مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: پوشش گیاهی مطلوب در فصل زراعی قبل باعث تولید بیش از هزار تن عسل در مشهد شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، زنبورداری و تولید عسل کار پرزحمت و حساسی است که باید همه‌ی اصول و نکات علمی و عملی نسبت به آن رعایت شود.
 
مقدار مصرف عسل در جهان روز به روز در حال افزایش است و علاوه بر آن، و از فرآورده‌های حاصل از عسل هم استفاده‌های زیادی شده و درآمدزایی بالایی دارد که به نحوی که محصولات جانبی مثل " موم، گرده گل، بره موم و رویال ژل " علاوه بر درآمد ناشی از فروش عسل موجبات دلگرمی و انگیزه برای ادامه این شغل را به ارمغان آورده است.

امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: ۱۵۹ هزارو ۵۲۰ کلونی زنبور عسل در مشهد وجود دارد و بر اساس آمارگیری زنبورستان‌ها امسال ۷۳۸ زنبور دار به صورت مستقیم عضو فعال تعاونی و بیش از ۲۵۰۰ نفر در این شغل فعال هستند.

او ادامه داد: از هر کلونی و بسته به شرایط منطقه ۱۰ تا ۱۵ کیلو گرم عسل به دست می‌آید.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: مشهد به خاطر شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی در چند سال قبل به یکی از قطب‌های عسل در  خراسان رضوی تبدیل شده است.

طهماسبی زاده افزود: بیشترین نوع عسل در مشهد از نوع خار شتر، گون و یونجه است و به همین منظور دوره‌های آموزشی برای بهره برداران برگزار می‌شود تا با تکنیک و روش‌های نوین زنبورداری آشنا شده و ضمن تثبیت اشتغال موجود، درآمد زنبورداران نیز افزایش یابد.

او ادامه داد: ماحصل تلاش زنبورداران در سال ۹۸، تولید میزان  یک میلیون و ۶ هزار و ۳۰۱ کیلوگرم عسل خالص، ۴ هزار و ۷۸۵ کیلوگرم گرده گل، ۳۰۵ کیلوگرم ژل رویال، ۱ هزار و ۱۹ کیلوگرم بره موم و ۴۷ هزار و ۵۷۳ کیلوگرم موم در سطح مشهد می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: این میزان نسبت به سال قبل افزایشی ۱۰ درصدی داشته که ناشی از برگزاری کلاس‌های آموزشی، و تلاش به جهت افزایش بهره وری نسبت به قبل و استفاده حداکثر‌ی از ظرفیت و پتانسیل این صنعت در مشهد می‌باشد.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.