سخنگوی وزارت بهداشت در حساب توئیتری خود از مرور سریع شواهد موجود مبنی بر اثربخشی داروی فاویپیراویر برای درمان بیماری کووید ۱۹ خبر داد.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گروه اقتصاد سلامت موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران اقدام به اطلاع رسانی و ارائه شواهد موجود درخصوص داروهایی که در حال سپری آزمایش‌های لازم جهت درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستند، کرد.

طبق آنچه این گروه در مطالعات خود ارائه داده‌اند، برخی از گزینه‌های درمانی از جمله چندین آنتی ویروس مانند فاویپیراویر، رمدسیویر، داروی ضد مالاریا کلروکین منتظر اخذ تاییدیه هستند که در میان آن‌ها شواهدی مبنی بر  اثربخشی داروی فاویپیراویر بر درمان ایمن بیماری کووید۱۹ وجود دارد. 

در گزارش گروه اقتصاد سلامت موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران  آمده است:

ویروس کووید ۱۹ در ووهان چین ظهور کرد و سپس به سرعت به کشورهایی، چون ژاپن، کره جنوبی و ایران سرایت و سپس در سراسر جهان، به ویژه در کشور‌های اروپایی و آمریکا گسترش یافت. در خصوص درمان این بیماری، برخی از دارو‌ها منتظر گرفتن تاییدیه هستند، از جمله آن‌ها می‌توان به چندین آنتی ویروس گسترده طیف مانند فاویپیراویر، کلروکین و رمدسیویر اشاره کرد؛ بنابراین با توجه به  مباحث مطرح شده در فضای بهداشت و درمان کشور، این مطالعه مروری به دنبال جمع آوری شواهد موجود در مورد  تاثیر داروی فاویپیراویر بر درمان کووید۱۹بوده است.

این گزارش از نوع مطالعات مرور سریع بوده که از طریق جستجوی پایگاه‌های داده‌ای پزشکی به جمع آوری انتشارات مرتبط پرداخته است. علاوه بر این، منابع ذکر شده در مقالات بدست آمده نیز جهت تکمیل جستجو مورد بررسی قرار گرفتند. جهت یافتن کارآزمایی‌های بالینی انجام شده یا در حال انجام بر داروی فاویپیراویر و پایگاه‌های داده‌ای www.clinicaltrials.gov و www.irct.ir در تاریخ ۲۰ فروردین ۹۹ مورد جستجو قرار گرفتند.

معیار‌های ورود در این پژوهش عبارت بودند از بررسی ایمنی و اثربخشی داروی فاویپیراویر برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در مقایسه با دیگر روش‌های درمانی روتین (نظیر سایر دارو‌های مورد استفاده) و یا دارونما. از لحاظ معیار برای نوع مطالعات نیز کلیه انواع مطالعات که به زبان فارسی یا انگلیسی منتشر شده و مرور همتایان در مورد آن‌ها انجام شده است، وارد این پژوهش شدند.

پس از تطبیق معیار‌های ورود، در نهایت چهار مطالعه (یک کارآزمایی بالینی که ناشر به صورت موقت مقاله را از روی سایت مجله برداشته است و سه مطالعه مروری) یافت شد. پس از جستجوی منابع ذکر شده در مقالات بدست آمده مذکور، دو کارآزمایی بالینی در حال انجام در کشور چین یافت شدند. همچنین با جستجو در سایت کارآزمایی‌های بالینی www.clinicaltrials.gov پنج مطالعه کارآزمایی بالینی یافت شدند که در زمان جستجوی انجام شده (. ۲۰۲۰ آوریل ۸) در مرحله بیمارگیری بودند. نتیجه جستجو در سامانه ثبت کارآزمایی بالینی در ایران، یک مطالعه بود که در مرحله بیمارگیری است. تعداد محدودی مقالات دیگر نیز یافت شدند که عمدتا به صورت انعکاس نظرات پزشکان و یا محققین و نامه به سردبیر هستند که به پیش بینی عملکرد این دارو بر ویروس SARS-CoV-۲ پرداخته‌اند که نیاز است تا با مطالعات بالینی بیشتر، این پیش بینی‌ها تایید شود.

بـا توجـه بـه اینکـه نتیجـه تنهـا مطالعـه کارآزمایـی بالینـی منتشـر شـده در زمینـه اثربخشـی فاویپیراویر در درمـان کووید ۱۹ که از طریـق مـرور همتایـان اعتبار آن سـنجیده شـده اسـت بنـا بـه دلایلـی از دسـترس خـارج شـده و اینکه سـایر مطالعـات کارآزمایـی بالینـی موجـود داخلـی و خارجـی در مراحـل ابتدایـی بـوده و هنـوز نتایـج آنهـا منتشـر نشـده اسـت و همچنیـن امـکان بـروز عـوارض جانبی، بـه نظـر مـی رسـد که فاویپیراویر به زمـان بیشـتری بـرای نتیجـه گیـری در مـورد ایمنی و اثربخشی این دارو در درمان کووید ۱۹ لازم دارد. 

 


بیشتر بخوانید: تولید داروی فاویپیراویر در سه شرکت داروسازی/ ورود ماده اولیه ایرانی تا ۲ ماه آینده به بازار


کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت هم در حساب توئیتری خود درباره فاویپیراویر یکی از گزینه‌های درمانی ذکر شده در این گزارش  اطلاع رسانی کرد.

جهانپور نوشت: 

 ایمنی و اثربخشی داروی Favipiravir در درمان کووید۱۹ مرور سریع شواهد موجود

کماکان در انتظار شواهد و یافته‌های جدید مطالعات بالینی ...

nihr.tums.ac.ir/Item/804?AspxAutoDetectCookieSupport=1

کیانوش جهانپور

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار