هزینه هایی از جنس آرامش/ مراقب روح و روان خود باشیم

روانشناسان در مسیر زندگی در کنار ما هستند تا با کمک آنها تصمیمات مهم و کلیدی زندگی را به بهترین شکل ممکن بگیریم و در زمان بروز مشکلات احساسی و روحی راه درست را به ما نشان دهند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، هرسال مبلغ زیادی را برای غذا، لباس و چیز‌هایی که دوست داریم، خرج می کنیم.هزینه هایی صرف باشگاه و انواع ویتامین و مکمل برای داشتن استایل بهتر و ظاهری شکیل‌تر می‌کنیم؛ اما حاضر نیستیم برای تصمیم‌های مهم زندگی از یک متخصص کمک بگیریم.

برای سلامت روح و روان هزینه نمی کنیم و در شبانه روز وقتی به این موضوع اختصاص نمی دهیم. لزوما هر کسی که به روانشناس و مشاور مراجعه می‌کند دیوانه و روان پریش نیست، بلکه آدم سالم و عاقلی است که به سلامت روح و روان خود اهمیت می‌دهد.

مراقب روحمون باشیم/ هزینه هایی از جنس آرامش

روانشناسان و مشاوران در مسیر زندگی در کنار ما هستند تا با کمک آنها تصمیمات مهم و کلیدی زندگی را به بهترین شکل ممکن بگیریم و در زمان بروز مشکلات مختلف احساسی و روحی راه درست را نشان ما دهند.

به بهانه نهم اریبهشت ، روز روانشناس و مشاور و با توجه به شیوع ویروس کرونا درجامعه، پای صحبت روانشناسان نشستیم تا راه صحیح عبور از این بحران را بیاموزیم.

دکتر محمدرضا جهان،روانشناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،گفت: این روز‌ها ویروس کرونا بزرگترین تهدید کننده زندگی انسان و بیماری کووید ۱۹ اصلی‌ترین چالش جامعه بشری در ابعاد مختلف زندگی زیستی، روانی و اجتماعی محسوب می‌شود.

جهان در خصوص روش‌های کنترل استرس ناشی از بیماری کرونا اظهار کرد: پیامد‌های هر پدیده وابسته به دانش و اطلاعات ما از موقعیت و همچنین نحوه پردازش اطلاعات و اخبار است؛ بنابراین نخستین گام برای کاهش استرس و اضطراب، کسب اطلاعات از منابع موثق و معتبر است.برای کسب اطلاعات در خصوص جنبه‌های مختلف این بیماری، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور دو منبع قابل اتکا و معتبر در این خصوص هستند.

مراقب روحمون باشیم/ هزینه هایی از جنس آرامش

مدیریت خطر داشته باشید

او افزود: نکته دوم،استفاده از تکنیکی است که "مدیریت خطر" نامیده می‌شود که این موضوع به انجام اقدامات پیشگیرانه اشاره دارد. با رعایت اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه در زندگی روزمره خود،در زمانیکه دچار اضطراب و نگرانی می‌شوید به خود بگویید؛ من آنچه باید انجام می‌دادم را انجام دادم،پس جای نگرانی نیست.

این روانشناس ادامه داد: از تکنیک " تحلیل خطر" استفاده کنید.در این تحلیل باید به سوالاتی شبیه سوالات زیر پاسخ دهید:
آیا دلایل کافی و قوی وجود دارد که نشان دهد من در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار داشته ام؟

آیا اقدامات پیشگیرانه را انجام داده ام؟

آیا با افراد مبتلا یا مشکوک به ابتلاء در ارتباط بوده ام؟

پس از پاسخ دادن به این سوالات در می‌یابید که نگرانی و استرس شما بی مورد است و احتمالاً گرفتار فرآیند‌هایی شده اید که در روان شناسی به خطا‌های شناختی معروف هستند. از جمله؛ "استدلال هیجانی" (چون حس می‌کنم بیمارم، پس بیمار هستم) و یا " فاجعه سازی " (کرونا =مرگ) شده اید.

سبک زندگی خود را تغییر دهید

جهان با بیان تاثیر سبک زندگی در مقابله با استرس و اضطراب بیماری کرونا عنوان کرد: نکته مهم و قابل توجه این است که باید برنامه زندگی عادی خود را دنبال کرده و یا آن را اصلاح کنید؛ تغذیه مناسب و مفید داشته باشید. به موقع ( قبل از ساعت ۱۲ شب ) و به اندازه کافی ( ۷ تا ۹ ساعت ) بخوابید.ورزش کنید تا از فواید متعدد جسمانی و روانی آن بهره‌مند شوید. به فعالیت‌های لذت بخش از جمله بازی با اعضای خانواده،گوش دادن به موسیقی،آشپزی،نوشتن،خواندن کتاب،دعا، شعر و هر آنچه موجب افزایش احساس آرامش و نشاط می‌شود بپردازید.

مراقب روحمون باشیم/ هزینه هایی از جنس آرامش

او افزود: در صورتی که با رعایت نکات فوق باز هم نگران هستید و استرس و اضطراب ناشی از ترس از ابتلا خود و اطرافیان به این بیماری بر شما غلبه کرده است از کمک‌های تخصصی یک روانشناس یا مشاور که این روز‌ها به صورت تلفنی هم به ارائه خدمات تخصصی به هموطنان می‌پردازند، بهره بگیرید.

صدای مشاور در کنار شما

انسیه ایمانی،معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،گفت: اداره کل بهزیستی طبق قانون،متولی صدور مجوز تاسیس مراکز مشاوره و مددکاری است. تاکنون از سوی اداره کل بهزیستی استان سمنان،مجوز۱۷ مرکز مشاوره عمومی و تخصصی،۲ مرکز سلامت روان و ۱۱ دفتر مشاوره در سطح استان با محوریت روانشناسی و مشاوره‌های عمومی و خانواده، فردی، تحصیلی، ازدواج، شناسایی و درمان اختلالات روانی صادر شده است.

ایمانی اظهار کرد: مراکز سلامت روان در زمینه شناسایی مشکلات روانی، ارجاع به مراکز درمانی، برگزاری دوره‌های آموزشی با توجه به پیشگیری آسیب‌های اجتماعی در محلات فعالیت می‌کنند. حدود ۲۰۰ روانشناس در مراکز دولتی و غیر دولتی، مشاوره‌های حضوری و غیرحضوری و در قالب تیم‌های مختلف آموزشی فعال هستند.

مراقب روحمون باشیم/ هزینه هایی از جنس آرامش

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان با اشاره به شیوع بیماری کرونا در جامعه بیان کرد: سازمان بهزیستی با رویکرد افزایش توانمندی افراد و ارائه خدمات برای عموم، با افزایش تعداد مشاوران و ساعات فعالیت صدای مشاور (شماره ۱۴۸۰) گام موثری برای کاهش استرس ناشی از بیماری به ارائه خدمات پرداخته است. همچنین امکان مشاوره حضوری در مراکز عمومی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی و مشاوره تلفنی در مراکز خصوصی برقرار است.

ایمانی ادامه داد: مشاوران و روانشناسان تاثیر موثری در کنترل آسیب‌های اجتماعی در جامعه و افراد دارند. در سال‌های اخیر دیدگاه مردم نسبت به روانشناسان و مشاوران تغییر کرده و شاهد مراجعه بیشتر افراد و دریافت مشاوره در زمینه‌های گوناگون هستیم.

او یادآور شد: در استان سمنان آگاهی و مراجعه افراد به روانشناس و مشاور در سطح خوبی است،اما تا رسیدن به نقطه مطلوب همچنان فاصله است.هر ساله اطلاع رسانی مختلف برای آشنایی بیشتر با خدمات مشاوران، برگزاری دوره‌های مختلف روانشناختی در سراسر استان و برنامه ریزی جهت برگزاری دوره‌های آموزشی برای اقشار جامعه در محلات جهت آشنایی ضرورت حضور مشاور در زندگی و آسیب‌های مختلف روانی صورت می‌گیرد.

بچه‌ها می‌بینند!

صدیقه صفایی،کارشناس مشاوره و راهنمایی اداره کل بهزیستی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، گفت: کودکان در شرایط امروز جامعه در معرض آسیب بسیاری قرار دارند. ضعف کودکان در بیان احساس و حالت هیجانی خود مسئله مهمی است که والدین باید با رفتارشناسی فرزندان خود به استرس و اضطرابشان پی ببرند. چسبندگی به والدین، گریه و بی قراری، لجبازی و پرخاشگری، دیدن رویا‌های بد، از جمله نشانه‌های اضطراب  در کودکان است.

مراقب روحمون باشیم/ هزینه هایی از جنس آرامش

صفایی اظهار کرد: یکی از بهترین راه‌های کنترل استرس کودکان این است که بدانیم تا چه میزان درباره بیماری اطلاع دارند و اطلاعات غلطشان را اصلاح نمائیم. با تشویق و مهربانی آن‌ها را به حرف زدن در مورد احساسشان هدایت کنیم.

او ادامه داد: هرگز نباید کودکان را به خاطر داشتن یک احساس خاص یا رفتار ناشی از آن سرزنش کرد.گذراندن زمان بیشتر با کودکان، انجام ورزش و بازی‌های مختلف تاثیر بسیاری در کاهش اضطراب آن‌ها دارد. به کودکان اطمینان دهید که با کمک پزشکان و پرستاران این بیماری به زودی رفع می‌شود و شما اقدامات لازم برای سلامت خانواده را انجام می‌دهید.

این روانشناس و مشاور در خصوص نکات تربیتی لازم در شرایط امروز گفت: برنامه ریزی برای انجام فعالیت‌های مختلف از جمله بازی، خواب، درس و کار‌های شخصی باید برای کودکان انجام شود.به کودکان اطلاعات پیچیده و نا امیدکننده خصوصا در زمینه مرگ و میر ندهید،در حد آگاهی از چگونگی رعایت بهداشت و محافظت از خود کافی است.

صفایی تصریح کرد: کودکان رفتار ما را می‌بینند و می‌آموزند بنابراین با ثبات عاطفی و فراهم ساختن محیط شاد در خانواده به فرزندان  اطمینان دهید که از آن‌ها محافظت می‌کنید.

مراقب روحمون باشیم/ هزینه هایی از جنس آرامش

کلام آخر

روح و روان ما نیاز به مراقبت بسیاری دارد،خصوصا در زندگی مدرن امروزی که در معرض استرس، اضطراب و آسیب های مختلف اجتماعی هستیم.ناهنجاری های مختلف اجتماعی و سبک زندگی های بعضا نامناسب موجب ایجاد بیماری های مختلف روحی و جراحت های زیادی بر روح و روان می شود که حضور روانشناسان و مشورت با آنها همواره راه گشا بوده است.

در مواقع بحران روانشناسان رکن اساسی در مدیریت بحران هستند و در کنار تمامی نیروهای امدادی و پزشکی برای کاهش آسیب های حوادث و وقایع تلاش می کنند. 

قطعا حضور روانشناس در دنیای پرتلاطم امروز کمک می کند تا دنیا،جای بهتری برای زندگی باشد.

انتهای پیام / گزارش از فاطمه جمشیدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.