معاون آبخیزداری خراسان رضوی گفت: ۲۰ شهرستان در این استان تحت تاثیر فرسایش بادی بوده و از این نظر در محدوده کانونهای بحرانی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  محمود روشندل معاون آبخیزداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۴۸درصد استان، مساحتی حدود ۵/۵ میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی است ، گفت:  در استان  ۲۰ شهرستان و  ۳۰ نقطه کانون بحرانی پدیده فرسایش بادی به مساحت ۱.۲میلیون هکتار وجود داشته که  سالیانه بیش از ۱۳۰میلیارتومان به منابع اقتصادی و زیستی خسارت وارد می‌کند.
 
او با بیان اینکه پدیده فرسایش بادی، مساحت بیش از ۲/۴میلیون هکتار را  در خراسان رضوی تحت تاثیر قرار می دهد، افزود:  باتوجه به تغییر اقلیم، خشکسالی‌های چندین ساله ، کاهش بارندگی از یک سو و افزایش جمعیت و بهره برداری بی رویه از عرصه‌های منابع طبیعی از سوی دیگر باعث پدیده فرسایش بادی در استان شده است.

معاون آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: هر چند امسال بارندگی های خوبی را شاهد بودیم، اما این استان با توجه به شرایط اقلیمی، نیاز به توجه خاص دارد و  باید اقداماتی پیگیرانه  را برای جلوگیری از پدیده فرسایش بادی  انجام دهیم.
روشندل بیان کرد: در استان۵۷۳ هزار هکتار تاغزار داریم و پارسال مبلغ ۲۶میلیاردتومان برای طرح‌های بیابان زدایی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تخصیص داده شد که بیش از ۳هزار و ۸۰۰ هکتار نهالکاری، ۵هزار و ۲۰۰ هکتار کنترل روان آب، ۷هزار هکتار مدیریت چرای دام و جنگل‌های دست کاشت و ۷۰  کیلومتر تله رسوب گیر و بادشکن غیرزنده  اجرا گردیده که نقش مهمی در کنترل فرسایش بادی و کاهش ریزگرد‌ها خواهد داشت.
 
انتهای پیام// ز.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.