در روز‌هایی که مدارس کشور به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل است، درس و مشق تعطیل نیست؛ چرا که عشق معلمی غوغا کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سکوت عجیبی حاکم شده است؛ به ظاهر در حال نوشتن سرمشق‌هایی هستند که وحید مبصر کلاس روی تخته می‌نویسد، اما زیرچشمی حواسشان به آقامعلم است که روی صندلی نزدیک تخته نشسته است؛ دیدن آقامعلم بهترین اتفاق زندگی‌شان شده است و در عمق چشمانشان که هر بار سربلند می‌کنند و او را می‌بینند، کاملا هویداست.

بی‌اختیار گونه‌هایشان‌تر می‌شود و گاهی چند قطره اشک روی دفتر مشق می‌نشیند؛ هنوز باورشان نمی‌شود که آقامعلم چند روز بعد از تصادف با دستان گچ گرفته، مسیر طولانی منزل تا روستا را طی کرده است فقط به خاطر آنها.

آقامعلم چند روز پیش هنگام بازگشت از محل کار، تصادف کرد و از ناحیه دو دست دچار شکستگی شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما نمی‌توانست دانش‌آموزانش را از یادگیری محروم کند پس با همان شرایط راهی مدرسه شد.

سجاد احمدی مدیرآموزگار دبستان بلال حبشی روستای میرمینگه از توابع شهرستان هرسین در هفته، سه روز مسافت ۷۰ کیلومتری هرسین تا روستای میرمینگه را طی می‌کند تا شاگردانش که دسترسی به اینترنت ندارند، از درس عقب نمانند.

غوغای عشق معلمی در روز‌های کرونایی

در روز‌هایی که مدارس کشور به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل است، درس و مشق تعطیل نیست و عشق معلمی غوغا کرده است؛ به عنوان مثال محرم نوازش معلم و مدیر مدرسه محمدیه در روستای قره قشلاق جعفرآباد برای آموزش شاگردانش که دسترسی به امکانات اینترنت و موبایل را ندارند، هر روز ۱۱۰ کیلومتر در تردد است.

یا غدیر علی بابایی خمارکی آموزگار دبستان عشایری فلاح روستای کردانده از توابع ناحیه کوهین شهرستان قزوین وقتی دید که امکان آموزش از راه دور برای دانش‌آموزانش فراهم نیست، به صورت داوطلبانه از اسفند سال گذشته تاکنون در این روستا ساکن شده است و به دانش‌آموزانش با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی درس می‌دهد.

غوغای عشق معلمی در روز‌های کرونایی

دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه به حمایت خاص نیاز دارند و در شرایط کرونا و تعطیلی مدارس، در معرض آسیب بیشتری از نظر آموزش قرار دارند، اما معلمان‌شان در کنارشان هستند تا آموزش محقق شود.

عاطفه رجبی معلم مدرسه استثنایی پیام در شهر گتوند از توابع استان خوزستان وقتی دید که فاطمه یکی از شاگردانش به دلیل مشکل جسمی و حرکتی و ضعف در حرکت عضلات دست، نمی‌تواند برای آموزش از موبایل و تبلت استفاده کند، برای اینکه فاطمه از درس‌هایش عقب نماند گاهی به خانه فـاطمه می‌رود و گاه فـاطمه نزد او می‌آید و آموزش فاطمه همچنان ادامه دارد.

یا خانم احمدوند آموزگار مدرسه شهید مطهری ۲ شهرستان نهاوند یکی از این معلمان دلسوز و فداکار است که در این روز‌های تعطیلی مدارس به علت شیوع ویروس کرونا، در منزل دانش‌آموزان خود حاضر شده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فضای خانه را به فضای کلاس و درس تبدیل کرده است.

غوغای عشق معلمی در روز‌های کرونایی

راهبران آموزشی در گوشه گوشه روستا‌های کشورمان در شرایطی که امکان استفاده از تلفن همراه و اینترنت و همچنین تلویزیون نیست، پای کار هستند؛ خیرمحمد صدرایی از راهبران آموزشی مدارس روستایی و عشایری شهرستان قصرقند از زمان تعطیلی فیزیکی مدارس به دلیل شیوع کرونا، با پیمودن مسافت طولانی و تحمل گرمای طاقت فرسا با موتورسیکلت، روستا به روستا می‌رود تا علاوه بر توزیع بسته‌های آموزشی در دیدار حضوری با دانش‌آموزان، دروس را با آن‌ها مرور کرده و تکالیف‌شان را بررسی کند.

عبدالصمد بلوچ مدیر آموزگار مدرسه شهید باهنر روستای شیخ کلگ در بخش تلنگ نیز از قافله عشق و ایثار معلمی عقب نمانده و برای دانش آموزان فضای باز خانه‌اش را کلاس درس کرده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، تدریس می‌کند.

غوغای عشق معلمی در روز‌های کرونایی

البته برخی معلمان هم در کنار آموزش، گام‌های دیگری برداشتند؛ معلمی برای دانش‌آموزانش تلویزیون خریده و معلم دیگری هزینه اینترنت شاگردانش را پرداخت کرده است؛ معلمانی با وجود سختی زندگی، برای شاگردانشان تلفن همراه خریدند.

مثلا خانم میامی یکی از معلمان ناحیه هفت مشهد، پس از اطلاع از عدم امکان استفاده یکی دانش‌آموزانش از آموزش‌های فضای مجازی به دلیل قدیمی بودن گوشی والدین، برای آموزش و یادگیری دانش آموز خود یک دستگاه گوشی همراه تهیه می‌کند یا آموزگار فداکاری از استان همدان برای اینکه بتواند همه دانش‌آموزان کلاس خود را در آموزش‌های مجازی پوشش دهد، با هزینه شخصی به تهیه گوشی هوشمند برای دانش‌آموزی که گوشی هوشمند نداشته است، اقدام کرده است.

فرزانه دانش مزیان مدیر دبیرستان روستایی برکت ناحیه دو اراک هم برای اینکه دانش‌آموزانش بتوانند از برنامه‌های آموزشی در فضای مجازی استفاده کنند، برایشان تلفن همراه هوشمند تهیه کرد؛ او در تماس با اقوام و دوستان نزدیک از آن‌ها تقاضا کرد که در صورت داشتن گوشی هوشمند بدون استفاده در منزل، به کمکشان بیایند و امکان فراهم کردن شرایط تحصیل را برای دانش‌آموزان ایجاد کنند که البته این تفکر کارساز شد و چندین تلفن همراه برای دانش‌آموزان فراهم شد.

غوغای عشق معلمی در روز‌های کرونایی

آری معلمان، از هیچ تلاشی دریغ نکردند و واقعا پای کار هستند؛ کاوه قادرپور مدیر آموزگار دبستان ۲۲ بهمن روستای نجار از شهرستان پاوه در کنار آموزش تلویزیونی و آموزش مجازی که البته به واسطه کندی اینترنت به سختی انجام می‌شود، با برپایی کلاس رفع اشکال برای دو دانش‌آموز خود در کم جمعیت‌ترین مدرسه منطقه، به آموزش دانش‌آموزانش می‌پردازد.

تلاش خستگی ناپذیر این آموزگار در آستانه بازنشستگی و اشتیاق دانش‌آموزان به تحصیل، حس و حال زیبایی ایجاد کرده است و تجلی یک شعار است که «آموزش تعطیل شدنی نیست».

غوغای عشق معلمی در روز‌های کرونایی

معلمان در این روز‌های کرونایی، پای کار آموزش هستند و هر کاری که از دستشان بر می‌آید برای آموزش دانش‌آموزانشان انجام می‌دهند.

این معلمان از مسیر‌های طولانی خود را به دانش‌آموزانشان می‌رسانند تا مبادا شاگردی بخشی از درسش را فرانگرفته باشد و آن‌ها شرمنده خودشان شوند؛ آخر آن‌ها معلم هستند و معلمی، عشق است و بس.

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
سلام. بنازم به این معلمین ایرانی که بدون های و هوی و فقط برای رضای خدا، پرچم جمهوری اسلامی ایران عزیز را در رتبه اول عدالت آموزشی دختران و پسران جهان،یعنی مهم ترین شان زندگی انسانی بالا بردند.خدا را شکر که اولین چراغ روشن جهش تولید را، در عرصه "فرهنگ" کشور می بینیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۰۹ تير ۱۳۹۹
سلام. بنازم به این معلمین ایرانی که بدون های و هوی و فقط برای رضای خدا، پرچم جمهوری اسلامی ایران عزیز را در رتبه اول عدالت آموزشی دختران و پسران جهان،یعنی مهم ترین شان زندگی انسانی بالا بردند.خدا را شکر که اولین چراغ روشن جهش تولید را، در عرصه "فرهنگ" کشور می بینیم.