سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: رشته قدیمی چوقه بافی در بوشهر احیا شده است.

رشته قدیمی چوقه بافی در بوشهر احیا شدبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمدحسین ارسطوزاده سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر بیان کرد: رشته عبا بافی یکی از رشته‌های بومی صنایع دستی این استان است که با پشم شتر بافته می‌شود.

او ادامه داد: چوقه و یا چوکه یکی از پارچه‌های بافته شده از پشم شتر است و در زمان ریسندگی، ریسنده نخ را ضخیم‌تر می‌ریسد و در نتیجه پارچه‌ای ضخیم‌تر بافته می‌شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: این نوع پارچه قدیمی بار دیگر در روستای ملی عبا بافی بحیری بافته شده و در نمایشگاه روستایی عشایری تهران در غرفه این روستا به نمایش در آمده است.

ارسطوزاده به آماده سازی صددرصدی این نوع پارچه در بوشهر اشاره کرد یادآور شد: در روستای ملی عبا بافی بحیری کلیه مراحل آماده سازی تهیه مواد اولیه، ضدعفونی، نخ ریسی و بافت پارچه انجام می‌پذیرد.

او عنوان کرد: امیدواریم با توجه به علاقمندی مردم به صنایع دستی بتوانیم رشته‌های فراموش شده در این حوزه را بار دیگر احیا کنیم، زیرا فرهنگ و زندگی مردمان هر دیار به این قبیل میراث فرهنگی ملموس و ناملموس گره خورده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.