به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سجاد صدیقی مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور با اعلام فراخوان ایده، محصول و اقدام برای حل نوآورانه چالش کرونا در حوزه آموزش و پرورش گفت این چالش، یک «مسابقه» با تکیه بر قدرت هوش جمعی در جهت مردمی سازی فرآیند حل مسائل پدیده کرونا در حوزههای مختلف به خصوص تعلیم و تربیت و عدالت آموزشی است.
صدیقی در واکنش به مصاحبه اخیر وزیر آموزش و پرورش درباره پوشش ۹۰ درصدی دانش آموزان توسط سامانه شاد گفت: چالش کرونا بیش از آن که خود ویروس خطرناک باشد، کم تفاوتی و بی تفاوتی مسئولین امر در مشکلات موجود در آن میتواند به زیرساختهای کشور آسیب بزند و تولیدکننده بسیاری از مشکلات باشد.
مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: متأسفانه نبود زیرساخت و عدم اهتمام جدی مسئولان آموزش و پرورش، ساختار دستگاه تربیتی را در برابر چالشهایی مثل کرونا، ضعیف نشان داده و به واسطه آن مشکلات فراوانی ایجاد کرده است.
او اضافه کرد: البته منکر تلاش مسئولان وزارتخانه نیستیم و حتی همه مشکلات را به عهده ایشان نمیگذاریم، بالاخره هم در گذشته تأکید بوده و هم نیازی ضروری بود که در موضوع نظام آموزش و پرورش، زیرساختهای حمایتی جدی برای حداقل آموزش از راه دور شکل بگیرد.
صدیقی اظهار کرد: ایجاد بستر توسعه تولید محتوا و شبکه زیرساختی قوی، توانمند و منعطف نسبت به فرآیند آموزش و پرورش، مقوله ایست که دیر یا زود باید صورت پذیرد، اما نکته اساسی آن این است که هر شبکه زیرساختی باید بتواند به توسعه عدالت کمک کند و ظهور هر نوع دیگر آن به هر بهانه ای، حتی کرونا، هم برخورد غیرمسئولانه دست اندرکاران را نشان میدهد و هم آسیبهای جبران ناپذیری به موضوع میزند.
او در ادامه به رونمایی از پیام رسان شاد توسط وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در چالش کرونا آنچه شاهد بودیم تلاش دیرهنگام دستگاه آموزش و پرورش نسبت به رفع بحران گسست فرآیند آموزشی و تربیتی است و آنچه را نیز به عنوان تحفه به عنوان «پیام رسان شاد» برای رفع مشکل عرضه کردند، هم در دقت اصل کار دارای ایراد است و هم در کفایت آموزش نتوانسته است پوشش مناسبی در این وظیفه ایجاد کند.
مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: متأسفانه طبق معمول آن قشری که محروم از اقدام دست اندرکاران و تصمیم گیران میشود، محرومین و مستضعفین به عنوان، ولی نعمتان انقلاب هستند.
او بیان کرد: اگرچه مشکلات موجود آموزش و پرورش را درک میکنیم، ولی رنج مضاعف آن است که آقای وزیر و بقیه مسئولین با آمار کذب پوشش ۹۰ درصدی دانش آموزان سعی در انحراف واقعیت دارند.
صدیقی در ادامه با تشریح فراخوان ایده برای رفع مشکل بحران کرونا در موضوع آموزش و پرورش گفت: نسل جدید تحول خواه نظام آموزش و پرورش، همه را به خصوص معلمان بوم در مناطق محروم را به فراخوان ایده برای رفع مشکلات نظام تعلیم و تربیت در رویارویی با این چالش دعوت میکند.
او افزود: در این فراخوان ایده، محصول یا اقدام به دنبال آن است که با مشارکت نوآوران اثرات چالش کرونا بر فعالیتهای تربیتی مدارس و عدالت آموزشی کاهش داده و پوشش تحصیلی دانش آموزان مناطق محروم از دسترسی به اینترنت و دانش آموزان فاقد امکانات یا قدرت استفاده از ابزارهای آموزش مجازی را دنبال کند.
مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور تشریح کرد: فراخوان دارای جوایز ارزشمندی برای صاحبان ایده، محصول و یا اقدام مناسب است و علاوه بر آن امکان حمایت شبکه حامیان از پیشنهادات ثبت شده فارغ از اینکه در ارزیابی داوران چالش، برنده شده و یا نشده باشند، فراهم میشود و این حمایتها شامل «سرمایه گذاری و مشارکت»، «ارائه تسهیلات»، «امکان ثبت به عنوان هسته/واحد فناور»، «تامین زیرساخت»، «تامین سرمایه در گردش»، «تسهیلات سربازی و کسری خدمت» و غیره است، علاقهمندان برای شرکت در این چالش میتوانند تا ۲۵ اردیبهشت ماه با مراجعه به سامانه https://candoportal.com/corona/ در این فراخوان شرکت کنند.
انتهای پیام/