تعطیلی مدارس در اسفند سال گذشته برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا منجر به برگزاری کلاس های درس به صورت مجازی شد که برای بسیاری از دانش آموزان چالش آفرین شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،سال ۹۸ را به گونه‌ای به پایان رساندیم که بیش از نیمی از سال تحصیلی ۹۹-۹۸ گذشته بود و دانش آموزان نیمه دوم سال تحصیلی و دانشجویان ترم دوم خود را آغاز کرده بودند، اما ویروس منحوس کرونا به ناگهان زندگی روزمره مردم ایران را مختل کرد و به تبع آن فعالیت‌های آموزشی در هفته اول اسفند تعطیل شد هر چند که این اقدام توانست تا ۵۰ درصد شیوع بیماری کرونا را کنترل کند و تحسین همگان را بر انگیزد، اما ارتباط و پیوند حضوری معلمان و دانش آموزان در مدارس را از هم گسیخت.

سایه محرومیت،چالشی بزرگ برای آموزش مجازی دانش آموزان سیستان و بلوچستان

در این ایام مسئولان آموزش و پرورش کشور هم تلاش خود را برای ادامه روند آموزش به کار بستند و آموزش دروس باقیمانده با همکاری صدا و سیما در دستور کار قرار گرفت.

اما به نظر می‌رسد ناتوانی در تعامل دانش آموزان و معلمان و عدم کنترل دانش آموز توسط آموزگار و از دست رفتن نبض سیستم آموزشی کشور از جمله چالش‌های موجود در چنین شرایطی است.

از طرفی دانش آموزان و دانشجویان در حالی در خانه ماندن را انتخاب کردند که گمان نمی‌بردند این تعطیلی بیش از دو هفته به طول انجامد، اما به دلیل گسترش کرونا کلاس‌ها تا پایان اسفند تعطیل شد و حتی این تعطیلی پس از آن نیز ادامه پیدا کرد.

سایه محرومیت،چالشی بزرگ برای آموزش مجازی دانش آموزان سیستان و بلوچستان

در این بین خیلی از نظریه پردازان تعلیم و تربیت معتقد بودند شبکه‌های اجتماعی ظرفیت و فرصتی ارزشمند جهت ادامه آموزش در شرایط بحرانی و سخت کشور هستند.

معلمین نیز با روش های مختلف و با تکیه بر تعهد و تخصص شغلی فعالیت ارزشمند و ماندگار خود در خط مقدم آموزش را آغاز کردند، که با تصویب شورای عالی فضای مجازی شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) با مدیریت وزارت آموزش و پرورش جهت تسریع در آموزش مجازی دانش آموزان شروع به فعالیت کرد و نصب آن برای معلمین و دانش آموزان اجباری شد.

سایه محرومیت،چالشی بزرگ برای آموزش مجازی دانش آموزان سیستان و بلوچستان

حال چالش بزرگی که شبکه آموزش دانش آموزی در جنوب سیستان و بلوچستان با آن مواجه است سایه فقر و محرومیتی است که سالیان متمادی است که گریبان گیر مردم این منطقه شده است.

یکی از فرهنگیان سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:با سامانه شاد متاسفانه مشکلاتی برای همکاران و اولیا پیش آمده است، من فرهنگیم و ۲ تا بچه دانش آموز دارم . یکی گفته بله و دیگری گفته سروش را نصب کنید خودمم باید در کلاس فعال باشم .

او ادامه داد:در واقع هر دانش آموز  نیازمند یک گوشی موبایل و یا تبلت  است تا بتواند در کلاس های مجازی فعال باشد و امور آموزشی خود را انجام دهد،  آیا این برای همه امکان پذیر است؟؟

شکست و نا امیدی دانش آموزان کنکوری برای شرکت در کلاس های مجازی

یکی از دانش آموزان جنوب سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:من دانش آموز پایه دوازدهم انسانی هستم که امسال کنکور دارم و هدفم قبولی در دانشگاه فرهنگیان هست،اما ناامیدم چون امسال با توجه به اتفاقاتی که برای ما دانش آموزان سیستان و بلوچستانی رخ داده از الان بفکر سال آینده هستیم که کنکور بدهیم یا به دنبال  حرفه ای دیگر برویم.

سایه محرومیت،چالشی بزرگ برای آموزش مجازی دانش آموزان سیستان و بلوچستان

او ادامه داد: به دلیل  سیل اخیر مدارس ما چند هفته تعطیل شد و همه فکر و ذکر ما سیل بود که چطور نجات پیدا کنیم ؛بعد از اینکه مسئله سیل تمام شد؛ با مشکل جدیدی با نام ویروس خطرناک کرونا مواجه شدیدم که مسئولین آموزشی برای جلوگیری از شیوع ویروس تمامی مدارس را تعطیل اعلام کردند و وقوع همین دو موضوع ما را هم عقب انداخت.

او ادامه داد: مسئولین آموزش و پرورش برای جبران عقب افتادگی های درسی اعلام کردند تا مدارس کلاس های درسی را از طریق شبکه های اجتماعی به ویژه برنامه شاد برگزار کنند، اما دریغ از اینکه در ما هنوز مدرسه درست و حسابی نداریم، چطور می توانیم گوشی موبایل و یا تلویزیون تهیه کنیم که درس بخوانیم آن هم  به صورت مجازی که تابحال توی سیستان و بلوچستان چنین چیزی نبوده  است.

این دانش آموز نیکشهری ادامه  داد: با این وجود کنکور و امتحانات نهایی جای خود هستند؛ شاید استان‌هایی مثل تهران، مشهد، شیراز وـ... دانش آموزان مشکل ندارند اما ما مشکل داریم؛ شاید آنها اینترنت رایگان و موبایل و لبتاپ و کامپیوتر و تلویزیون دارند اما ما نـداریم و تهیه اینها برای خانواده های ما بسیار مشکل است.

نمی توانیم از طریق فضای مجازی درس بخوانیم

یکی دیگر از دانش آموزان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: می‌گویند از طریق فضای مجازی آنلاین درس بخوانید اما چگونه ما حتی تلویزیون و اینترنت نداریم چه برسد به گوشی موبایل .

بسیاری از معلمین و اولیای دانش آموزان در شهرستان نیکشهر معتقدند علی رغم تلاش معلمین و مدیریت آموزش و پرورش شهرستان جهت بهره مندی دانش آموزان به آموزش مجازی، ولی نبود زیر ساخت‌های مخابراتی و ارتباطی در خیلی از مناطق این شهرستان باعث شده است که همچنان دانش آموزان از ظرفیت و فرصت پیش آمده بی بهره باشند.

امیر رئیسی از معلمین شهرستان نیکشهر معتقد است: برنامه شاد در خیلی از مناطق روستایی و عشایری هیچ تاثیری ندارد، چون اولیاء و دانش آموزان دسترسی به گوشی با سیستم اندروید ندارند و اگر هم داشته باشند تعدادشان محدود است.

سایه محرومیت،چالشی بزرگ برای آموزش مجازی دانش آموزان سیستان و بلوچستان

او به خبرنگار ما می‌گوید: زیر ساخت برنامه آموزشی شاد در مناطق روستایی و عشایری به دلیل نبود زیرساخت‌های اینترنتی فراهم نیست.

عبدالرحیم علوی یکی از راهبران آموزشی مدیریت آموزش و پرورش نیکشهر نیز معتقد است: از هر کلاس درس در بیشتر مناطق شهرستان نیکشهر ۵ تا ۸ نفر از دانش آموزان دسترسی به گوشی هوشمند دارند و بقیه دانش آموزان محروم هستند.

ساره باور مدیر آموزش و پرورش نیکشهر در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: با توجه به رفع اشکالات تدریجی سامانه شبکه آموزشی شاد تا امروز ۸۷۳ معلم تقریبا ۷۸ درصد معلمان فعال در شبکه و ۴۸ درصد مدیران فعال در سامانه شاد و ۲۲.۱۸ درصد دانش آموزان فعال به این شبکه دسترسی دارند.

سایه محرومیت،چالشی بزرگ برای آموزش مجازی دانش آموزان سیستان و بلوچستان

او افزود:از مجموع حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز تاکنون سه هزار و ۷۵۲ دانش‌آموز در نیکشهر شبکه اجتماعی شاد را نصب کرده و فعال هستند.

مدیر آموزش و پرورش نیکشهر بیان کرد: متاسفانه سرعت اینترنت در نیکشهر پایین و دانش آموزان نمی‌توانند صوت، فیلم و کلیپ دریافت و ارسال کنند این در حالیست که نقاط روستایی حتی از آنتن دهی تلفن هم محروم هستند.

باور گفت: ۱۳ روستای منطقه گرگان از توابع دهستان مهبان و یا روستا‌های حوزه داروکان تاکنون حتی از داشتن اینترنت محروم هستند چه برسد به تلفن همراه.

باید دید وزارت ارتباطات و مقامات دولتی چه اقداماتی را جهت رفع مشکلات زیر ساختی شبکه‌های مخابراتی در این شهرستان اتخاذ خواهند کرد.

شهرستای نیکشهر با جمعیتی نزدیک به ۱۸۲ هزار نفر و مساحتی حدود ۱۳۵۳۰ کیلومتر مربع دارای چهار بخش (مرکزی، لاشار، بنت، آهوران) در جنوب سیستان و بلوچستان قرار دارد.

تنها بیش از ۳۰۰ هزار دانش آموز وارد شبکه شاد شدند 

حمیدرضا رخشانی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان  در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: از مجموع حدود ۷۰۰هزار دانش آموز سیستان و بلوچستانی تاکنون ۳۰۰هزار نفر در سامانه «شاد» نام‌نویسی کرده‌اند و بقیه به دلیل مشکلاتی نظیر نبود اینترنت، نبود موبایل هوشمند و تبلت در خانواده‌ها، ضعف بنیه مالی و کم‌برخوردار بودن والدین و همچنین ناآشنایی والدین و دانش‌آموزان با کار در محیط مجازی نتوانسته‌اند در این سامانه آموزشی ثبت نام کنند.

سایه محرومیت،چالشی بزرگ برای آموزش مجازی دانش آموزان سیستان و بلوچستان

او با بیان اینکه ۹۵درصد مدارس سیستان و بلوچستان وارد سامانه «شاد» شده‌اند افزود: این اداره کل برای تداوم آموزش تمامی دانش‌آموزان قبل از راه اندازی سامانه «شاد» با همکاری دبیران و معلمان استان اقدام به آموزش در سایر بستر‌های اینترنتی و استفاده از ظرفیت ۲۵۰راهبر آموزشی در نقاط دور دست کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: تعدادی از دانش آموزان دسترسی به اینترنت ندارند یا موبایل هوشمند ندارند، در این راستا ۲۵۰ راهبر آموزشی داریم که با ارائه بسته‌های آموزشی در راستای اهداف آموزشی تلاش می‌کنند.

سایه محرومیت،چالشی بزرگ برای آموزش مجازی دانش آموزان سیستان و بلوچستان

او ادامه داد:همچنین در راستای اطلاع رسانی و آگاهی‌بخشی به آحاد جامعه بویژه خانواده‌ها و دانش‌آموزان، بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری و ظرفیت بسیار خوب رادیو و تلویزیون به منظور تکمیل چرخه آموزش مجازی انجام گرفته و تدابیر مجموعه‌های مختلف کماکان ادامه خواهد داشت.

رخشانی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تعطیلی مدارس، آموزش در اقصی نقاط سیستان و بلوچستان همچنان استمرار دارد اظهارداشت: با مشارکت و همکاری معلمان و سرگروه‌های آموزشی درسی استان فیلم‌های آموزشی بر روی سایت اداره فناوری و گروه‌های آموزشی استان بارگذاری شده است.

او با اشاره به امتحانات پایان سال تحصیلی دانش‌آموزان گفت: برای مقطع ابتدایی ارزشیابی توصیفی معلمان از عملکرد دانش آموزان و برای پایه دوازدهم برگزاری امتحانات نهایی به صورت حضوری از ۱۷خرداد تا ۱۵تیر پیش‌بینی شده است.

سایه محرومیت،چالشی بزرگ برای آموزش مجازی دانش آموزان سیستان و بلوچستان

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: برای مقاطع دوره اول و دوره دوم تا پایه یازدهم نیز منتظر دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش هستیم.

تهیه و توزیع  بسته های آموزشی  بین دانش آموزان  محروم از اینترنت و فضای مجازی 

داود گلی رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: از آنجایی که در برخی از نقاط استان به ویژه در مناطق صعب العبور و روستایی زیرساخت های مخابراتی و اینترنتی برای دانش آموزان مهیا نیست این اداره کل اقدام به تهیه بسته های آموزشی و توزیع آنها بین دانش آموزان توسط راهبران آموزشی کرده تا این افراد از آموزش به دور نباشند.

او افزود:  در مناطقی که دسترسی به اینترنت وجود داشته با تشکیل کانال ها و گروه های کلاسی و مدرسه ای البته با برنامه ریزی و نظارت واحدهای نظارتی و مدیران مدارس، آموزش دانش آموزان توسط معلمان با قوت در حال انجام است.

سایه محرومیت،چالشی بزرگ برای آموزش مجازی دانش آموزان سیستان و بلوچستان

گلی ادامه داد: اقدام دیگری که با هدف تعلیم و تربیت توسط آموزش و پرورش استان انجام شده اینکه راهبران آموزشی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی آموزش حضوری در مدارس را ادامه داده و از آنجایی که در روستاها تعداد دانش آموزان کمتر است کلاس های درسی با رعایت ضریب ایمنی، فاصله گذاری و سلامت دانش آموزان برقرار شده است.

پیگیری های خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط  با نبود زیرساخت اینترنتی دربرخی نقاط  استان با مسئول ذیربط بی  نتیجه ماند.

 

انتهای پیام/ع 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
یه فکری هم برای ما دانشجو ها بکنید ریاضی و کامپیوتر رو که نمیشه با مجازی یاد گرفت
آخرین اخبار