شده است. بخش پایینی سپر نیز با خروجیهای یکپارچه اگزوز همراه شده است. این تغییرات خیلی چشمگیر نیستند، اما قطعاً همه را تحت تأثیر قرار میدهند.
داخل کابین بهبودهای بیشتری وجود دارد. کنسول مرکزی بازطراحی شده فاقد کنترلهای زیاد میباشد. صفحات نمایش و نورپردازی جذاب نیز از دیگر ویژگیهای Q۷ هستند. همانند Q۸، در کنسول مرکزی و داشبورد از تریم پیانو بلک و فلز برس خورده استفاده شده و البته میتوان تریم چوب یا فلز را نیز سفارش داد. سانروف پانورامیک استاندارد باعث ورود نور بیشتر به کابین میشود. در نهایت باید به صندلیهای چرمی و راحتی اشاره شود که از عملکرد ماساژ نیز برخوردار هستند.
این را یک فیس لیفت میانه عمر بنامید یا چیزی بیشتر فرق نمیکند، زیرا آئودی Q۷، ۲۰۲۰ بیشک رقیبی سرسخت برای ب ام و X۷ و مرسدس بنز GLS میباشد. اگر مبلغ پرداختی مهم نباشد شاید به سمت مرسدس و ب ام و متمایل شوید، اما ویژگیهای پیشروی Q۷، طراحی تازهتر و بهبودهای قوای محرکه باعث میشود این خودرو گزینهای جذاب برای خریداران شاسی بلندهای لوکس باشد.
پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: ۳۳۵ اسب بخار/۵۰۰ نیوتون متر
گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۶.۹ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی: ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت پایه: ۶۱۷۹۵ دلار
انتهای پیام/