یک متخصص آسیب شناسی سلولی گفت: تهدید اپیدمی ویروس کرونا را باید به یک فرصت برای اصلاح سبک زندگی‌ها تبدیل کنیم.

حسن اکبری، متخصص آسیب شناسی سلولی و طب سنتی ایرانی اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: کووید ۱۹ با توجه به اینکه یک تهدید برای جامعه جهانی بود، اما از طرفی یک فرصت خوب برای ریشه یابی، ارزیابی و اصلاح سبک زندگی مردم محسوب می‌شود.

 متخصص آسیب شناسی سلولی افزود: موضوع مهم این است که ما باید چه اقداماتی را انجام دهیم تا در آینده شاهد چنین خسارت و دربرگیری در سطح جامعه نباشیم. اگر نگاهی کوتاه به آمار‌های جهانی داشته باشیم، مشاهده می‌کنیم کشوری مانند هندوستان با جمعیتی بیشتر از ۱ میلیاردنفر با امکانات ضعیف و شرایط فقر، کمترین مبتلایان به ویروس کرونا را به خود اختصاص داده است؛ اما در کشور‌هایی مانند آمریکا، اروپا و اسپانیا با بیشترین امکانات، وزارت‌های بهداشت قوی و تجهیزات پزشکی مدرن بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا دیده می‌شود. این در حالی است که دسترسی به مواد ضدعفونی بر پایه نانو و همچنین کلر و الکل در این کشور‌ها وسیع‌تر بوده است.

او در ادامه افزود: چنین بیماری و دربرگیری از طرفی در طب جدید درمان موثر ندارد و اگر دارو‌های ضدویروسی هم موجود باشد بسیار گران است؛ همانطور که در کشور‌های پیشرفته با وجود دسترسی به این داروها، تلفات قابل توجهی را مشاهده می کنیم. از طرفی تعطیلی و فاصله گذاری‌ها در اقتصاد، آموزش و حمل نقل چه در کوتاه مدت و چه در یک زمان طولانی از لحاظ اجتماعی خساراتی وارد می‌کند که نسبت به ویروس کرونا کمتر نیست. همچنین باید دانست اگر راهی برای ایمن سازی مردم کل جهان به خصوص افراد ضعیف وجود نداشته باشد، در آینده با سطح پیچیده تری از این ویروس روبه رو خواهیم شد.

متخصص آسیب شناسی سلولی بیان کرد: در شرایط کنونی راه چاره اصلی این است که سیستم ایمنی ذاتی و اختصاصی مردم را در حدی قوی سازی کنیم که قدرت سیستم از ویروس بیشتر شود. به همین دلیل باید اقداماتی انجام شود تا هزینه و امکانات بهداشت و درمان به قشر آسیب پذیر اختصاص داده شود و از تعطیلی جامعه به این وسعت جلوگیری کنیم تا فاجعه اقتصادی و آموزشی را درسطح جهان شاهد نباشیم.

اکبری افزود: در سیستم ایمنی موضوعی تحت عنوان انرژی سلول‌ مطرح است و برای کارکرد خوب، به انرژی بالا نیاز دارد. در همین راستا اگر به سبک زندگی و وضعیت تغذیه مردم که منبع اصلی تامین انرژی محسوب می‌شوند نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد غذا و مواد مصرفی مانند گوشت و روغن به طور کامل درگروه صنعتی قرار دارند. نان مصرفی مردم بدون سبوس است و در کشاورزی به جز محصولات تراریخته، بحث سموم آفت کُش و کود‌های شمیایی را مشاهده می کنیم که در حقیقت این مواد، انرژی سلول‌های سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. همچنین عملکرد لحظه ای این سیستم به انرژی بالا نیاز دارد، بنابراین زمانی که یک بیماری ویروسی، مانند کووید ۱۹ وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی در مقابل ویروس ضعیف می‌شود و به دنبال شروع فعالیت ویروس، بعضی افراد توانایی مقابله با آن دارند؛ اما بعضی افراد در حمله اولیه ویروس با کاهش اشباع اکسیژن خون رو به رو، و در نهایت به دلیل نرسیدن اکسیژن به سلول‌ها دچار خفگی سلولی و مرگ می‌شوند.

او در ادامه افزود: حدود دو دهه موضوع مثلث سلامت را مطرح کرده ایم، اما متاسفانه بسیار کم به آن پرداخته شده و اکنون شرایط مناسبی است که در ایران و کل جهان بحث تغذیه، ورزش و خواب منظم  را به میزان بیشتری توجه و مدیریت کنند. همچنین وزارت کشاورزی‌ باید استفاده از سموم آفت کُش و کود‌های شیمیایی را کاهش دهد تا محصولات ارگانیک به دست مردم برسد.

متخصص طب سنتی مطرح کرد: اولین نکته در تغذیه مردم روغن‌هایی است که بصورت صنعتی مایع، جامد و مخصوص سرخ کردنی استفاده می‌شود. در واقع انرژی که برای تبدیل این مواد سوختی استفاده می‌شود بیشتر از میزان انرژی تولید شده این مواد است. توصیه می‌کنیم روغن‌های حیوانی را جایگزین این مواد صنعتی کنید. همچنین روغن‌های گیاهی مانند زیتون و ارده کنجد بسیار مناسب است. البته لازم نیست روغن زیاد مصرف کنیم ، اما باید از نمونه‌های سالم آن استفاده شود. مرغ‌های صنعتی که به میزان وسیعی در حال مصرف هستند به علت آنتی بیوتیک مصرف شده و مواد صنعتی برای رشد سریع‌تر، انرژی سلولی را تضعیف و زمینه ابتلا به انواع ویروس هارا فراهم می‌کنند. در ادامه تخم مرغی که از این صنعت به دست می‌آید برای سلامتی مناسب نیست؛ بنابراین باید مرغداری‌های ارگانیک و سنتی جایگزین شوند.

او در ادامه افزود:توصیه می‌کنیم خانواده‌ها از گوشت گوسفند و شتر استفاده و از مصرف ماهی به طور فراوان خودداری کنند. همچنین ماهی‌های اقیانوسی و دریایی را برای مصرف در نظر بگیرند. نان مصرفی باید از گندمی تهیه شود که سموم و کود شیمیایی دریافت نکرده باشد و حتما به وجود سبوس در نان توجه کنیم.

 متخصص آسیب شناسی سلولی  بیان کرد: از کلر زدن به آب به طور کامل پرهیز کنید و همانطور که توصیه می‌شود شیر را قبل از مصرف بجوشانید تا احتمال وجود آلودگی از بین برود، موضوع جوشاندن در خصوص آب هم صدق می‌کند و برای از بین رفتن هر نوع میکروب باید این کار انجام شود. آلودگی منابع آبی توسط نیترات هم باید با حذف کود‌های شیمیایی و جایگزینی کود‌های حیوانی صورت بگیرد. می‌توان به این موضوع اشاره کرد که آمار پایین مبتلا به ویروس کرونا در کشوری مانند هند با جمعیت فشرده ، به دلیل مصرف فراوان فلفل و دارو‌های گیاهی با طبع گرم است که از این طریق سیستم ایمنی خود را تقویت می‌کنند.

اکبری گفت: از دیگر موارد تضعیف سیستم ایمنی می‌توان به الگوی خواب افراد اشاره کرد که به طور کامل بهم ریخته و یک جابجایی زمانی بین خواب و بیداری صورت گرفته است. این جابجایی زمان خواب را بیشتر می‌توان در بین جوانان مشاهده کرد که متاسفانه باعث کاهش انرژی سلولی آن‌ها می‌شود. همچنین ورزش یکی از عوامل تقویت کننده سیستم ایمنی محسوب می‌شود و باید به ورزش همگانی و ورزش در منزل با توجه به توانایی‌های فردی توجه بیشتری کرد.

 اکبری خاطرنشان کرد:امیدواریم تهدید اپیدمی ویروس کرونا را به فرصت تبدیل کنیم و یک اصلاح رفتار و تغذیه‌ای در تمام افراد صورت بگیرد و حاصل این دربرگیری در سطح جهان به تغییر سبک زندگی مردم تبدیل شود. همچنین توصیه می‌کنیم موضوع معنویت را در زندگی روزانه خود فراموش کنید که یک منبع موثر در تقویت سیستم ایمنی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: مقاومت بدن در برابر عفونت با کاهش سطح کلسترول سلول

بیشتر بخوانید: بیمار تا چه مدت پس از بهبودی ناقل ویروس کرونا است؟

بیشتر بخوانید: دمنوش گیاهی فوق العاده که حساسیت خوراکی را از شما دور می‌کند

بیشتر بخوانید: فوت کردن غذای داغ ممنوع!

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی متنوع و صحیح برای دوران کرونایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار