تولید کاتالیست خودرو، بومی‌سازی شد

بسته کامل همکاری دوجانبه بین جهاددانشگاهی و یک شرکت تولیدکننده خودرو امضا شد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تفاهم‌نامه‌ ۵ ساله‌ گسترش همکاری‌های فناورانه، فنی، تخصصی و اجرایی برای توسعه‌  حوزه‌های مرتبط با خودرو بین جهاددانشگاهی و شرکت  مورد نظر منعقد شد. گسترش همکاری‌های فناورانه، فنی، تخصصی و اجرایی برای توسعه حوزه‌های مرتبط با خودرو، موضوع این تفاهم‌نامه است.

بومی‌سازی فناوری و تولید کاتالیست خودرو، توسعه‌ سیستم کنترل موتور خودرو (ECU/EMS) و سیستم‌های برق و الکترونیک خودرو‌های آتی (نظیر EPS، ESC، TPMS، ADAS و...)، توسعه‌ پلتفرم الکترونیک خودرو برای خودرو‌های فعلی و آتی شرکت شامل بنزینی، هیبرید و برقی، از محور‌های مهم همکاری این تفاهم‌نامه است.

توسعه فناوری خودرو‌های متصل (Connected Cars) و سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی (CVT) به‌صورت بومی، بومی‌سازی فناوری مورد نیاز خودرو‌های برقی و هیبریدی نیز از جمله موارد دیگر همکاری در این تفاهم‌نامه است.

هم‌چنین محور‌های همکاری دیگر شامل تامین آلیاژ‌های خاص و مواد شیمیایی مورد نیاز جهت ساخت قطعات خودرو، بومی‌سازی فناوری و ساخت فوم‌های فلزی آلومینیومی سپر خودرو‌های مدرن خاص و فوم‌های پلی‌یورتان صندلی خودروها، تجهیز و تست سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) و بومی‌سازی فناوری و ساخت مواد اولیه مصرفی سنسور‌ها و یاتاقان‌ها می‌شود. گفتنی است، مدت‌زمان این تفاهم‌نامه ۵ سال است که در صورت تمایل دوطرف قابل تمدید است.

شروع یک پیوند ناگسستنی بین ایران خودرو و جهاددانشگاهی

فرشاد مقیمی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو در این مراسم با تاکید بر این‌که گسترش همکاری با جهاددانشگاهی در محور‌های بسیار کلیدی در قالب این تفاهم‌نامه دنبال خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به توانمندی‌های این نهاد، بومی‌سازی کاتالیست‌های خودرویی یکی از نیاز‌های ضروری برای محیط‌زیست کشور است و و جزو اولویت‌های کاری برای ما است که باید به زودی آغاز و ظرف مدت‌زمان کوتاه با همکاری جهاددانشگاهی به قرارداد تبدیل شود.

او با بیان اینکه استحصال فلزات گران‌بها و تولید کاتالیست‌ها کار بسیار ارزشمندی است که عدد آن در دنیا افزایش قابل توجهی پیدا کرده، گفت: ما به دنبال آن هستیم که هم‌زمان اهدافی در داخل برای کاهش وابستگی و بحث میزان کم‌کردن از خروج ارزی کشور داشته باشیم و از طریق این تفاهم‌نامه، بحث فناوری ترکیبات واشکُت، دسترسی به این فناوری و تغییرات در استاندارد‌ها در این زمینه را برای کشور و جامعه و داشتن محیط زیست ‌سبز دنبال کنیم.

 مقیمی افزود: حوزهی برق و الکترونیک بخش قابل توجه دیگری است که رابطه‌ی مستقیمی با افزایش یا کاهش قیمت خودرو دارد و باید این حوزه را ارتقا و اختلافات تکنولوژی با دنیا را کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت  خودرو تصریح کرد: برقی کردن خودرو و ارتقای پلتفرم‌های موجود در این حوزه دو حوزه‌ی مهمی است که باید از توان دانشی جهاددانشگاهی کمک بگیریم. در آلیاژ‌های خاص و سبک نیز این نهاد می‌تواند به ما کمک کند؛ زیرا مصرف کم‌تر و آلودگی کم‌تر با ارتقای فناوری در این حوزه از اهداف ما است.

او با اشاره به این‌که با اهمیت‌تر از انعقاد این تفاهم‌نامه، شروع کار‌های عملیاتی و اجرایی ویژه در این زمینه است، ادامه داد: ممکن است از این تفاهم‌نامه صد‌ها قرارداد خارج شود، اما مهم این است که حتی اگر دو قرارداد هم بسته شد، نیاز‌های اساسی ما و توان علمی جهاددانشگاهی را پوشش و نیاز ما به خارج از کشور را کاهش دهد.

مقیمی تاکید کرد: انگیزه‌ها را باید در کوتاه‌مدت و از طریق اجرای با سرعت این تفاهم‌نامه تقویت کنیم تا شیرینی‌های این همکاری ادامه‌دار و مراحل بعدی جدی بلندمدت آغاز شود.

مدیرعامل شرکت ‌خودرو گفت: امیدواریم انعقاد این تفاهم‌نامه باعث یک پیوند ناگسستنی بین ‌خودرو و جهاددانشگاهی که از رکن‌های اساسی، مهم تحقیقات و فناوری در داخل کشور است، شود و امروز نیز یک نقطه‌ عطفی در گسترش ارتباطات بین این دو مجموعه باشد.

توان جهاددانشگاهی برای ارتقای صنعت خودرو

 حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: صنعت خودرو یک صنعت مهم و دارای فناوری پیشرفته در دنیاست و الزام می‌کند که رقابت، افزایش کیفیت و روزآمدی در آن جریان داشته باشد؛ این صنعت به دلیل این‌که جلوی چشمان مردم و در ارتباط با زندگی روزمره‌ی آن‌ها است، دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای در دنیا است.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه اساس تشکیل جهاددانشگاهی تولید فناوری بومی صنایع کشور و ارتقای روزآمدی آن است، اظهار کرد: در صنعت نفت فوق‌العاده خوب کار کرده‌ایم و فناوری‌های پیشرفته‌ای را در آن به دست آوردیم.

او ادامه داد: در زمینه برق، الکترونیک، الکتروموتورها، ارتباطات هوشمند خودرویی و آلیاژ‌های خاص مرتبط با صنعت خودرو نیز زمینه تحقیقاتی داشته‌ایم و توان رقابتی داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار