سرپرست اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین با بیان اطلاعاتی، خبر از صدرنشینی این استان در ایجاد ارتباط روستایی داد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بنا بر گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، مرتضی شهامی سرپرست اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان با اشاره به اینکه وضعیت ارتباطات در ۷۰۰ روستای استان در شهریور ماه سال گذشته مورد پایش قرار گرفت، گفت: ۷۵ روستای استان از تلفن ثابت بهرمنده هستند که بیش از ۹۹ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

شهامی با اشاره به اینکه ۹۳ درصد روستا‌های استان دارای سرویس تلفن همراه هستند، گفت: ۹ روستای استان در یک سال اخیر از محل اعتبارات طرح USO تحت پوشش شبکه تلفن همراه قرار گرفته‌اند و در سطح شهر‌های استان نیز پوشش ۱۰۰ درصدی نسل سوم و چهارم تلفن همراه وجود دارد و ضریب نفوذ تلفن همراه در استان به بیش از ۱۱۸ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد جمعیت استان به اینترنت نسل سوم و چهارم دسترسی دارند، تصریح کرد: ۳۱۵ روستای استان دارای پوشش اینترنت همراه نسل سوم و چهارم اپراتور‌های سیار و ۴۵ روستا نیز در برنامه توسعه ارتقا تکنولوژی از نسل دوم اینترنت همراه به نسل سوم و چهارم قرار دارند و با اتمام فاز دوم پروژه اینترنت روستایی، ۱۰۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان تحت پوشش اینترنت بیسیم نسل چهارم قرار می‌گیرند.

سرپرست اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین با بیان اینکه ۸۴۰ روستای بالای پنج خانوار دارای ارتباط هستند که نشان‌دهنده مطلوب بودن وضعیت ارتباطی در این استان است، گفت: با این دستاورد استان قزوین توانسته رتبه نخست کشور در ایجاد ارتباط در روستا‌ها را به دست آورد.

 

شهامی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی ظرفیت شبکه دیتای داخلی در استان قزوین نسبت به سال گذشته گفت: ظرفیت شبکه IP داخل استان به ۲۴۰ گیگا بیت در ثانیه رسیده و در طول شش سال گذشته پهنای باند دیتای مصرفی استان از یک گیگا بیت بر ثانیه به بیش از ۳۰ گیگا بیت بر ثانیه افزایش داشته است.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت انتقال بین استانی شبکه زیرساخت استان قزوین به ۳۲۷ گیگا بیت در ثانیه، افزود: با این افزایش ظرفیت، تامین پایداری و امنیت شبکه آسان‌تر شده است و با توجه به اینکه استان قزوین در مسیر ترانزیت ترافیک بین استان‌های دیگر قرار داشته و در حال حاضر ۷۱۹ کیلومتر فیبرنوری مابین قزوین و پنج استان هم مرز اجرا شده، شبکه بزرگ ارتباطی زیرساخت کشور در استان قزوین در آماده‌ترین وضعیت قرار دارد.

سرپرست اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین به اجرا شدن طرح توسعه ۴۵۰ کیلومتر فیبرنوری روستایی در مناطق روستایی و محروم این استان از محل اعتبارات USO خبر داد و گفت: اجرای حدود ۱۲۰ کیلومتر فیبرنوری روستایی با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد جبرای تامین پهنای باند ۳۲ سایت ارتباطی در منطقه طارم سفلی شروع شده و حدود ۲۰۰ کیلومتر در منطقه الموت و ۱۲۰ کیلومتر هم در شهرستان‌های بویین‌زهرا، تاکستان و آوج در برنامه توسعه اولویت‌های بعدی این طرح در نظر گرفته شده است.

شهامی با اشاره به اینکه اداره کل پست این استان توانسته در میان ۳۱ استان و ۱۰ منطقه کشور، از رتبه ۲۴ در بهمن‌ماه به رتبه ۱۲ در اسفندماه صعود کند، افزود: با اقدامات انجام گرفته شاهد افزایش سرانه مرسولات پستی از ۲.۱۴ مرسوله در سال به ۳.۰۸ مرسوله هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ترافیک بسته و امانات پستی تا پایان سال گذشته رشد بیش از ۸۰ درصدی نسبت به سال گذشته و مرسولات وارده به استان افزایش ۹۵ درصدی داشته است.

سرپرست اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین با بیان اینکه در حدود ۱۰۰ باجه روستایی پست‌بانک در استان قزوین، تمام خدمات بانکی را به‌صورت آنلاین به مشریان ارائه می‌کنند، گفت: بیش از ۴۴ دستگاه خودپرداز پست‌بانک در روستا‌های استان فعال است.

شهامی ادامه داد: ۸۰ دفتر پیشخوان دولت نیز به منظورخدمت‌دهی به شهروندان و تحقق دولت الکترونیک در استان در حال فعال است و ۱۲ دفتر جدید نیز در آینده نزدیک به این جمع اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پست بانک فعالیت در زمینه اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی در روستا‌ها است، اظهار کرد: پست‌بانک استان حدود ۲۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در سال ۹۸ پرداخت برای اشتغال زایی حوزه روستایی پرداخت کرده است.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.