نیشکر یک گیاه جادویی قلمداد می‌شود که از دل آن علاوه بر شکر خوراکی، شکر دارویی هم می‌توان تولید کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سال‌های بسیاری است که وقتی کسی بیمار می‌شود، دیگر صف‌های طویلی در عطاری‌ها تشکیل نمی‌شود، انواع گیاهان دارویی رنگارنگ را تحویلش نمی‌دهند و دیگر خبری از دمنوش‌های مختلف برای درمان درد نیست. با پیشرفت علم همین گیاهان تبدیل به دارو می‌شوند و با ظاهری ساده و دستور مصرف راحت در اختیار بیماران قرار می‌گیرند.

گیاهان راهی کارخانه‌های تولید دارو می‌شوند و پس از تبدیل به دارویی معجزه گر، وارد داروخانه‌ها و مراکز فروش دارو شده تا در زمان مناسب و با تجویز پزشک به دست افراد با بیماری‌های مختلف برسند. اما شاید شنیدن این نکته جالب باشد که در داروها از شکر استفاده می‌شود، اما نه شکری که روزانه از آن مصرف می‌کنیم.

اندر حکایت آب در کوزه و ما تشنه لبان در پی آب/ وقتی شکر دارویی برای درمان درد نقشی ندارد

شکر از گیاه جادویی نیشکر بدست می‌آید، همان نی سبز رنگ زیبا که در دلش تنها یک محصول ندارد، بلکه تحویل شکر خوراکی، شکر دارویی، ام دی اف از تفاله‌های نیشکر و حتی کمپوست که نوعی کود گیاهی و ارگانیک است، از جمله خدماتی است که نیشکر به بشریت ارائه می‌دهد.

از همه این‌ها که بگذریم، خوزستان همان استانی است که وقتی نامش می‌آید، تصویری از رود خروشان کارون، طلای سیاه و گاز و... در ذهن تداعی می‌گردد، کشت نیشکر هم جزئی از ثروت این استان پهناور است، بطوری که بزرگترین کارخانه تولید شکر دارویی در خاورمیانه را در دل خود جای داده و نیاز دارویی کشور را تامین می‌کند.

شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی اهواز همان بزرگترین و تنها کارخانه مجوزدار تولید شکر دارویی در کشور است که توانایی تولید این نوع شکر برای بیش از ۶۳ شرکت دارویی داخلی دارد، البته شرکتی بی نظیر که این نوع شکر را با بالاترین و بهترین  کیفیت راهی کارخانه‌های تولید دارو می‌کند.

اندر حکایت آب در کوزه و ما تشنه لبان در پی آب/ وقتی شکر دارویی برای درمان درد نقشی ندارد

گام‌های شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی به سوی خودکفایی

عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تنها تولید کننده شکر دارویی در خاورمیانه است و موفق شده گام مهمی در زمینه خودکفایی کشور و بی نیازی از واردات شکر دارویی بردارد، گفت: درحال حاضر این شرکت تامین کننده شکر دارویی موردنیاز ۶۳ شرکت داروسازی است.

او نیاز سالانه کشور به شکر دارویی را ۱۲ هزار تن عنوان کرد و بیان داشت: ظرفیت سالانه تولید این نوع شکر در کارخانه شکر دارویی کشت و صنعت حکیم فارابی، ۱۵ هزار تن است که نه تنها کشور را از واردات بی نیاز کرده، بلکه مازاد تولید را نیز می‌توان به سایر کشور‌ها صادر کرد.

اندر حکایت آب در کوزه و ما تشنه لبان در پی آب/ وقتی شکر دارویی برای درمان درد نقشی ندارد

از شکر دارویی تولید داخل استقبال نمی‌شود

ناصری اظهار کرد: تاکنون ۵ هزار و ۴۰۰ تن شکر دارویی در این شرکت تولید شده، اما به دلایل متعددی از محصول تولید شده استقبال نشده است، که با هماهنگی‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته با معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، صنایع دارویی می‌توانند شکر دارویی مورد نیاز خود را از شرکت توسعه نیشکر خریداری کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه قابلیت افزایش تولید این شکر دارویی متناسب با نیاز بازار وجود دارد، اذعان داشت: این نوع شکر از تولیدات اصلی و راهبردی شرکت توسعه نیشکر محسوب می‌شود، این درحالی است که تاکنون تولید شکری با کیفیت مناسب در دنیا فقط در انحصار شرکت‌های محدودی در اروپا، آمریکا، چین و برزیل بوده و در سال‌های اخیر ایران نیز توانست نام خود را در رده تولید کنندگان مهم این محصول در جهان جای دهند.

اندر حکایت آب در کوزه و ما تشنه لبان در پی آب/ وقتی شکر دارویی برای درمان درد نقشی ندارد

سایه تحریم ها بر سر واردات شکر دارویی

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه در گذشته شکر دارویی از کشور‌های اروپایی وارد می‌شد، تصریح کرد:  تحریم‌ها و نبود دسترسی به این نوع شکر، با توجه به حساسیت و اهمیت حفظ سلامت جامعه، طرح اجرای تولید شکر مذکور بررسی شد و بحمدالله با موفقیت اجرایی شد.

ناصری به تعهد شرکت توسعه نیشکر در تولید و تامین شکر به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مصرف کارخانه‌های داروسازی کشور اشاره کرد و گفت: در این شرایط حساس جامعه و شیوع ویروس کرونا، شرکت توسعه نیشکر در کنار مدافعین سلامت مردم قرار دارد و بی وقفه و به طور شبانه روزی در بخش‌های مختلف از جمله؛ تولید ۸۰ درصد الکل طبی کشور و همچین تامین شکر دارویی مورد نیاز شرکت‌های داروساز مشغول به فعالیت است تا کمبودی در کشور در این بخش‌ها ایجاد نشود.

اندر حکایت آب در کوزه و ما تشنه لبان در پی آب/ وقتی شکر دارویی برای درمان درد نقشی ندارد

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.