مدیر گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز روزه گرفتن از نظر علمی را برای افراد سالم وبدون بیماری زمینه‌ای بدون ضرر دانست.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سیدمحمد علوی مدیر گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: روزه گرفتن از نظر علمی برای افراد سالم وبدون بیماری زمینه‌ای هیچ منع و ضرری ندارد چراکه تامین آب کافی برای بدن و مرطوب بودن گلو توصیه می‌شود، اما درغیراین صورت نیز خطری افراد را تهدید نمی‌کند.

او با بیان اینکه از نظرعلمی ثابت شده روزه در تامین سلامتی بدن نیز می‌تواند موثر باشد افزود: از ۱۰۰ نفر مبتلا به ویروس کرونا حدود ۳۰ نفر اصلا علامتی ندارند، ۵۵ نفر دیگر علائم مختصر دارند و بدون دارو بهبود می‌یابند، ۱۰ درصد افراد بیمار نیاز به بستری و پنج درصد با وضعیت حاد باید در بخش ICU بستری شوند و افراد دارای بیماری متوسط و شدید طبیعی است که نمی‌توانند روزه بگیرند.

علوی تصریح کرد: اگر افراد مبتلا به کرونا بیماری زمینه‌ای از جمله قلبی، دیابت، فشار خون، سرطان و کلیوی و یا نقص سیستم ایمنی داشته باشند مرگ و میر بالایی دارند و بدن آن‌ها ضعیف است.

علوی گفت: بنابراین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای نه فقط به علت کرونا بلکه به علت مصرف دارو در ساعات مشخص ممکن است نتوانند روزه بگیرند بنابراین برای تجویز صحیح باید با پزشک مشورت کنند و دریک اتاق بسته، زمان، فاصله گذاری و تعداد افراد در انتشار بیماری نقش مهمی دارد به عنوان مثال در یک اتاق ۱۲ متری بیشتر از ۴ نفر نمی‎‌توانند حضور پیدا کنند پس هر چه تعداد افراد در یک مکان بیشتر باشد امکان رعایت فاصله گذاری کمتر است و هر نفر امکان انتقال به ۳ نفر را دارد و در خوزستان کولر به علت به جریان انداختن هوای اتاق مشکل ساز می‌شود و امکان مبتلا شدن تعدادزیادی از افراد را فراهم می‌کند.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز افزود: بر اساس این محاسبات کمیته اپیدمیولوژی وزارتخانه مکان‌ها را از نظر درصد انتقال عفونت بررسی کرد به گونه‌ای که مدارس ۱۲ درصد، دانشجویان ۶، کارخانجات ۱۰، فروشگاه‌های خرد ۲۲، مساجد ۸ درصد به ویژه در ماه رمضان و رستوران‌ها ۳ درصد امکان انتقال را دارند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.