سمیعی گفت: از تاریخ ۲۰ بهمن کیت تشخیص اختصاصی کرونا ویروس جدید که ساخت انگلستان بود، در کشور داشتیم.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سمیعی مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: تا به امروز توانسته ایم بیش از ۳۱۰ هزار آزمایش برای شناسایی بیماران مبتلا به کرونا انجام دهیم و تعداد آزمایشگاه‌های ما به صورت روزانه افزایش پیدا می‌کند. اکنون در ۱۲۶ آزمایشگاه تشخیص کووید ۱۹ انجام می‌شود و تعدادی از آزمایشگاه‌ها فعال هستند و برخی در حال آماده باش هستند.

او ادامه داد: تعدادی از آزمایشگاه‌ها در حال ارزیابی مرحله دوم و در انتظار تایید انستیتو پاستور هستند. مرحله اول تایید را دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس استاندارد‌های تضمین کیفیت و ایمنی زیستی انجام می‌دهند و در مرحله دوم انستیتو پاستور که رهبری این شبکه آزمایشگاهی را برعهده دارد، عملکرد آزمایشگاه را ارزیابی می‌کنند و اطمینان می‌دهند که این آزمایشات با کیفیت و سرعت لازم انجام می‌شود.

سمیعی ادامه داد: وزارت بهداشت ۷۱ آزمایشگاه در شبکه آزمایشگاهی دارد و ۴۰ آزمایشگاه در بخش خصوصی برای تشخیص کووید ۱۹ با وزارت بهداشت همکاری می‌کنند و سایر نهاد‌ها ۱۵ آزمایشگاه در شبکه دارند. در برخی سازمان‌ها مثل نیرو‌های مسلح تعداد آزمایشگاه‌ها بیشتر است، اما به دلایلی مانند مسائل امنیتی نمی‌توانیم آن‌ها را جزو شبکه خودمان بیاوریم.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: کسانی که به کاندیدای تست کرونا هستند، با تشخیص اولیه به بیمارستان‌ها یا مرکز بهداشتی ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته مراجعه می‌کنند. از افراد مشکوک به کرونا دو نمونه از انتهای بینی و انتهای حلق گرفته و در آزمایشگاه تست مولکولی انجام می‌شود. اگر نتیجه مثبت شد به مرکز اعلام می‌کنیم که اقدامات تشخیصی کووید ۱۹ انجام شود. افزون بر این با اطرافیان فرد کرونا مثبت تماس گرفته می‌شود و از آن‌ها آزمایش می‌گیریم، تست کرونا بسیار حساس و دقیق است، اگر یکبار برای فرد دارای علامت منفی شود، باید آزمایش تکرار شود تا از مبتلا بودن یا نبودن فرد اطمینان حاصل کنیم.

نظر وزارت بهداشت درباره دستگاه کرونایاب

درباره دستگاه کرونایاب اظهار کرد: ما از این دستگاه خبر نداریم و وزارت بهداشت آن را تایید نکرده است و هر چیزی بخواهد در سیستم تشخیصی ما استفاده شود باید سازمان غذا و دارو و در ذیل آن اداره کل تجهیزات پزشکی فرآیند‌ها را بررسی کند و ارزیابی آزمایشگاهی در انستیتو پاستور انجام می‌شود چرا که آزمایشگاه مرجع است و ما دلیل اینکه توانستیم به سرعت به بحران کرونا در حوزه تشخیص پاسخ دهیم این بود که از ابتدا با توجه به هم خانواده بودن کووید ۱۹ با سارس و مرس پیش بینی‌های لازم صورت گرفته بود و اینکه توانستیم تعداد آزمایشگاه‌ها را به بیش از ۱۰۰ مورد برسانیم همین بود و از روز‌های نخست آمادگی‌های لازم را داشتیم و به تدریج آمادگی ما بیشتر شد و هنوز فرآیند تایید این دستگاه آغاز نشده است و به لحاظ تکنولوژیک متخصصان درباره این دستگاه اظهار نظر می‌کنند، اما وزارت بهداشت تنها مبتنی بر شواهد و ارزیابی دقیق یک دستگاه را بررسی و تایید می‌کند.

انجام روزانه ۱۰ هزار تست کرونا  در کشور

او در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره تعداد گسترش تست های سرپایی،‌ میزان تست های کرونا که روزانه در کشور انجام می شود،  گفت: وقتی تصمیم گرفتیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای این تشخیص کووید ۱۹ استفاده شود، آزمایشگاه های داوطلب‌ برای این کار انتخاب شدند که حاضر بودند از ظرفیت‌های دولتی استفاده و با دانشگاه علوم پزشکی همکاری ‌کنند. بر این اساس بازرسان ما به این آزمایشگاه‌ها مراجعه کردند تا رعایت استانداردهای تضمین کیفی در بخش تشخیص مولوکولی  و اصول ایمنی زیستی برای آلوده نشدن کارکنان و اطرافیان‌ آنها را بررسی کنند و  با تایید این موارد، دانشگاه اعلام می‌کند که می تواند از ظرفیت این آزمایشگاه خصوصی استفاده کند. در این زمان ما آزمایشگاه را به انستیتو پاستور ایران معرفی می‌کنیم و آزمایشات اولیه‌ انجام می‌شود و پس از تایید توانایی انجام آزمایش اختصاصی کرونا، ‌آزمایشگاه وارد شبکه و متناسب با نیاز نمونه ارسال می‌شود.

سمیعی به میزان تست روزانه کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: ما اکنون روزانه ۱۰ هزار تست انجام می‌شود و فکر می‌کنیم گام به گام می‌توانیم به ۲۰ هزار تست برسانیم و علت اینکه سراغ بخش خصوصی رفتیم این بود که ظرفیت‌ها را افزایش بدهیم و باید به فکر زمانی باشیم که مردم بخواهند به زندگی عادی بازگردند، مراقب کشوری به وزارت بهداشت در ذیل دولت داده شد و ما به فکر تست سرپایی افتادیم و ممکن است در آینده تست سرپایی در بخش خصوصی انجام شود و همه دستورالعمل‌ها می‌گویند فرد بدون علامت نیازی به تست ندارد، اما در برخی مشاغل خاص مثل پزشکان و پرستاران و فعالان روی سکو‌های نفت ممکن است نیاز به غربالگری سرپایی باشد، اما باید توجه داشت که ممکن است فرد چند ساعت بعد از تست غربالگری آلوده شود و باید برای انجام تست این مشاغل بحث و بررسی شود و تغییر شیفت و دستگاه لازم داریم تا با سرعت بیشتری میزان تست‌ها را افزایش دهیم.

تعرفه تشخیص کرونا در آزمایشگاه های خصوصی چقدر است؟

سمیعی با اشاره به تعرفه تشخیص کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران گفت: این تعرفه ۱۸.۳ تا ۱۸.۴K تعیین شده است که در بخش خصوصی حدود ۵۰۰ تومان می‌شود و در بخش دولتی هم کمتر از این است البته این آزمایشگاه‌ها مجاز به گرفتن نمونه‌های سرپایی نیستند، زیرا ما ظرفیت بسیار محدودی داریم و در شرایط تحریم به سر می‌بریم و آزمایشگاه‌هایی که در شبکه ما در حال فعالیت هستند، تحریم را حس می‌کند، ما هر روز با کمبود یک چیزی مواجه هستیم و باید آن را فراهم کنیم، در عین حال کیت‌های ما مرتب تغییر می‌کند و از منابع مختلف تامین می‌شود. خوشبختانه تولیدکنندگان داخلی به کمک ما آمده‌اند. همکاران خوب ما در صنعت تولید کیت‌های آزمایشگاهی در حال اقدام هستند و به تدریج از ظرفیت‌های تولید کیت‌های داخلی استفاده می‌کنیم، اما فعلا هنوز نیاز داریم که واردات داشته باشیم، زیرا حجم کارمان بالاست.

او ادامه داد: این روز‌ها متوجه شدیم که چقدر محققین می‌توانند موثر باشند، ویروس کرونا جدید است و هر روز اطلاعات جدیدی از آن به دست می‌آیند که باید از این اطلاعات استفاده شود. تولیدکنندگان که به سمت تولید می‌روند، در آینده بسیار کمک‌کننده خواهند بود. در عین حال گروهی از تامین کنندگان  زنجیره تامین را حفظ و همکاران‌مان در وزارت بهداشت شبانه روزی به آن‌ها کمک می‌کنند تا زنجیره فعالیت آزمایشگاه‌ها قطع نشود. در عین حال مهندسانی که این دستگاه‌ها را در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار می‌دهند، بسیار موثر و کمک کننده هستند. همه این موارد که همیشه در روند آزمایشگاه کمک می‌کردند، اکنون بیشتر به چشم می‌آیند و اکنون آزمایشگاهیان یک تیم هستند که محققین، مهندسین آزمایشگاه و متخصصین آزمایشگاه  را دربرمی‌گیرد.

تست پنهانی کرونا در منزل و آزمایشگاه‌های خصوصی

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره آزمایش‌های پنهانی در آزمایشگاه‌های خصوصی و اینکه تعرفه های دریافتی بین 250 تا 700 هزار تومان است، اظهار کرد: بخش خصوصی که به بهانه‌های مختلف تست می‌گیرد از نظر هزینه‌ای تعزیرات برخورد می‌کند و به شکایات رسیدگی می‌کنیم البته ما به دنبال بی اعتمادی بین آزمایشگاه‌ها و مردم نیستیم به ویژه اینکه فردا روز آزمایشگاهیان است، اما باید توجه داشت بزرگترین خطرتی که تست پنهانی در منزل یا آزمایشگاه می‌تواند به دنبال داشته باشد، این است که اگر نتیجه تست فقط برای فرد مشخص شود می‌تواند قطع زنجیره انتقال را با مشکل مواجه کند و ممکن است فرد مثبت دیگران را آلوده کند چرا که نتیجه خود را مخفی کرده است، از طرفی ممکن است از تست بی کیفیت استفاده و نتیجه منفی غلط داده شود، در حالی که فرد آلوده بوده است و این فرد دیگران را آلوده کند و علت اینکه سراغ بخش خصوصی نرفتیم این بود که بیشتر حجم آزمایش‌ها در بخش دولتی انجام می‌شود اما بخش خصوصی می‌تواند مطابق دستورالعمل با وزارت بهداشت همکاری کند چرا که ما در تحریم هستیم و درخواست داریم که آزمایشگاه‌هایی که ظرفیت تشخیص کووید ۱۹ دارند، ظرفیت و توانایی خود را صرف منافع شخصی نکنند و  به بسیج ملی مقابله با کرونا بپیوندند.

سمیعی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره کاهش میزان مراجعه مردم به آزمایشگاه‌ها و  ضربه اقتصادی به نظام آزمایشگاهی کشور گفت: ‌آزمایشگاه‌ها هم از کسب و کار‌هایی  هستند که پس از شیوع کرونا آسیب دیدند چرا که آزمایش در گذشته ارزان بود البته اکنون هم ارزان است، اما مردم کمتر به آزمایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند و حتی ممکن  است  نیاز به انجام  آزمایش  داشته باشند، اما به دلیل  ترس از  ابتلا و رعایت  نشدن  فاصله گذاری  اجتماعی به آزمایشگاه  مراجعه  نمی‌کنند،   این  باعث  شده  است آزمایشگاه‌ها آسیب جدی اقتصادی ببینند چرا که نمی‌توانند پرسنل را اخراج  کنند و حقوق آنها باید پرداخت شود، انجمن‌ها به مسئولان کشوری نامه نوشتند و موضوع را گزارش کردند، باید آزمایشگاه‌ها حمایت شوند تا شبکه آزمایشگاهی کشور آسیب نبیند.

میزان دقت کیت‌های ایرانی چقدر است؟ 

سمیعی درباره کیفیت تست‌های تشخیص کرونای ایرانی اظهار کرد: کیت‌ها باید ۹۰ تا ۹۵ درصد از نظر نتیجه باید با کیت‌های مرجع که سازمان بهداشتی جهانی در اختیار قرار داده است داشته باشد تا مجوز استفاده بگیرد و وارد بازار شود، وقتی ۱۰۰ آزمایشگاه فعال داریم کافی است تا کیت بی کیفیت تحویل دهیم به دلیل تعداد بالای نمونه به سرعت عملکرد کیت‌ها را تشخیص می‌دهند و همه این آزمایشگاه‌ها خبره شدند و ما هیچ وقت تا به این اندازه کار تشخیص مولکولی تخصصی در کشور انجام نداده بودیم و پس از بحران کرونا ظرفیت بزرگی خواهیم داشت.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره استفاده از کیت‌های تشخیص کرونای ایرانی، گفت: در حال حاضر در سیستم ما هم در بخش خصوصی که با شبکه آزمایشگاهی ما کار می‌کند و هم در بخش دولتی از کیت‌های تولید داخلی هم استفاده می‌شود که همه کنترل‌ها در دو مرحله بر روی آن‌ها انجام می‌شود؛ بنابراین اگر اشکال هم پیدا کنند، آزمایشگاه‌ها فورا اعلام کرده و مصرف‌شان را متوقف می‌کنند به ما اطلاع می‌دهند. ناکنون گزارشی از خرابی کیت‌های تولید داخل ندیده‌ام.

صادرات و واردات کیت‌های تشخیص کرونا

سمیعی درباره صادرات و واردات کیت تشخیص کرونا به کشورهای منطقه و همسایه گفت:‌ بسیاری از کشورهای دنیا سیستم آزمایشگاهی ندارند و به ما درخواست هایی داده شده است تا کیت های تشخیص کرونا را صادر کنیم و درخواست هایی به دست تولیدکنندگان و وزارت بهداشت رسیده است و ما در آزمایشگاه وظیفه ارائه خدمت را داریم اما مسلما نیاز کشور و مردم در اولویت قرار دارد اما هیچ وقت به نیاز کشورهای منطقه و دوست بی پاسخ نبودیم و این مورد خاص بحث مردم ما نیست چرا که بحث سلامت بشر مطرح است و اگر در کشورهای منطقه گرفتاری ایجاد شود این گرفتاری ها می تواند دامن ما را هم بگیرد و همان قدر نسبت به سلامت مردم خود حساس هستیم همین میزان باید به مردم کشورهای منطقه به ویژه همسایه هایمان حساس باشیم.

او افزود: در عین حال از ابتدا مقداری کیت اروپایی داشتیم، اما اکنون برخی کشور‌های اروپایی صادرات‌ را به دلیل نیاز خودشان متوقف کرده‌اند البته چین از بحران رد شده است و ظرفیت بزرگی در زمینه تولید کیت دارد. بر همین اساس تعدادی از کیت‌های ما که در کشور استفاده می‌شود، چینی هستند. اما این کیت ها اعتبار و تاییدیه دولت چین را دارد. درحالی که همه کیت‌های چینی از جمله رپید تست‌ها از ۷۰ نوع فقط چهار یا پنج نوع‌ مجوز استفاده داشتند و اجازه صادرات هم ندارند، زیرا  آبروی سیستم آزمایشگاهی چین را بردند و چین در این زمینه مداخله کرد. در عین حال کیت‌های معتبر کروه‌ای را هم داریم.

سمیعی گفت:  اروپایی ها یا کیت‌ها را صادر نمی‌کنند  یا قیمت‌هایشان بسیار گران است. به عنوان مثال اسپانیا به محض ورود کرونا به کشورش، صادرات  کیت را ممنوع کرد. از آنجایی که این کشور‌ها منابع روتین ما بودند، دچار مشکل شدیم، اما در تلاش هستیم که منابع بهتری پیدا کنیم، کیت‌های تولید داخلی هم با کیفیت هستند و بخشی از بازار را در اختیار دارند، عمده کیت‌هایی که استفاده می‌کنیم، کیت‌های معتبر چینی هستند که مشمول کنترل‌های اولیه و مستمر هستند.

کیت تشخیص کرونا از ۲۰ بهمن در ایران بود

سمیعی تاکید کرد: روش تشخیص کرونا، به روش پان کرونا که از دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی بود، از پنج و ششم بهمن ماه در ایران امکان پذیر بوده است. بر همین اساس نمونه‌ها آمد و نمونه‌هایی که از قم برای ما ارسال شد، اولین نمونه‌های مثبتی بود که شناسایی کردیم. آخر هفته اول بهمن ماه در انستیتو پاستور امکان تشخیص کرونا را به روش پان‌کرونا داشتیم یعنی تست های تشخیص کرونایی در دسترس بود که خانواده ویروس کرونا را شناسیایی می کرد اما اختصاصی کرونا ویروس جدید نبود و از تاریخ حدود بیستم بهمن کیت تشخیص اختصاصی کرونا ویروس جدید را که ساخت انگلستان بود در کشور داشتیم و بعد سازمان بهداشت جهانی کیت‌هایی را در اختیار ما قرار داد.

او درباره دستگاه‌های جدید تشخیص کرونا که می‌تواند ارائه پاسخ را سرعت بخشد، گفت: این دستگاه‌ها می‌تواند یک روزه پاسخ را ارائه دهد.

تخمین میزان شیوع کرونا در کشور با تست های سرولوژیک 

سمیعی درباره کیت‌های سرولوژیک یا رپید تست مبتنی بر آنتی بادی اظهار کرد: تست‌های زیادی منطبق بر آنتی بادی که چینی‌ها تولید کرده بودند، وارد بازار شد و اروپایی‌ها فریب ادعا‌های تولیدکنندگان کیت‌ها را خوردند، کشوری مثا انگلستان ک استاندار‌های بالایی دارد، باور کشوری مثل ایمنی گله‌ای داشتند کیت‌ها سریع را که به سرعت با یک قطره خون ابتلای فرد را مشخص می‌کند، را از طریق اینترنت داروخانه و سوپرمارکت به فروش رساندند و کمتر از ۲ هفته عذرخواهی و اعلام کردند اشتباه بزرگی کردیم چرا که مثبت ومنفی را نتوانستیم تمایز دهیم، پس از آن به سمت تشخیص مولکولی رفتند و می‌خواهند به روزانه ۱۰۰ هزار تست مولکولی برسند و کشوری که می‌خواست هزینه کمی صرف کند و مردم به تدریج مبتلا و ایمن شوند، متوجه اشتباه خود شدند و جمهوری چک هم موازی با تست‌های مولکولی تست آنتی بادی سریع را آزمایش کردند و دیدند این تست‌ها ۸۰ درصد نتیجه درست نمی‌دهد چرا که تا سه هفته طول می‌کشد که آنتی بادی در بدن ایجاد شود در اسپانیا ۳۰ درصد اشتباه داشتند.

او ادامه داد: بیشتر سیاستمداران دنبال این تست‌های سریع هستند چرا که می‌خواهند به سرعت افراد را تست و مبتلا بودن را مشخص کنند تا افراد به سرعت به محل کار بروند، وزارت بهداشت در این زمینه بسیار خوب عملکرده است، اما متاسفانه این کیت‌ها از چین وارد بازار شد و حتی در مترو دیده شده که این تست‌ها را می‌فروشند و متاسفانه در برخی آزمایشگاه‌ها هم از این تست‌ها استفاده شد و برخی آزمایشگاه‌ها این تست‌ها را برای منافع خود انجام دادند، تولیدکنندگان هم به سمت تولید این تست‌های مبتنی بر آنتی بادی رفتند و اکنون ما از این تست‌ها استفاده می‌کنیم، اما استفاده از این تست‌ها محدود است و دریافتیم نمی‌توان برای تعیین تکلیف ابتلای فرد از آن استفاده کرد.

سمیعی افزود: ما می‌توانیم در کنار تشخیص مولکولی و علائم بالینی از این تست‌های آنتی بادی استفاده کنیم و اگر بخواهیم نگاه از بالا داشته باشیم، تست‌های سرولوژی کمک کننده خواهد بود و تصویر ابتلای افراد در یک شهر را می‌توان ترسیم کرد، تست‌های سرولوژیک برای ترسیم تصویر اپیدمی و شیوع کرونا در کشور یا هر شهر موثر است و اگر در شهری درصد زیادی از مردم آنتی بادی دارند می توان گفت با رعایت برخی دستورالعمل‌ها از منزل خارج شوید و کار کنید، اما نمی‌توان فرد را تعیین تکلیف کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۸ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
چرا تست کرونا با داشتن دفترچه بیمه تامین اجتماعی در بسیاری از آزمایسگاه های تهران دویست وشصت هزار تومان ۲۶۰۰۰۰ تومان است. اگر دونفر در یک آزمایشگاه روزی پنجاه تست کرونا بگیرند ماهیانه دویست و پنجاه میلیون تومان بدون هزینه درامد کسب می کنند پس مسئولین نرخ حداقلی را علنی کنند تا متخلفان مجازات شوند. یک تست گران قیمت چهل هزار تومان است این که همانند تست قند خون است.
Iran (Islamic Republic of)
pezhman
۱۸:۴۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
پس بیمارستان دولنی اهواز 700 تومن گرفتن؟
آخرین اخبار