به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه تلویزیونی پرسشگر در پاسخ به اینکه آیا آموزشهای تلویزیونی به عدالت نزدیکتر است یا آموزشهای مجازی؟ بیان کرد: تلویزیون هم بخشی از آموزش مجازی است به این معنا که غیرحضوری است. تلویزیون و فضای مجازی یا اینترنتی هر دو مکمل و لازم هستند و امید است هم افزایی خوبی را داشته باشند.
او افزود: لازم است آموزش و پرورش وارد فضای اینترنتی شده و سامانهای را تعریف و از آن بهرهمند شود؛ کشور در دراز مدت نیاز به این سامانه دارد البته این به معنای غیرحضوری شدن همه آموزشها نیست. بلکه یک ضرورت است که باید به سمت آن حرکت کنیم.
زاهدی با بیان اینکه آموزش از طریق تلویزیون در این شرایط سهلالوصولتر و راحتتر است گفت: اما آموزش اینترنتی مسائل متعددی دارد؛ نخست آنکه باید مباحث فنی آن دیده شود. زیرساختها فراهم باشد. امنیت شبکه مسئله بعدی است و اگر درست کار نکنیم آن سامانه تبدیل به ضد خودش میشود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در کنار اینها باید به این سوالها پاسخ داد که آیا آموزش لازم برای بهره گیری مناسب به معلم و دانش آموز داده شده است یا خیر و آیا خانوادهها آمادگی استفاده دارند؟ آیا اینترنت پرسرعت وجود دارد؟ آیا تلفن هوشمند و کامپیوتر در اختیار دارند؟ بعید است بتوان در کوتاه مدت همه این امکانات را فراهم کرد.
او بیان کرد: آموزش و پرورش و آموزش عالی باید به سمت آموزش سکویی و پلتفرمیک حرکت کنند که یک نیاز جدی است و مدت هاست در دنیا آغاز شده است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اینکه آیا آماری دارید که چند دانش آموز به تلفن هوشمند دسترسی ندارند؟ گفت: یکی از مشکلات جدی عدم دسترسی است. آمار وجود ندارد، اما میتوان دریافت که همه خانوادهها به ویژه در مناطق دور دست و محروم و حاشیهای به تلفن هوشمند و یا سیستم کامپیوتر و حتی تلویزیون ندارند.
زاهدی افزود: امروز بنده خودم کلاس درس مجازی برای دانشجویانم داشتم و از ساعت ۶ صبح تا ۷ و نیم نمیتوانستم وارد سامانه بشوم و کلاسم تعطیل شد. حالا آموزش و پرورش بخواهد در کوتاه مدت اینگونه برای چندین میلیون نفر سرویس بدهد امکان پذیر نیست و بسیار سخت است؛ اخیرا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که با راه اندازی سامانه شاد قصد دارند حجم صد درصدی کتاب درسی را امتحان بگیرند که ما مخالف هستیم.
او ادامه داد: دلیل ما این است که معمولا هر ساله تا اسفند ۸۰ درصد کتابها تدریس شده است. برخی پایهها نیز درسشان را تمام میکنند؛ بنابراین باید از ۸۰ درصد محتوا امتحان گرفته شود.
زاهدی با بیان اینکه چارهای نداریم و باید به سمت آموزش اینترنتی و مجازی حرکت کنیم گفت: اما روی آموزش کوتاه مدت بحث وجود دارد. وقتی میخواهیم یک پروژه مهمی را اجرا کنیم کجا به مناقصه گذاشته شده و از شرکتهای دانش بنیان کمک گرفته شده است و مشاور و ناظر آن چه کسی بوده است؟ این اتفاقات نیفتاده است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: حتی میشد پیام رسانهای داخلی را با رعایت ضوابط آموزش و پرورش کار را انجام دهند. از سوی دیگر به استانها بخشنامه کردند که عضویت و استفاده از شبکه شاد اجباری است اما هنوز ورود به آن سختیهایی دارد.
زاهدی درباره چگونگی برگزاری آزمونهای دوره متوسطه اول و دوم توضیحاتی ارائه داد و گفت: باید میان آزمونهای دوره متوسطه اول با متوسطه دوم تفاوت قائل شد؛ زیرا سوابق تحصیلی دوره متوسطه دوم در کنکور سراسری تاثیر دارد؛ اینکه در دوره متوسطه اول به معلم اختیار بدهیم که خودش ارزشیابی پایانی را انجام دهد بسیار خوب است، اما باید کلاسهای برای دهم، یازدهم و دوازدهم باید تفاوت قائل شویم.
او ادامه داد: پیشنهاد ما این است که امتحانات کلاسهای دهم، یازدهم و دوازدهم با توجه به تاثیر گذاری در کنکور این گونه برگزار شود که ابتدا امتحان نهایی کلاس دوازدهم با رعایت پروتکلهای بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود و بعد از در فاصله ۲۰ روزهای که کلاس دوازدهمیها تا کنکور سراسری دارند، آموزش و پرورش امتحانات دهمیها و یازدهمیها را حضوری برگزار کند تا عدالت آموزشی هم برقرار شود.
انتهای پیام/
ولی دوماه زمان بدید تا همه خودشون برسونن
کنکور رو در شهریور ماه برگزار کنید و آغاز ترم دانشگاه از بهمن باشه .
چه زمانی جواب قطعی اینکه کنکور از 80درصد پایه 12ام خواهد بود اعلام میشه؟