به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از پشت سر گذاشتن سالهایی نسبتاً ناامیدکننده، هیوندای سوناتا در نسل جدید خود کاملاً جنجالی ظاهر شده و البته به نظر میرسد بهتر از همیشه باشد. فرصتی پیدا شده تا ما پشت فرمان سوناتا SEL پلاس بنشینیم و ببینیم این سدان کرهای چه چیزهایی برای عرضه دارد. با ما همراه باشید تا ببینیم سوناتا SEL پلاس جدید چه حرفهایی برای گفتن دارد.
این سوناتا همان چیزی است که شش نسلش پیروی کردهاند. طراحی خودرو ضرورتاً زیبا نیست، اما برجسته است. طی یک هفتهای که پشت فرمان سوناتا بودیم و به مکانهایی همچون پارکینگها و فروشگاهها مراجعه میکردیم مردم از سوناتا ۲۰۲۰ میپرسیدند. قطعاً رنگ زرد خودروی ما که آنهم نظرات گوناگونی را ایجاد میکند کاملاً توی چشم بوده، اما در کل استایل خود نظرات را به خود جلب میکند.
نادیده گرفتن تأثیر بصری سوناتا سخت است. شما باید این خودرو را از نزدیک ببینید، خط هدایت شده چراغها به سمت کاپوت و امضای طراحی هیوندای در چراغها را مشاهده کنید. این یکی از جذابترین طراحیهای هیوندای طی ۱۰ سال اخیر میباشد.
کابین فاقد ویژگیهای برجسته بدنه بوده، اما هنوز هم احساسبرانگیز است و کیفیت بالایی دارد. احتمالاً هیوندای در طراحی فرمان از آئودی A۸ الهام گرفته است. داشبورد همانند سدان بزرگ آلمانیتر و تمیز و فاقد دکمههای غیرضروری میباشد. کرهایها از صفحهنمایش تبلت مانند استفاده کرده و به لطف شکل چندضلعی داشبورد طراحیهای نه چندان جالب برخی رقبا را به کار نگرفته است. حتی انتخابگر دنده نیز بخشی از طراحی کلی کابین محسوب میشود.
تنها انتقاد اصلی ما از سوناتا SEL پلاس انتخاب پوشش عجیب برای کابین است. ترکیبی از چرم مشکی و متریال جیر مانند اصلاً جالب نیست. دوختهای متضاد قرمزرنگ هم بخش دیگری از این ترکیب است. اگر خواهان این تریم هستید بهتر است رنگ بدنه زرد و دوخت قرمز کابین را در نظر نگیرید.
کابین سوناتا مخصوصاً با وجود سانروف پانورامیک سفارشی در تریم SEL پلاس جادار و راحت حس میشود. فضای کافی هم وجود دارد حتی اگر فضای تنگی بر کابین حکمفرما باشد. صندلی عقب خودرو به ویژه تنگتر از رقباست و تویوتا کمری و مزدا ۶ از این نظر بهتر عمل کردهاند. فضای سر عقب هم در حد متوسط این کلاس است.
صندلیها راحتی خوبی دارند هرچند صندلیهای جلو کمی تخت بوده و حمایت چندانی از بدن به عمل نمیآورند. نیمکت ردیف عقب نرمتر است. ورود و خروج به کابین نیز به راحتی صورت میگیرد. سواری آرام خودرو نیز با جذب ناهمواریها و ایزوله مناسب کابین همراه شده است. خبری از صدای باد، لاستیک و سیستم تعلیق نیست و این موضوع در چنین کلاسی احساسبرانگیز است.
اما برخی متریال بکار رفته در کابین ناامیدکننده هستند. تریم پیانو بلک سوناتا در اطراف انتخابگر دنده جالب نبوده و برخی پلاستیکها در بخشهایی پایینی داشبورد و دربها بکار رفته که حس ارزانقیمتی دارند.
هیوندای دو گزینه صفحهنمایش برای سیستم اطلاعات سرگرمی و پشت آمپرها ارائه کرده است. صفحهنمایش اولی میتواند از نوع ۸ یا ۱۰.۳ اینچی باشد درحالیکه پشت آمپرها میتوانند پذیرای صفحهنمایش ۳.۵ اینچی کوچک تا ۱۲.۳ اینچی دیجیتالی باشند. مدل SEL پلاس بهصورت استاندارد از پشت آمپرهای دیجیتالی و صفحهنمایش مرکزی پایه استفاده میکند که کمی عجیب به نظر میرسد.
پشت آمپرهای این خودرو مشابه محصولات جدید هیوندای و کیا بوده و از گرافیک شفاف و برخی افکتهای جالب سود میبرند. با این وجود سطح شخصیسازی پشت آمپرهای دیجیتال سوناتا محدود است. دوست داریم از این نظر سوناتا همپای اپتیمای جدید باشد.
مدل حاضر در تست از پکیج تکنولوژی ۲۷۵۰ دلاری استفاده میکند که باعث اضافه شدن صفحهنمایش ۱۰.۳ اینچی به داشبورد میشود. همانند پشت آمپرهای دیجیتالی، گرافیک و ظاهر این صفحهنمایش نیز خوب است. این صفحهنمایش سفارشی سریع بوده و از منوهایی با طراحی هوشمند سود میبرد.
SEL پلاس ارزانترین راه برای دستیابی به پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری هیوندای سوناتاست. این پیشرانه قدرت ۱۸۰ اسب بخاری و گشتاور ۲۶۴ نیوتون متری داشته و خب با خودروی قدرتمندی طرف نیستیم.
گشتاور پیشرانه در دورهای پایین کفایت میکند هرچند شخصیت کلی این نیروگاه آهنین از دورهای میانی به بعد جالب به نظر نمیرسد. صدای اگزوز هم کلافه کننده است. موضوع جالب اینکه پیشرانه پایه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی کمی قویتر بوده و قدرت ۱۹۱ اسبی دارد. البته سوناتا در برابر رقبای قویتر همچون آکورد ۲ لیتری و کمری ۶ سیلندر حرف چندانی برای گفتن ندارد. اگر قدرت پیشرانه برای شما مهم است بهتر است منتظر سوناتا N-Line با قدرت ۲۹۰ اسب بخار بمانید.
اما صرفنظر از پیشرانه انتخابی، این نیروگاه با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک همکاری کرده و نیرو را به چرخهای جلو منتقل میکند. گیربکس گاها دندهها را زود سبک کرده و دوست دارد مصرف سوخت را پایین بیاورد. در کل گیربکس سیستمی بسیار متوسط است. اگر شما یکی از ۶ خریدار سوناتا هستید که از حالت دستی گیربکس استفاده میکند، متوجه شخصیت ریلکس گیربکس در حالت تماماتوماتیک خواهید شد.
تواناییهای هندلینگ سوناتا هم به اندازه گیربکس آن متوسط است. سیستم تعلیق برای سواری نرم و پایدار تنظیم شده، ولی اصلاً درگیر کننده نیست. حرکات ریلکس بدنه و تمرکز روی راحتی خود را در پیچها نشان میدهد جایی که خودرو هندلینگ چندانی ندارد. فرمان فاقد دقت و بازخورد دیده شده در مزدا ۶ یا هوندا آکورد است. سوناتا یک سدان خانوادگی میان سایز است و همین ویژگیها را به خوبی نشان میدهد.
سوناتا SEL پلاس از تجهیزات ایمنی احساسبرانگیزی برخوردار است. حتی مدل پایه این خودرو بهصورت استاندارد با کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو با ترمز اضطراری خودکار، نوربالای خودکار، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و پایش توجه راننده سود میبرد. مدل حاضر در تست پایش نقاط کور را نیز داشته و در پکیج تکنولوژی هم دستیار رانندگی در بزرگراه هیوندای وجود دارد.
این سیستم باعث میشود سوناتا در وسط خط حرکت کرده و فاصله ایمن با خودروی جلویی را حفظ میکند. این سیستم کارکرد خوبی دارد.
پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوی سوناتا SEL پلاس نه تنها کمتوانتر و گرانتر از مدل پایه ۲.۴ لیتری است بلکه مصرف بیشتری هم دارد. این خودرو مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی به ترتیب ۱۰.۶/۷.۸/۹.۱ لیتر در هر صد کیلومتر دارد.
مصرف سوخت سوناتا تقریباً با هوندا آکورد ۱.۵ لیتری توربو مشابه است. البته مصرف سوخت این خودرو کمتر از مزدا ۶ میباشد. تویوتا کمری ۴ سیلندر کممصرفتر است.
قیمت هیوندای سوناتا از ۲۳۶۰۰ دلار شروع میشود، اما برای خرید مدل SEL پلاس باید ۲۷۶۵۰ دلار بپردازید. ما توصیه میکنیم پکیج تکنولوژی ۲۷۵۰ دلاری را سفارش دهید که باعث میشود قیمت خودرو به ۳۱۳۳۰ دلار برسد. این خودرو ارزش فوقالعادهای دارد.
فقط کافی است رقبا را در نظر بگیرید. تویوتا کمری XLE قیمت پایه ۳۰۴۱۰ دلاری داشته و برای خرید هوندا آکورد EX-L باید ۳۱۳۷۵ دلار بپردازید. این دو خودرو فاقد سانروف پانورامیک، سیستم صوتی ارتقا یافته، پشت آمپرهای تمام دیجیتالی، کلید دیجیتال، شارژ بیسیم گوشی هوشمند و دستیار رانندگی بزرگراه سوناتا هستند.
مزدا البته عملکرد متفاوتی دارد. مزدا ۶ گرند تورینگ تجهیزات مشابهی داشته، اما با قیمت ۳۰۷۴۵ دلاری، این مدل توربو ترکیب جذابی از قیمت، پرفورمنس و تناسب کلی را ارائه میکند. هیوندای و دو رقیب ژاپنی دیگر نمیتوانند با چنین ترکیبی برابری کنند.
هیوندای سوناتا از سال ۱۹۸۹ تاکنون در آمریکا عرضه میشود، اما تا سال ۲۰۱۱ حضور چندانی در صحنه نداشته است؛ اما ششمین نسل سوناتا جذابترین محصول تاریخ این کمپانی بود و درک افراد از خودروهای کرهای را تغییر داد. اگرچه زبان طراحی جدید هیوندای در سایر محصولات این خودروساز نیز بکار رفت، اما هفتمین نسل سوناتا که به عنوان مدل سال ۲۰۱۵ عرضه شد از طراحی نه چندان گیرا و کاراکتر رانندگی معمولی استفاده کرد. پس از چندین سال شاهد عرضه سوناتایی هستیم که با دیدنش میتوانیم ابرو بالا بیندازیم…
پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو
قدرت/گشتاور: ۱۸۰ اسب بخار/۲۶۴ نیوتون متر
گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۱۰.۶/۷.۸/۹.۱ لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت پایه: ۲۳۶۰۰ دلار
قیمت مدل تست شده: ۳۱۳۳۰ دلار
انتهای پیام/
انوقت ما یه چیزی چینی بهمون میندازند ۵۰۰ تومن