مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی از عرضه هلدینگ های این مجموعه از فردا به بورس خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،محمد رضوانی فر مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در نشست خبری خود اظهار کرد: از فردا چهارشنبه شرکت های شستا به بورس عرضه می‌شوند.

وی گفت: وقتی سهام شرکتی در بورس عرضه می‌شود منابع آن برای سهام دار است پس منابع بورسی شدن شستا برای سازمان تامین اجتماعی است.

رضوانی فر درباره منفعت بورسی شدن شستا برای بیمه شدگان تامین اجتماعی، بیان کرد: بورسی شدن شستا در جهت رفع نگرانی های بازنشستگان است و ما نگران دارایی های بین نسلی هستیم.

وی تاکید کرد: بهتر است در ابتدا بگوئیم چه تهدیدهایی برای این دارایی ها وجود دارد؟ عدم شفافیت عملکرد شرکت ها، تصمیم گیری نادرست در مدیریت باعث می‌شود با بورسی شدن شستا این تهدیدات حل شود و کمک می کند که در اتاق‌های بسته برای هلدینگ های این مجموعه تصمیم گیری نشود‌.

مدیرعامل شستا ادامه داد: با مدیریت این دارایی ها می توانیم در بازار ارزیابی شویم و منابع حاصل از سرمایه گذاری ها تحت نظارت بورس قرار گرفته و شفاف خواهد بود‌.

رضوانی فر افزود: این اطمینان را خواهم داد که هیچ اتفاقی برای اموال شستا که برای بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی است نمی‌افتد چراکه در حال حاضر می توانند به برنامه ها و فعالیت های شستا دسترسی داشته باشند و این شرایط در سنوات گذشته نبود.

وی تاکید کرد: صیانت دارایی‌های بین نسلی از طریق بورسی شدن اتفاق می افتد.

رضوانی فر گفت: منافع بورسی شدن شستا صرف طرح‌های توسعه‌ای و بهبود خدمات به بیمه شدگان تامین اجتماعی می‌شود و این منافع برای سازمان تامین اجتماعی است.

وی افزود: در شرایط فعلی که کرونا در کشورمان شیوع پیدا کرده شاهد تاثیر ارتقای نظام سلامت بودیم و توانستیم بهتر از کشور‌های دنیا خدمات درمانی ارائه دهیم.

مدیرعامل شستا ادامه داد: ارتقاء سرمایه‌های شستا برای سازمان تامین اجتماعی است صرف توسعه مراکز درمانی این سازمان خواهد شد.

وی درباره برنامه‌های شستا برای جذب نقدینگی، گفت: افزایش سرمایه در یک مجموعه اقتصادی دائم احتیاج دارد که خون جدید در آن دمیده شود. در سال گذشته ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش در شرکت‌های زیرمجموعه شستا داشتیم و تجدید ارزیابی و نقدینگی در شستا از ۳ هزار ۹۰۰ میلیارد تومان به ۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

رضوانی فر درباره افزایش سرمایه در شستا، بیان کرد: در شرکت‌های زیرمجموعه شستا افزایش سرمایه قطعی وجود داشته است به عنوان مثال در نفت و گاز ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتیم که جزئیات این افزایش سرمایه در شرکت‌های زیرمجموعه شستا به صورت شفاف وجود دارد و می‌توانیم در گزارشات شرکت‌ها به صورت تفکیک شده این افزایش سرمایه را مشاهده کنیم.

مدیرعامل شستا گفت: در سال ۹۸ کل عرضه بورس و فرابورس ۲۳ مورد بود که ۸ مورد از آن مربوط به شرکت‌های شستا با ارزش ۳۸ درصد بود به صورت کلی برنامه ساماندهی شستا به این صورت عرضه اولیه، ادغام، واگذاری، انحلال، خرید و فروش سهام است.

وی با بیان اینکه برای افزایش سرمایه در یک شرکت سرمایه گذاری دائم باید برنامه داشته باشیم، ادامه داد: سال گذشته بعضی از شرکت‌ها را ادغام کردیم، هزینه اضافه برخی از کشور‌ها را حذف کردیم، شرکت‌هایی که برای کسب و کار خروجی مفیدی نداشتند و امکان تغییر کاربری آن‌ها وجود نداشت را منحل کردیم که به جهش سودآوری ما کمک کرد.

رضوانی فر بیان کرد: برنامه مدیریتی ما برای سال ۹۹ هم به همین ترتیب است در حال حاضر هلدینگ سیمان تامین مراحل نهایی را برای بورسیه شدن طی می‌کند و کاغذ لطیف، چوب کاسپین، برخی از دامداری‌های بزرگ شستا، شرکت رایتل، زغال پرورده طبس از دیگر شرکت‌ها و هلدینگ‌های شستا برای بورسیه شدن در آینده نزدیک هستند.

مدیرعامل شستا افزود: در بسیاری از شرکت‌ها امکان کاهش هزینه مالی، بهبود فرایند خرید، افزایش سود خالص و ناخالص و ... وجود دارد همچنین با کوچک سازی دفاتر مرکزی و استفاده از مدیران بومی با حفظ شایسته سالاری به جای مدیران پروازی هزینه‌های غیر عملیاتی را کاهش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه شناسایی دارایی غیر مولد و تبدیل آن به دارایی مولد از دیگر اقدامات ما بوده است، افزود: تمام مراحل این فعالیت به صورت شفاف در سایت شستا قرار داده شده است.

رضوانی فر تصریح کرد: ارزش گذاری براساس طرح درست وجود دارد و ۸۱ درصد پورتفوی شستا بورسی شده است و برخی از دارایی‌های ارزشمند ما مثل رایتل و صنایع عمومی در فرآیند ارزش‌گذاری متود شفافی دارد و با دقت بالاتر بر اساس آخرین اطلاعات قیمت گذاری شرکت‌های شستا صورت گرفته و باید به عنوان کسی که شناخت خوبی از ظرفیت‌های شستا دارم بگویم که سهام را با قیمت خوبی عرضه شد و سهام‌های شستا در بورس با ثبات، مستحکم و دارای آتیه است.

مدیرعامل شستا گفت: مجموعه‌ای از اقداماتی که در هلدینگ شستا برنامه‌ریزی کردیم؛ ساماندهی، ادغام، انحلال و بورسی کردن را دنبال می‌کند تا پورتفوی بهینه داشته باشد.

وی بیان کرد: شفافیت و به روز بودن داده‌ها به سهامداران از دیگر برنامه‌های ما بوده و بیش از ۵۰ درصد گزارش‌های حسابرسی شستا را سازمان حسابرسی کل کشور انجام می‌دهد همچنین ما یک تا یک ماه و نیم زودتر گزارشات را دریافت کردیم و در سایت شستا قرار دادیم.

رضوانی فر ادامه داد: برای ارتقای عملکرد شرکت‌ها؛ هزینه‌های مالی را کاهش و فروش سود محور را افزایش دادیم و به راحتی در کارنامه شرکت‌ها می‌توانیم این موضوع را ببینیم.

مدیرعامل شستا افزود: سامان دادن به وضعیت پروژه‌های شستا از دیگر فعالیت‌های ما بوده پروژه‌هایی که برنامه مشخص نداشتند اجرا نشدن همچنین برای پروژه‌های تصویب شده منابعی را مشخص کردیم تا نیمه کاره رها نشوند.

وی اضافه کرد: تبدیل دارایی غیر مولد به مولد، کوچک سازی شرکت‌ها و ... از مجموعه اقدامات ما در طول این مدت بوده که باعث شده ۱۶۰ تا ۱۷۰ درصد رشد سود خالص داشته باشیم.

رضوانی‌فر خاطرنشان کرد: باید بگویم که ما حوزه‌های پتروشیمی، نفت و گاز، دارویی، صنعت ساختمان و سیمان، معادن و صنایع فلزی و کشتیرانی در بورس باقی خواهیم ماند و سرمایه‌گذاری خود را توسعه می‌دهیم. بورسی شدن اتفاق خوبی است که خبر‌های خوبی در این خصوص خواهیم داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
سلام‌امیدوارم‌مثل‌‌شرکتهای‌دیگه‌نباشه‌که‌وردارن‌فرار‌کنند‌‌کانادا‌‌‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
از مسئولین محترم باشگاه خبرنگاران جوان استدعا داریم نظر متخصصین و استاتید حوزه اقتصاد را در خصوص فروش سهام شرکت شستا جویا و منعکس نماید.
موضوع بسیار مهمی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
امیدواریم اینگونه اقدامات فروش دارایی های بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی نباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
در این خصوص باید کارشناسان خبره نظر بدهند
ولی در نظر داشته باشید سهام مجموعه شستا متعلق به بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی است نه عده ای که با سر ریز نمودن سرمایه کلان خود سهام بورس را در اختیار دارند و خواهند گرفت
ضمناً عرضه سهام شستا در بورس در ظاهر نوعی خصوصی سازی است ولی عملا نوعی فروش دارایی های بیمه شدگان تامین اجتماعی و بدهکار شدن چند صد میلیاردی مجموعه شستا را در پی خواهد داشت.
سیستم های نظارتی باید به صورت دقیق این امور را رصد کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
در صورتیکه بفکر به توسعه و پیشرفت صنایع مادر و ساخت و گسترش آنها شود خیلی هم خوب است.
آخرین اخبار