اجرای طرح بوم سازگان زاگرس در شهرستان سقز

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز گفت: ۲۱۰ هکتار جنگل کاری در قالب طرح بوم سازگان زاگرس از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در این شهرستان اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،سهراب احمدی گفت: تغییرات اقلیم، قطع درختان، تغییرکاربری غیرمجاز جنگل‌ها و مراتع، چرای بیش از اندازه دام از عوامل نابودی جنگل‌ها و مراتع زاگرس می‌باشد.

او افزود: با توجه به عدم پراکنش جنگل‌های طبیعی در کشور، مسئله جنگل‌کاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، باید با توجه به اقلیم، بافت خاک و رعایت مسایل اجتماعی، گونه‌های درختی و درختچه ایی بومی را انتخاب و با آن‌ها اقدام به جنگل‌کاری کرد.

احمدی بیان کرد: این امر منجر به ایجاد جنگل‌های پیشرو یا پیش آهنگ شده که با تحول و تکاملی که در خاک و پوشش گیاهی منطقه جنگل کاری به وجود می‌آید شرایط لازم برای ایجاد یک جنگل طبیعی در آینده فراهم می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز یادآور شد: در همین راستا و از محل صندوق اعتبارات توسعه ملی و طرح بوم سازگان زاگرس در روستا‌های بله جر، میتو، چراغ ویس، سیاهدر سفلی و سیاهدر علیا مجموعاً ۲۱۰ هکتار جنگل‌کاری با غرس نهال و یا با بذر صورت گرفته است.

او افزود: علاوه بر این بر دستیابی به اهداف طرح بوم سازگان زاگرس به اهداف دیگری نظیر حفاظت خاک، تعدیل جریان‌های سطحی آب، حفاظت از مراتع، حفاظت زمین‌های کشاورزی و مناطق مسکونی در برابر سیل، تعدیل آب و هوا، ایجاد تفرجگاه‌های عمومی، زیبا سازی منطقه و کاهش آلودگی هوا دست یافت.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز تاکید کرد: امید است با به نتیجه رسیدن طرح‌های بوم سازگان زاگرس شاهد شهرستانی سرسبز، ایجاد رضایتمندی عمومی و اثرات مطلوب اقتصادی و زیست محیطی باشیم.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.