عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: انتقال ویروس کرونا از چشم امکان پذیر است، پس انتقال این ویروس می‌تواند با استفاده از لنز‌های چشمی نیز اتفاق بیافتد.

مجید شمس متخصص و جراح چشم، فلوشیپ قرنیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: سازمان بهداشت جهانی WHO اخیرا درباره انتشار ویروس کرونا اطلاعیه هشدار جهانی صادر کرده است.

او افزود: کرونا ویروس چندی قبل در منطقه ووهان چین مشاهده شد و به سرعت در مناطقی از جهان گسترش پیدا کرد. این ویروس که گفته می‌شود از طریق حیوان و به طور مشخص  خفاش به انسان منتقل شده است سبب عفونت حاد تنفسی می‌شود و در صورت ضعف سیستم ایمنی، بیمار را از پای در می‌آورد.

شمس بیان داشت: کرونا ویروس مانند ویروس آنفلوآنزا از طریق تماس فیزیکی یا محیطی  از سوی فرد ناقل به افراد سالم منتقل و آن‌ها را دچار بیماری می‌کند؛ اما آیا کرونا ویروس از طریق چشم هم منتقل می‌شود؟

 این متخصص و جراح چشم، فلوشیپ قرنیه با بیان اینکه انتقال ویروس کرونا از طریق چشم‌ها «کاملاً امکان پذیر است، گفت: در صورتی که فرد در تماس مستقیم با ناقل ویروس باشد و سپس چشم خود را با دست لمس کند ویروس کرونا منتقل خواهد شد.

او تصریح کرد: انتقال ویروس کرونا به صورت بالقوه می‌تواند با لمس کردن چشم ممکن باشد؛ بنابراین ویروس از طریق دست دادن به آسانی از فرد بیمار به فرد سالم می‌رسد و  همچنین مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا لمس کردن بینی و دهان یکی دیگر از راه‌های انتشار ویروس و گسترش بیماری کرونا است.

شمس گفت: گزارش‌هایی حکایت از آن دارد که آئروسل‌های ویروس کرونا می‌تواند از راه ملتحمه انتقال یابد و علاوه بر آن سبب ورم ملتحمه (قسمت سفید چشم) شود.

او با بیان اینکه کرونا ویروس یک بیماری حاد و خطرناک تنفسی است هر چند که گفته می‌شود به اندازه ویروس «کرونا سارس» و «کرونا مارس» تلفات انسانی ایجاد نمی‌کند. افزود: بیماران مبتلا به کرونا ویروس، علائم بیماری تنفسی از جمله تب، سرفه، تنگی نفس و ورم ملتحمه را دارند و در موارد شدیدتر با ذات الریه روبه رو می‌شوند؛ مقاله‌ای در لنست منتشر شده است که نشان می‌دهد، این علائم ممکن است سریع یا تدریجی ظاهر شود؛ بنابراین در حال حاضر بهترین و ساده‌ترین راه پیشگیری از بیماری محافظت از دهان، بینی و چشم است. استفاده از ماسک تنفسی با استاندارد N ۹۵، عینک‌های محافظت چشم و شست و شوی صحیح دست‌ها شانس ابتلا به کرونا ویروس را کاهش می‌دهد و گسترش آن را متوقف می‌کند.

او بیان داشت: راجع به انتقال از طریق لنز تماسی، اگر فرد در هنگام استفاده و گذاشتن لنز، بهداشت را رعایت نکند و دستان شخص آلوده به ویروس باشد، قطعا باعث انتقال به چشم و بیماری فرد می‌شود، همچنین لنز‌های زیبایی که در آرایشگاه‌ها و یا افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند، اگر به بهداشت لنز و یا اینکه لنز به طور مناسب ضد عفونی نشود (مایع نگهدارنده لنز) قطعا باعث انتقال ویروس می‌شود.

شمس تصریح کرد: اگر شخصی به کرونا مبتلا شده باشد و چه علامتدار باشد و یا اینکه نباشد، و شخص دیگری این لنز را استفاده کند بازهم باعث انتقال بیماری می‌شود.

او گفت: نکته مهم این است که یکی از مهمترین راه‌های انتقال ویروس از طریق چشم است، بنابراین رعایت بهداشت بسیار مهم و ضروری است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار