خطیبی گفت: با توجه به کاهش شدید قیمت نفت و عدم توافق میان اوپک و اوپک پلاس، بحران نفت دامن گاز را هم گرفت.

بحران نفت دامن گاز را هم گرفتسید محمد علی خطیبی نماینده پیشین ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ریزش قیمت محموله‌های تک گاز طبیعی مایع (LNG) در آسیا گفت: تمام محصولات نفتی اعم از LPG و LNG با قیمت نفت مرتبط هستند؛ چرا که استانداردها از یک واحد است و کاهش قیمت نفت بر تغییر قیمت گاز موثر است.

او افزود: یکی از عجیب‌ترین پیامدهای افت قیمت محموله‌های تک LNG در بازار آسیا این است که آنها اکنون به اندازه بهای معاملات گاز طبیعی آمریکا پایین هستند و در حال حاضر هم نخستین قربانی سقوط قیمت LNG، صادرات آمریکا به آسیا خواهد بود.

خطیبی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت‌های فعلی محموله‌های تک LNG در بازار آسیا پایین‌تر از قیمت سودآوری بسیاری از صادرکنندگان از جمله استرالیا و صادرکنندگان آسیایی مانند مالزی و اندونزی است اما مسئله این جاست که اگرچه محموله‌های استرالیایی در قیمت‌های فعلی ضرر می‌کنند اما ضررشان در مقایسه با صادرکنندگان آمریکایی کمتر است.


بیشتر بخوانید: جزئیات اختصاص سهمیه بنزین به ایثارگران اعلام شد


نماینده پیشین ایران در اوپک با اشاره به آخرین وضعیت قیمت نفت در جهان گفت: تا زمانی که مصرف نفت احیا نشود، بازار انرژی به وضعیت مطلوب خود نخواهد رسید و در حال حاضر با توجه به بازار آشفته نفت در جهان کشتی‌های نفتی به مراکز ذخیره‌سازی نفت بر روی آب تبدیل شده‌اند و تا زمانی که این محصولات نفتی تولید و مصرف نشوند، پالايشگاه هم  به تولید فرآورده‌های نفتی رغبت ندارد.

او افزود: اگر توافقی که صورت گرفت زودتر از ماه می اجرایی می‌شد قطعا بازار اینگونه نبود حالا باید منتظر ماند و دید که پس از اجرای توافقات ماه می این بازار نفت از آشفتگی خارج می‌شود یا خیر؟

خطیبی ادامه داد: شوک‌های قیمتی نفت، اثر تورم رکودی بر اقتصاد کشورها وارد کرده است و این شوک‌ها می‌تواند منجر به کاهش نرخ رشد اقتصادی و در کنار آن افزایش نرخ تورم در کشورها  شود.

نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: خوشبختانه پالایشگا‌ه‌های کشور ما نسبت به کشورهای دیگر وضعیت نرمال و عادی دارند،  این در حالی است که بسیاری از پالایشگاه‌ها در سراسر جهان ناچار به کاهش تولید شده‌اند و حتی در برخی از بازارها، تولیدکنندگان نفت خام برای بقای خود، نفت خام تولید شده را با قیمت‌های منفی به مشتریان تحویل می‌دهند.

خطیبی تصریح کرد: در مجموع تا زمانی که خبری از توقف بیماری کرونا در سطح جهان و همچنین هر گونه توافقی میان اوپک و اوپک پلاس به دنیا مخابره نشود، قیمت نفت در کوتاه‌مدت نمی‌تواند حمایت‌های شکسته‌شده خود را پس بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت نفت ، اوپک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار