مدیر انتشارات نیلوفران از اثرات اقتصادی کرونا بر بازار کتاب و راه رفع آنها گفت.

عبدالرضا سالمی‌نژاد مدیر انتشارات نیلوفران، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شرایط پیش آمده برای کتابفروشی‌ها و صنعت نشر کشور در دوره شیوع کرونا گفت: طبیعتاً زمانی که مشاغل مختلف مدتی توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل شدند، کتابفروشی‌ها هم از این مسئله استثنا نبوده و تعطیل بودند.

او افزود: در روز‌هایی که ادارات و کتابفروشی‌ها تعطیل بودند، تنها راه برای ناشران فروش اینترنتی بود که البته استقبال چندانی هم از این فروش اینترنتی نشد.

مدیر انتشارات نیلوفران تصریح کرد: با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم فروش کتاب و چاپ آن، به طور خاص انتشارات ما به سمت کار‌های عقب مانده نظیر سفارش چند کتاب جدید به نویسندگان و مسائلی نظیر طراحی جلد و ویراستاری کتاب‌هایی که در نوبت چاپ هستند، رفت. در کل کار‌هایی را که به نوعی با دورکاری و از منزل می توانستیم انجام دهیم را پیگیری کردیم تا به شرایط عادی برگردیم.

سالمی نژاد درباره تأثیر کرونا بر اقتصاد نشر گفت: بخش فروش به دلیل عدم آمادگی جامعه تعطیل بوده و رونقی نداشته و حوزه نشر از ناحیه تعطیلی کتابفروشی‌ها و نمایشگاه بین المللی ضربه اقتصادی خورده؛ چرا که کتاب‌هایی که چاپ شده برای فروش در نمایشگاه و کتابفروشی‌ها بود.

او افزود: یکی از زمان‌های فروش خوب کتاب ماه‌های پایانی سال یعنی بهمن و اسفند است که دقیقاً کرونا در همان زمان شیوع پیدا کرد و این بازار را تحت الشعاع قرار داد؛ اما وزارت ارشاد توانایی کمک به ناشران را از طریق استفاده از ظرفیت‌های موجود در بحث خرید کتاب از طرف نهاد‌ها و خصوصاً نهاد کتابخانه‌های کشور و خرید از ناشران کشور دارد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.