ذخیره‌گاه‌های جنگلی در چهارمحال و بختیاری افزایش می‌یابد

رئیس اداره جنگلداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: طی سال جاری ۱۱ ذخیره‌گاه جنگلی در این استان ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی‌حسین امینی رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: ذخیره‌گاه‌های جنگلی از موضوعات مهمی است که در چند دهه گذشته به جهت اهمیت و حفظ تنوع بیولوژیکی (تنوع گیاهی و ژنتیکی و تنوع جانوری) در جهت برقراری تعادل و پایداری اکوسیستم‌ها مورد توجه سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های ذیربط داخلی بوده است.

او افزود: ذخیره گاه جنگلی، قسمتی از جنگل است که به دلیل داشتن گونه‌های گیاهی نادر یا در معرض خطر انقراض یا داشتن رویشگاه خاص، محافظت می‌گردد تا از انقراض گونه یا تخریب رویشگاه جلوگیری شود.

امینی اظهار داشت: به عبارت دیگر رویشگاه طبیعی گونه‌های گیاهی در حال انقراض، گونه‌های نادر گیاهی، گونه‌های گیاهی مورد تهدید رویشگاه طبیعی منتخب از تمامی گونه‌های درختی بومی کشور که دارای ارزش ژنتیکی بالا هستند در گستره‌ای به نام «ذخیره‌گاه جنگلی» تحت مدیریت قرار می‌گیرند.

او یادآور شد: برنامه‌های اجرایی این گونه مناطق ظرافت و پیچیدگی خاصی دارد و لازم است برای حفاظت از این مناطق و استمرار زادآوری برنامه‌ریزی خاصی تدوین و اجرا گردد.

امینی در ادامه با بیان اینکه مساحت جنگل‌های چهارمحال و بختیاری حدود ۳۱۱ هزار هکتار است، اضافه کرد: گونه قالب جنگل‌های استان بلوط ایرانی است، بنه، زبان گنجشک، ارژن، زالزالک، گلابی وحشی و اُرس از دیگر گونه‌ه‌های جنگلی در جنگل‌های استان است.

رئیس اداره جنگلداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: هم اکنون ۹ ذخیرگاه جنگلی به مساحت یک‌هزار و ۴۳۸ هکتار در استان در مناطق بازفت، چارطاق، کیار، لردگان، فارسان، اردل، کیار، چلیچه، وانان، ارجنک، وانان و شمس‌آباد وجود دارد.

او اضافه کرد: گونه‌هایی که در این ذخیره‌گاه‌ها نگه‌داری می‌شود شامل سرو کوهی، زبان گنجشک، مورد و ... است که برای توسعه ذخیره‌گاه‌های چهارمحال و بختیاری از بذر گونه‌های همان منطقه استفاده می‌شود، همچنین برای حفاظت از این مناطق از ظرفیت قرق‌بانان و نیرو‌های حفاظتی بهره گری می‌گردد.

امینی با بیان اینکه جنگل‌کاری در کاهش فرسایش خاک نقش بسزایی دارد افزود: در مناطقی با پوشش جنگلی و مرتعی، نفوذپذیری آب به داخل زمین ۴۰ برابر است که موجب تقویت سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

رئیس اداره جنگلداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: باتوجه به اهمیت توسعه ذخیره‌گاه‌ها، ۱۱ ذخیره‌گاه جنگلی در سال ۹۹ به تعداد ذخیره‌گاه‌های استان افزوده می‌شود.

او در ادامه با بیان اینکه ۶۳ گونه درختی و درختچه‌ای مختص ناحیه زاگرس در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، عنوان کرد: همچنین یک‌هزار و ۳۵۰ گونه مرتعی در استان وجود دارد.

امینی با بیان اینکه سهم سرانه جنگل‌ها در چهارمحال و بختیاری به ازای هر نفر ۰.۴ هکتار است، خاطرنشان کرد: این عدد در کشور ۰.۲ هکتار و در جهان ۰.۸ هکتار به ازای هر نفر است.

او در پایان شخم زیراشکوب جنگل، قطع درختان، قاچاق چوب و ذغال، آتش‌سوزی و چرای بی‌رویه دام را از مهم‌ترین عوامل تخریب جنگل‌ها برشمرد.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار