سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: تاکنون افزون‌بر ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب استان و یک میلیارد ریال برای بیماری زنگ زرد غلات در سیستان توسط جهادکشاورزی هزینه شده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: گفت: تاکنون افزون‌بر ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب استان و یک میلیارد ریال برای بیماری زنگ زرد غلات در سیستان توسط جهادکشاورزی هزینه شده است.

امان الله طوقی  اظهارداشت: هم‌اینک مبارزه با ملخ صحرایی در ۱۳ شهرستان جنوبی سیستان و بلوچستان و بیماری زرنگ زرد در پنج شهرستان شمال استان در حال انجام است.

او افزود: ۲۴ هزار و ۲۶۰ هکتار از مراتع سیستان و بلوچستان از پنجم آبان تاکنون علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده که ۱۰ هزار و ۹۰۲ هکتار از این سطح علیه ملخ بالدار و ۱۳ هزار و ۳۵۸ هکتار علیه پوره ملخ بوده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان ادامه داد: هم‌اینک مبارزه با ملخ صحرایی در ۱۳ شهرستان جنوبی استان توسط ۴۴ تیم دیده‌بانی و ۳۰ تیم مقابله در حال انجام است.

طوقی تصریح کرد: ۱۰ تن سم تاکنون برای مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان مصرف شده است.

وی با اشاره به بیماری زنگ زرد غلات در سیستان گفت: آفت زنگ زرد از جمله بیماری‌های محصولات غله است که در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد، شرایط برای شیوع آن مساعد می‌شود و در روز‌هایی که بارش‌ها در منطقه روند افزایشی داشته احتمال شیوع آن نیز قوت گرفته است.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان افزود: علایم این بیماری به صورت بروز جوش‌های زرد یا نارنجی کم رنگ به صورت ردیفی و موازی با برگ‌ها روی سطح و پایین‌تر از برگ بروز می‌کند.

او ادامه داد: شرایط آب و هوایی، ابرناکی، بارندگی، شبنم و درجه حرارت پایین از عواملی است که باعث بروز بیماری زنگ زرد در غلات به خصوص گندم می‌شود.

طوقی افزود: مبارزه با بیماری قارچی زنگ زرد غلات از ۱۲ اسفند سال گذشته تاکنون در سطح پنج هزار و ۶۰۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت سیستان انجام شده است.

او  ادامه داد: شهرستان‌های زهک با هزار و ۶۸۲ هکتار، هیرمند با هزار و ۲۶۰ هکتار، هامون با هزار و ۲۶۰ هکتار، نیمروز ۷۳۰ هکتار و زابل با ۶۷۶ هکتار و به ترتیب بیشترین سطح مبارزه با بیماری زنگ زد غلات سیستان را تشکیل می‌دهند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان افزود: تاکنون۶۰۰ لیتر سم با هزینه کرد اعتبار یک میلیارد ریال صرف مبارزه به این آفت در سیستان شده و این روند همچنان تداوم دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.