به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر و تبریک روز اظهار کرد: کرونا آموزش را در دنیا متاثر خود کرده است، در این دوره شاهد خلاقیتهای کم نظیری از سوی فرهنگیان بودیم تا فرزندان جامعه از آموزش محروم نباشند و چون این پدیده جهانی است اقدامات همه دنیا در این بخش مورد داوری قرار میگیرند.
او افزود: وقتی تعطیلات طولانی میشود باید تدبیر کنیم، نمیتوانیم نسبت به عمر و فرصت جوانان مان بی تفاوت باشیم، زیرا آنها یک دوره آموزشی را ثبت نام کردند و ۵ ماه را مطابق ۷۰ درصد محتوای آموزشی گذرانده اند و نسبت به بقیه آن نمیتوانیم بی تفاوت باشیم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: کمک تلویزیون در این دوره بسیار بی نظیر بوده است و جامعه استقبال خوبی داشتند، ولی این روش تعاملی نبود و ارتباط گرمی میان معلم و دانش آموزان برقرار نمیشد لذا لازم بود امکانی فراهم کنیم که ارتباط واقعی معلم و دانش آموز که در واقعیت وجود دارد در بخش مجازی باشد و تعامل دوطرفه باشد.
او ادامه داد: یک برنامه اختصاصی طراحی شد تحت عنوان شبکه اجتماعی دانش آموزان که مخفف آن شاد میشود، برخی به ما میگویند خوب بود قبلاً تست میکردید و در جمعیت محدودتری انجام میدادید، ولی فرصت نداشتیم و باید تا قبل از پایان سال تحصیلی انجام میدادیم، خوشبختانه اقبال خوبی از سوی فرهنگیان و دانش آموزان شده است، بیش از ۱۰ میلیون دانش آموزان از مجموع ۱۴ میلیون دانش آموز عضو شبکه شاد هستند و ترافیک روزانه را که بررسی میکنیم بیش از ۷ میلیون در این سامانه فعال هستند.
حاجی میرزایی با بیان اینکه به تدریج مشکلات سامانه شاد بررسی و رفع میشود گفت: میخواستیم دانش آموزان در همان ترکیبی که در کلاس حقیقی بودند در این فضا حضور داشته باشند، سرعت بارگذاری دانلود از نمونه خارجی مثل تلگرام و واتس آپ بیشتر خواهد بود.
او با اشاره به اینکه ما مسئول تامین آموزش همه دانش آموزان هستیم، بیان کرد: به مدیران مدارس سراسر کشور اولین ماموریت را دادیم تا ببینندچه تعداد از دانش آموزانشان تحت پوشش نیستند و داشبوردی تهیه شده که میتوانیم تک تک مدارس را بررسی کنیم و دلایل متنوع عدم دسترسی به این شبکه را بررسی کردیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شبکه شاد روش اولویت دار ماست، ولی روش انحصاری ما نیست گفت: برای ۴۰ درصد بقیه تدبیر کرده ایم لذا روشهای جایگزینی داریم.
او با بیان اینکه آزمون پایه دوازدهم با رعایت نکات بهداشتی، حضوری است، اظهار کرد: امتحانات نهایی پایه دوازدهم ۱۷ خرداد ۹۹ آغاز میشود و سه هفته پس از پایان امتحانات، آزمون کنکور برگزار میشود، امکان برگزاری آزمون در سامانه شاد برای مقاطع دوره اول و دوم به جز پایه دوازدهم درحال بررسی است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: برای دانش آموزان راهنمایی و متوسطه امکان برگزاری آزمون در شبکه شاد بررسی و امکان سنجی میشود؛ لذا پایان خرداد پرونده سال تحصیلی بسته میشود و در تلاشیم زمان تحصیلی سال آینده متاثر از کرونا نشود.
او درباره اختصاص اینترنت رایگان به دانشآموزان افزود: این موضوع تکلیف وزرات ارتباطات است، اما مصمم هستیم اینترنت رایگان در اختیار دانش آموزان و معلمان قرار بگیرد.
حاجیمیرزایی با اشاره به شهریه آموزشی دانش آموزان در مدارس غیردولتی ادامه داد: هزینه بابت آموزش باید داده شود، چون مدارس باید آموزش را کامل کنند.
او بیان کرد: برای حمایت از موسسان مدارس غیردولتی این امکان را فراهم کرده ایم که به ازای هر نفر شاغل در آن مجموعه ۱۶ میلیون تومان وام کم بهره تعلق بگیرد، اگر واحد آموزشی تعدیل نیرویی داشته باشد یا حقوق کارکنان و معلمانش را ندهد از این امکان محروم میشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مراحل استخدام معلمان حق التدریس و نهضت سوادآموزی نیز گفت: قانون ماموریتی را در این زمینه به ما داده است و خردادماه آزمون معلمان نهضت سوادآموزی برگزار میشود و باید یک دوره یکساله را بگذرانند و بعد تبدیل وضعیت شوند، فرایندهای اجرایی آن آغاز شده است.
حاجی میرزایی با اشاره به پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان که سال ۹۸ بازنشسته شده اند، گفت: تاریخ دقیق این پرداختی مشخص نیست، ما برای بازپرداخت این مبلغ طبق قانون باید اموالی را بفروشیم و پاداش را بدهیم که فرایند طولانی دارد.
او بیان کرد: سال گذشته متعهد بودیم تا قبل مهرماه پرداخت کنیم که این امر انجام شد، امسال هم تلاش میکنیم، ولی دقیق نمیتوانم زمانش را بگویم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ۱۸ درصد مدارس ما نیازمند نوسازی و ۱۲ درصد نیازمند تخریب و ساخت هستند، فضای آموزش هنوز هم قابل قبول نیست و طبق سند تحول بنیادین باید به ازای هر دانش آموز ۸ متر و ۳۰ سانتی متر فضای آموزشی باشد که در حال حاضر ۵ متر و ۳۰ سانتی متر است و در ۱۰ استان حتی زیر این مقدار فضای آموزشی داریم.
او با اشاره به آخرین جزئیات اعمال مدرک دوم فرهنگیان در احکام حقوقی گفت: مصوبهای در شورای دستمزد است که هر کارمندی فقط یک بار میتواند مدرکش در حقوقش اعمال شود و معلمان معتقد هستند به دلیل شغل معلمی و نیاز به ارتقا دائمی مدرک باید این قانون استثنا قائل شود که ما هم مخالف آن نیستیم، اما کار همواری هم نیست.
وزیر آموزش و پرورش افزود: نمیتوانیم درباره بازگشتن بچهها به مدرسه دقیق چیزی را اعلام کنیم، اما به هر حال یک اسفند و نیمه فروردین و نیمهای از اردیبهشت را داریم که بچهها به مدرسه نرفتند، درست است به روشهای مختلف آموزش را ادامه دادیم، ولی باید مطمئن باشیم که آیا همه آموزش دیده اند و اینکه ارزیابی کنیم آموزشها به چه صورت رخ داده است.
او افزود: در دنیا به تدریج و متناسب با شرایط افول بحران کرونا زمزمههایی برای بازگشایی واحدهای آموزشی شنیده میشود، همه ابزارهایی که برای آموزش بچهها در زمان تعطیلی اجباری مدارس انجام شده، نمیتواند جایگزین مدرسه و کلاس حضوری باشد و ممکن است متناسب با سیاستهایی که وزارت بهداشت اعلام میکند، در برخی مناطقی که خطری دانش آموزان را تهدید نمیکند، مدرسه هم باز شود.
انتهای پیام/
به چه درد میخوره وقتی هزینه نجومی داره برای خانواده ها