سفیر آمریکا در ترکیه اعلام کرد فعال‌سازی سامانه پدافندی روسی اس-۴۰۰، آنکارا را در معرض تحریم‌های کنگره قرار می‌دهد.


به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، دیوید ساترفیلد، سفیر آمریکا در ترکیه ضمن تاکید بر قوانین اعمال تحریم‌های مصوب در کنگره این کشور، گفت موضع واشنگتن در خصوص سامانه پدافندی اس-۴۰۰ صریحا به آنکارا اعلام شده است.

سفیر آمریکا در ترکیه در مصاحبه‌ای با اندیشکده شورای آتلانتیک گفت: تصمیم خود را به رئیس جمهور (ترکیه) و دیگر مقامات ارشد آن صریحا اعلام کردیم و آن این است که عملیاتی کردن سامانه اس-۴۰۰ با برنامه خرید جنگنده‌های اف-۳۵ تطابقی ندارد.

این دیپلمات آمریکایی یادآور شد این اقدام، آنکارا را در معرض تحریم‌های کنگره از جمله موارد مندرج در قانون کاتسا و دیگر قوانین مستقل تحریم، قرار می‌دهد.

ابراهیم کالین، سخنگوی دولت ترکیه روز گذشته اعلام کرد عملیاتی کردن سامانه پدافندی اس-۴۰۰ در ماه آوریل به دلیل شیوع ویروس کرونا انجام نخواهد شد، با این حال این روند طبق برنامه ریزی پیش خواهد رفت.

وزارت خارجه آمریکا نیز پیشتر درباره تلاش‌های ترکیه برای عملیاتی کردن سامانه پدافندی اس-۴۰۰ خریداری شده از روسیه به شدت ابراز نگرانی کرد و آن را مشمول قانون تحریم دشمنان واشنگتن دانست. مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت واشنگتن همچنان به شدت مخالف خرید سامانه‌های پدافندی روسیه از سوی ترکیه است و عمیقا نسبت به تلاش آنکارا برای عملیاتی کردن این تسلیحات نگران است.

او در ادامه افزود: همچنان در بالاترین سطح تاکید می‌کنیم که خرید سامانه اس-۴۰۰ شامل قانون کاتسا، مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم، می‌شود.

آمریکا با گذشت حدود ۹ ماه از تحویل اولین سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ از سوی روسیه به ترکیه، هنوز از فشار خود بر آنکارا برای عدم راه‌اندازی این سامانه دست برنداشته و اعلام کرده است اگر ترکیه عملیاتی کردن سامانه پدافندی اس۴۰۰ را کنار بگذارد، واشنگتن نیز احتمالاً در موضوع ادلب به کمک این کشور بیاید.

انتهای پیام/

برچسب ها: اس-400 ، سفیر آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار