صنایع دستی دریایی یکی از رشته‌هایی است که در استان ساحلی بوشهر قدمتی دیرینه دارد و حالا در فهرست آثار ملی هم جای گرفته است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، صنایع دستی دریایی یا صدف‌سازی از دیرباز یکی از رشته‌های پر طرفدار در استان بوشهر بوده است.

کارشناس آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر می‌‎گوید: همجواری با دریا و فراوانی صدف در سواحل طولانی این استان امکان تولید کالا‌های جذاب و زیبای صدفی و دریایی را فراهم ساخته است.

صنایع دستی دریایی؛ تلفیق هنر و طبیعت

سودابه معموری قدمت صدف‌سازی را در بوشهر هزار ساله می‌داند و ادامه می‌دهد: خلاقیتی که صنعتگران این رشته در استفاده از صدف‌های منطقه دارند و همچنین ویژگی متفاوت صدف در سواحل مختلف استان باعث منحصر به‌فرد شدن این رشته شده است.

صنایع دستی دریایی؛ تلفیق هنر و طبیعت

او می‌گوید: با توجه به رویکرد جدید صنعتگران فعال در این حوزه، محصولات تولید شده بیشتر جنبه کاربردی و تزیینی دارند و شامل زیورآلات کاربردی مانند گردنبند، گل سینه، آویز ساعت، آویز گوشی همراه، گیره مخصوص روسری و تابلو‌های تزیینی با تلفیق نقاشی و عروسک‌های صدفی می‌شود.

صنایع دستی دریایی؛ تلفیق هنر و طبیعت

کارشناس ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر عنوان می‌کند: مهارت صدف سازی استان بوشهر به شماره ۱۹۰۱ در تاریخ ۱۳۹۸/۰۴/۰۴ در فهرست ملی آثار ناملموس  فرهنگی ثبت شده است.

انتهای پیام/ک

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.