روزنامه واشنگتن پست نوشت جنایت‌های ولیعهد سعودی پذیرش تجددگرایی از سوی او را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است و راهبرد‌های ضد و نقیضش در دوره کنونی تاثیرگذار نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه واشنگتن پست در مطلبی نوشت: رژیم فعلی عربستان سعودی که تحت کنترل محمد بن سلمان، ولیعهد، است این خصیصه عجیب را دارد که هم سرکوبگرترین رژیم در تاریخ عربستان سعودی و هم از برخی جهات، اصلاح طلب‌ترین رژیم این کشور به حساب می‌آید. این وضع ضدونقیض هفته پیش بعد از مرگ یکی از برجسته‌ترین فعالان آزادی‌خواه عربستان سعودی در زندان این کشور، به وضوح آشکار شد. 

عبدالله الحمید، زندانی ۶۹ ساله، بر اثر سکته مغزی که نتیجه مستقیم بدرفتاری عوامل رژیم با وی در زندان بود، درگذشت. وی در سال ۲۰۱۳ به جرم حمایت از حرکت صلح آمیز به سوی دموکراسی، به ۱۱ سال زندان محکوم شد. این لکه ننگ دیگری برای محمد بن سلمان است، که از زمان به قدرت رسیدن، به خاطر دستور دستگیری گسترده تجار برجسته، شکنجه و زندانی کردن فعالان مدافع حقوق زنان و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، بدنام شده است.

موضوع این نیست که محمد بن سلمان می‌خواهد چه برداشتی درباره او بکنند. او خود را فردی حامی مدرن‌سازی معرفی می‌کند که مشغول تغییر و اصلاح جامعه و اقتصاد عربستان در قرن ۲۱ است. او برای این کار نیاز شدیدی به جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد؛ بنابراین شاید تصادفی نیست که چند روز پس از مرگ الحمید، مقامات سعودی اعلام کردند شلاق زدن- مجازات بی‌رحمانه‌ای که قضات برای تخلفات جزئی صادر می‌کنند- و اعدام مجرمانی که قبل از ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده‌اند، لغو شده است.

این تغییر نیز مانند اصلاحات قبلی، همچون لغو محدودیت‌ها برای زنان و اجازه فعالیت سینماها، و تفریحات و سرگرمی‌های عمومی دیگر، فراتر از اقدامی نمادین بود. دست‌کم شش زندانی زیر ۱۸ سال در عربستان سعودی در صف اعدام هستند، از جمله چند نفری که در تظاهرات ضددولتی اقلیت شیعه عربستان شرکت کردند. شدیدترین مجازات شلاق در سال‌های اخیر در مورد رائف بدوی، وبلاگ‌نویس آزادی‌خواهی اجرا شد که از تشکیلات دینی عربستان انتقاد کرده بود.

با این همه، بن سلمان، اصلاحات ار حق و اختیاری مستبدانه برای خود تلقی می‌کند که فقط تحت کنترل اوست و او عمداً از آن به زیان فعالان مردمی که خواهان تغییر در این کشور هستند، استفاده می‌کند. رژیم سعودی در سال ۲۰۱۸، در عین این که به زنان حق رانندگی داد، ۱۸ تن از سرسخت‌ترین مدافعان حقوق زنان را دستگیر کرد. چند تن از آنان وحشیانه شکنجه شدند و دو تن از معروف‌ترین آن ها- بدون این که محکوم به جرمی شده باشند- هنوز در زندان هستند. بدوی نیز که حکم ۱۰ سال زندان دارد، همچنان زندانی است. خواهرش، سمار، نیز که از فعالان حقوق زن است، بی‌آنکه محاکمه شود، از ژوئیه ۲۰۱۸ در زندان به سر می‌برد.

در انتهای این مطلب آمده است: همانطور که استمرار رکود اقتصادی عربستان سعودی نشان می‌دهد، راهبرد‌های ضد و نقیض بن سلمان در قرن ۲۱ مؤثر نیست. جنایت‌های بن سلمان، پذیرش تجددگرایی از سوی او را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است. اگر این حاکم ۳۴ ساله مسیر خود را به سرعت تغییر ندهد، جنایت‌های او هر آنچه را که وی برای دستیابی به آن تلاش می‌کند، از درون تخریب خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
یکی از برنامه های شبکه های معاند اینه که اصلاحات عربستان رو گنده میکنه تا یه جوری یاس تو دل جوونای ایرانی بندازه
از باشگاه خبرنگاران جوان تقاضا دارم بیشتر به سیاست پشت پرده این اصلاحات بپردازه
آخرین اخبار